Bukefalos 28 år!

"Cirka 20 % av hästarna bär på 80 % av parasiterna”

Alla hästar har en mer eller mindre mängd mag- och tarmparasiter och det är när dessa nivåer stiger över ett gränsvärde som vi behöver avmaska våra hästar. För att veta när det är dags för avmaskning rekommenderas regelbundna träckprov. Men när ska träckprov tas och hur gör man när en ny häst kommer till stallet inför betet. Distriktsveterinärernas Monika Wartel förklarar.
 
Skulle önska att det fanns mer ortsspecifika rekommendationer. Södra Sverige har väl redan gått på bete men här på Västerbottenskusten så är det fortfarande typ en halvmeter snö, så bete är långt bort.
Man måste väl tajma träckprov så att eventuella stora blodmaskar vaknat och syns på prov oxå?

Nästan lika störande som att GG kör stängselkampanj, men jag kan inte ens ta mig fram till vissa stolpar för att se om dom e hel. Detta avlånga land 🫠🙃
 
Tveksam till att det stämmer längre med 80/20. Sedan vi styrde upp det och de hästar som kom hit med mask avmaskades enligt schema 2-3 ggr (samt daglig hagmockning i alla hagar) så har vi bara 80-hästarna kvar, dvs de utan fynd på träckprov. Kan man hålla rena marker, rena hästar samt se till att ingen betar på bortaplan tex på tävling på okända marker så verkar det bli noll, år ut och in.
 

Liknande trådar

Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 492
Senast: Luleå
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
6 912
Senast: Madick
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 103
Senast: kem
·
Z
Hästvård Intressant och relevant artikel jag hittade på Fass hemsida. Artikeln i sin helhet finns på...
Svar
8
· Visningar
1 950
Senast: Zebung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp