Det här med att omplacera..

Domino_s

Trådstartare
Senaste tiden har jag insett att då sambon har 0 intresse och min tid tryter så får inte storhunden den stimulans han behöver. Jag har börjat gå i tankarna om att han kanske skulle få det bättre hos någon annan.

Även om det gör ont i hjärtat att tänka på att lämna bort honom så gör det också väldigt ont i mattehjärtat att se att han inte riktigt får det han behöver.

Till kruxet hör att pojken har dåliga höfter och klarar inte full träning, mental stimulans där är inga problem. Men det är ingen hund du promenerar flera timmar/mil med varje dag som det är nu. Han är symptomfri med det specialfoder vi ger honom och vi har medicin om det är hårdare dagar. Men det behöver vara en människa som kan läsa de små signalerna att nu kanske det är dags att sätta stopp, för det gör inte den här hunden. Han skulle jobba med 3 brutna ben om man inte stoppade honom. Han är inte trött förens föraren säger att han är trött i princip.

Tanken är ju att lämna honom på foder i så fall så att jag ändå har en viss kontroll i att han får det foder och medicin han behöver och att jag ändå har en chans att sätta stopp om det inte funkar.

Men vågar man? Är jag världens sämsta matte som ens tänker tanken? Det är ju min nallepojk jag funderar på att svika, eller sviker jag honom som det är nu, när han kanske inte får det han behöver?

Hjälp mej få lite klarhet i mina förvirrade tankar..:(

Mvh Domino_s

Sv: Det här med att omplacera..

Jag skulle nog inte våga iom att han äter specialfoder och medicin.

Fodervärd på hund funkar inte som fodervärd på häst. Det är när en uppfödare har en hund ute på foder och efter att uppfödaren tagit sina kullar övergår hunden till fodervärden för fullt ägande. Så rent juridiskt funkar det inte så som du tänker, speciellt inte med en hund som inte är frisk.

Kolla om du har någon bekant isf som kan ta hand om hunden.

Jag har börjat gå i tankarna om att han kanske skulle få det bättre hos någon annan.

Varför skulle han få det bättre hos någon annan, om han har så speciella behov att bara du (i princip) kan läsa av honom?
Är det inte möjligt för dig, i så fall, att ge honom mer av din tid så att han kan vara kvar i ett hem där han fysiskt redan mår så bra han kan?
Och i så fall komplettera med någon avlastning på någon annan front i livet där det kanske är lättare att hitta någon som kan hjälpa?

Hur är den person som du i så fall ser framför dig som hundens nya ägare, och hur sannolikt är det att du hittar den personen?

Du har ingen kontroll om du lämnar ut honom på foder, som redan påpekats i tråden.
En sjuk (äldre?) hund som behöver specialfoder o medicin släpper man bara ifrån sig till nära/kära som känner hunden sedan innan o älskar den.
Den dagen du inte kan ge hunden ett bra liv tar du bort den.
Dags att omplacera sambon?

Svarar alla:

Hunden i fråga är en 4-årig kastrerad hane av större ras.
Hunden har alltså inga problem med höfterna i dagsläget och är jättefin på spec. fodret. Medicinen han äter får han bara om jag vet att han har överansträngt sej någon dag och behöver lite hjälp.

Lämna ut på foder kanske är fel ord, men jag vill alltså inte skriva över hunden på någon annan. Utan jag vill fortfarande stå som ägare och kan då ställa krav på foder. Har flera vänner som lämnat sina hundar så och det har fungerat jättebra.

Jag har tyvärr ingen bekant som är tillräckligt hundkunnig för att ta över honom. Han är väldigt speciell för mej och det är hårt för mattehjärtat att tänka på att han kanske inte får det han behöver. Men han har börjat visa det genom lite oönskade beteende här hemma (springer efter katten osv). :(
Men han är ingen problemhund i övrigt som jag försöker lämpa över på någon, jag vill bara hans bästa.

Mvh Domino_s

Jag hade börjat fundera på vad du kan göra för att förbättra för hunden hemma. Olika typer av nosaktivering? Aktiveringsleksaker? Trista dagar får mina hundar lite jobbiga tuggben så att de kan pyssla lite med sånt nån timme, har du testat?

Han är väldigt speciell för mej och det är hårt för mattehjärtat att tänka på att han kanske inte får det han behöver. Men han har börjat visa det genom lite oönskade beteende här hemma (springer efter katten osv). :(

Kan du ändra på något annat i ditt liv då?
Så att han får det han behöver?
Eller vad är det som hindrar?

Jag är borta några timmar under dagen, jag kan inte ha honom med mej dit, mina två småhundar kan jag ha med mej och de är av en sådan ras att vanlig motion räcker långt.

Tyvärr sätter kroppen stopp också då jag har en sjukdom som jag aldrig kan förutspå hur den kommer påverka mej från dag till dag. När vi skaffade storhunden var det under förutsättning att sambon skulle ta på sej en stor del av träningen och ansvaret för honom. Så blev inte fallet, utan jag har haft största ansvaret för honom från dag 1. Men då jag har försämrats under sista året så blir det att jag orkar mindre och mindre.

Han får redan tuggben i alla storlekar och varianter och vi försöker så mycket jag orkar och hinner med nosövningar och tänka-uppgifter.

Mvh Domino_s

Sorgligt men antagligen sant. Avliva hunden eller ställ krav på din sambo!
Varför lever han inte upp till aktiveringen av hunden? Är han lat eller helt enkelt ointresserad?
Tror tyvärr inte att det skulle fungera med fodervärd med tanke på hans HD-status och medicinering. Du ska ha väldig tur, om du hittar någon intresserad. Det finns alldeles för många FRISKA hundar därute!

Hur gick det med pälsen?

Tycker förslaget att omplacera sambon var utmärkt.

Jag tycker nog inte det är någon bra att lämna ifrån sig hunden. 4 år och kräver redan "medicin" (smärtstillande?) vid "hårda" dagar. Äter specialmat = dyrt. Har dessutom inte en så bra päls. Det här är en hund som kommer kräva ganska mycket omvårdnad ganska snart, och dyrt blir det. Jag tycker att du ger sambon en spark i ändan så han ser till att åtminstone motionera hunden och göra en nosövning i veckan, sedan kan du aktivera skallen på honom genom att lära honom lite tricks. Om du frishejpar kan du göra det när du ligger i soffan så din sjukdom borde inte hindra dig.

Svarar alla i samma:

Att ge sambon en spark i häcken är att glömma, han är inte intresserad. Han har uttryckligen sagt att jag får göra vad jag vill med hunden.

Ett av problemen med min sjukdom är att jag vissa dagar är så trött att jag i princip bara sover (med undantag för rastningar då förstås). De små får det de behöver när jag är i stallet och det är allt jag orkar tidvis.

Jag gör redan allt jag orkar. Tyvärr är det svårt att hitta någon form av dagmatte. Vi bor lite illa till och jag har inte möjlighet att åka och lämna honom någonstans.

För att klargöra det här med medicineringen ytterliggare. Han har behövt sina tabletter 2 ggr på hela vintern. Ena gången tyckte han att det var lämpligt att bada i iskallt vatten (hann inte stoppa honom) och den andra hade han varit iväg hos en bekant över dagen som trots att jag sa att han skulle motioneras försiktigt hade varit ute en långrunda i djupsnö.

Pälsen är som den är, men innan jag klipper så gör jag ett nytt försök med positiv förstärkning och tränar, har valt att klippa tassar och de svårare ställena redan nu dock och det verkar han uppskatta. :)

Mvh Domino_s

OK. Förstår läget och att det inte är så lättlöst. Då får man släppa önsketänkande och utgå från verkligheten. Eftersom hunden är såpass ung och att du egentligen inte kommer kunna ta tillbaka honom hem till dig anant än tillfälligt skulle jag nog inte föreslå någon foder/utlånslösning.

Risken är att du attraherar personer som har tid men inte ekonomi, och då är frågan om hunden i längden kan få sitt specialfoder och den veterinärvård den kanske behöver längre fram. En "riktig hundmänniska" kanske hellre skulle välja en hund som man har förutsättningar att komma vidare med.

Så vem är hundens nya ägare? Vem drar nytta av just din hunds egenskaper? Kan det vara en person som också lever med smärtsjukdom och som på goda dagar kan aktivera hunden mentalt men som behöver vila och återhämtning emellan? Som kanske kan använda hunden som assistanshund i sin vardag?

Kan du utveckla hunden mot det livet och hitta ett nytt hem åt den den vägen?

Annars kanske du kan hitta en deltidsmatte/husse bland personer som har tid vissa dagar i veckan? Någon som vill ha hund men jobbar heltid och inte tycker det funkar riktigt, och som gärna tar din hund två-tre dagar i veckan.

När vi skaffade storhunden var det under förutsättning att sambon skulle ta på sej en stor del av träningen och ansvaret för honom. Så blev inte fallet, utan jag har haft största ansvaret för honom från dag 1.

Att ge sambon en spark i häcken är att glömma, han är inte intresserad. Han har uttryckligen sagt att jag får göra vad jag vill med hunden.
Accepterar du bara sånt här? Gör han så med allt i livet? Har ni barn?

En annan fråga är om det skulle vara lättare att omplacera småhundarna och behålla den här?

OK. Förstår läget och att det inte är så lättlöst. Då får man släppa önsketänkande och utgå från verkligheten. Eftersom hunden är såpass ung och att du egentligen inte kommer kunna ta tillbaka honom hem till dig anant än tillfälligt skulle jag nog inte föreslå någon foder/utlånslösning.

Risken är att du attraherar personer som har tid men inte ekonomi, och då är frågan om hunden i längden kan få sitt specialfoder och den veterinärvård den kanske behöver längre fram. En "riktig hundmänniska" kanske hellre skulle välja en hund som man har förutsättningar att komma vidare med.

Så vem är hundens nya ägare? Vem drar nytta av just din hunds egenskaper? Kan det vara en person som också lever med smärtsjukdom och som på goda dagar kan aktivera hunden mentalt men som behöver vila och återhämtning emellan? Som kanske kan använda hunden som assistanshund i sin vardag?

Kan du utveckla hunden mot det livet och hitta ett nytt hem åt den den vägen?

Annars kanske du kan hitta en deltidsmatte/husse bland personer som har tid vissa dagar i veckan? Någon som vill ha hund men jobbar heltid och inte tycker det funkar riktigt, och som gärna tar din hund två-tre dagar i veckan.

Ja, det vore väl drömmen. Att hitta någon som vill utveckla någon specialkunskap med honom. Hunden är väldigt intelligent och lär sej fort, stor will to please. Älskar att arbeta med nosen och är enligt de som kan en riktig talang.
Grabben trivs också väldigt bra i flock med många andra hundar och brukar komma in naturligt med andra hundar, har bra "hundspråk". Så någon med en lite större flock och ett stort intresse att aktivera sina hundar mentalt. Finns det såna? Gärna någon som jobbar mycket hemifrån. Någon som driver någon typ av hundcenter kanske?

Jag har ju inte bråttom och än sålänge är det bara funderingar och tankar. Jag släpper inte ifrån mej min nallebjörn om jag inte hittar det perfekta hemmet som kan erbjuda honom bättre levnadsstandard än vad han har idag.

Mvh Domino_s

Accepterar du bara sånt här? Gör han så med allt i livet? Har ni barn?

Nej, det gör jag inte egentligen. Mitt förhållande ber jag ödmjukast att inte behöva diskutera i denna tråd, det skulle ta över tråden helt. Och nej, inga barn. (om man inte räknar med hundarna då förstås ;) ).

Mvh Domino_s

En annan fråga är om det skulle vara lättare att omplacera småhundarna och behålla den här?

Det är klart att två små söta flickor skulle vara extremt lätt att omplacera. Alldeles för lätt. Men det är ingenting jag funderar på. Dels är äldre tiken så vansinnigt fäst vid mej och deppar ihop bara jag behöver lämna henne hos någon annan i nån timma, sen har hon trachealkollaps.

Sen skulle det inte underlätta för den store. Jag har med småhundarna i stallet och där springer de och motionerar sej själva och är med i skogen när jag rider där (åker häst på de dåliga dagarna). Rider jag på banan springer de där och busar non-stop. Stallägaren har två tikar och en av de andra inhyrda har en kastrerad mindre hanhund så mina tjejer får mycket stimulans med sin "flock" de timmar vi är där. Den store kan jag inte ha med till stallet. (på grund utav transportmedlet jag tar mej dit med).

Mvh Domino_s

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 190
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 953
Senast: tuaphua
·
Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
11 463
Senast: ii-ssa
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 798
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar