Bubblor vid ögat?

squarepants

Trådstartare
Upptäckte att den ena hunden har små bubblor i ögat, vad kan det bero på? Han har ganska djupt liggande ögon och lite "hängögon" men jag har inte sett något liknande på honom innan. Det är bara på ena (Vänster) öga.
6271D8BA-416A-4A5D-881B-C9EF1B47D559_zpsnakndsfk.jpg

Hunden är 8 år.

Sv: Bubblor vid ögat?

Allergiskt enligt min veterinär. Råda hade så, försvann när vi böt foder!

Hm, kanske kan stämma. Han bytte foder för drygt en månad sedan till speicalfoder mot urinsten. Då är bara frågan VAD han reagerar på..

Ser ut som sk follikulär konjunktivit, kan uppkomma vid allergi. Känslig mot pollen?

Bindehinnan (konjunktiva) runt ögat har rikligt med små blåslikande folliklar där lymfocyter (vita blodkroppar) ansamlas. Lymfocyterna i folliklarna är en del av ögats immunförsvar. Normalt syns de inte, men om de överstimulerats och förstoras ses de som små punktformade rosa-röda upphöjningar. Flest folliklar finns på baksidan av det så kallade tredje ögonlocket. Det unga djurets immunförsvar träffar på många olika och för kroppen okända ämnen.. Detta sker på liknande sätt lokalt i ögat, via huden eller mag-tarmkanalen. Efter hand ska individens immunförsvar lära sig vad som är “ofarligt” (pollen, damm, mat) och vad som är “farligt” (vissa bakterier eller virus), och bara reagera på “farliga” ämnen. I ögat är lymffolliklarna en mycket viktig del av den naturliga utbildningen av immunförsvaret. Follikulär konjunktivit anses bero på en alltför intensiv kontakt mellan ögats slemhinna och olika ämnen och partiklar i omgivningen.

Behandling av follikulär konjunktivit går ut på att rengöra ögat ofta. Genom att rengöra ögat inför natten tar man bort de partiklar och främmande ämnen, tex pollen, som ansamlats under dagen och minskar på så sätt “arbetsbördan”på ögats lymffolliklar under natten. Rengör med en stor tuss bomull som blöts ner med koksaltlösning. Håll den våta tussen mot det stängda ögat en stund. Torka därefter bort sekretet som ligger i och runt ögat. Avsluta med en smörjande droppe av receptfritt ögonmedel, tex ZilkEye eller Noviform.

Liknande trådar

Hundhälsa Har en hund på drygt 2,5 år som haft problem med magen och därför går på elimineringsdiet. Hills z/d, färskt hjortkött, standardt immun+...
Svar
5
· Visningar
456
Senast: Sol
·
Hundhälsa Hej! Jag har en ung hund ca 4.5 år med artros i både ena armbågen och ena höften. I armbågen är det måttlig artros medan i höften bara...
Svar
2
· Visningar
704
Senast: Lyan
·
Hundhälsa Min ena hund har ju kliat sig lite till och från i många år vilklket gjort att jag trott hon haft lite kvalsterallergi. Hon kliar sig...
Svar
9
· Visningar
911
Hundhälsa Jag flyttade tillbaka från Storbritannien till Sverige i Oktober i år, och tog då med mig mina två hundar: 1 okastrerad hane, border...
Svar
5
· Visningar
1 062

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka