Bomvidd 32??

orcide

Trådstartare
Jag hittade en sadel jag vil ha men fattar inte stl .
Bomvidden är 32 ?
Vad motsvarar det ?

*länk borttagen av moderator*

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bomvidd 32??

Varldens drygaste svar... men ring o fraga? Jag -gissar- att det ar centimetrarna fram de menar... men "32" ar, mig veterligen, ingen erkand bomstorlek...

Annars trillar det sakert in bade en o annan har som kan alldeles snart :)

Jag kom till en idiot som inte kunde ett skit om sadlar . Så ringa det har jag redan gjort.

Ingen risk att någon på Bole kan något om sadlar...inte så ingående iallafall :)

32 är en storlek som används på engelska bommar, engelska sadlar.
Varför de har satt den på en westernsadel kan man ju fråga sig......

Jag TROR att 32 motsvarar centimeter men har ingen aning om hur man mäter för att få fram det....?
Skulle kunna tänka mig det är hela vägen runt från "spik" till "spik" och inte bara rakt över.

Men som sagt, vad det skulle motsvara i westernmått är omöjligt att säga.

32 är annars normal mot vid, möjligen vid, på en engelsk sadel men alla bommar är ju olika....

Grejen är att jag redan har en sån sadel i den mindre stl till min andra häst .
jag har aldrig haft en sadel som passar mej så perfekt som den men min andra häst är mkt bredare o plattare så jag måste ha en vidare bom .
Den i stl 15" och 30 i bomvidd är lika vid som en full så då borde väl 32 vara x-vid i bommen ?
O ja jag måste ha en lätt sadel med smal midja o mkt bred bom då jag har fibro o hästen är platt o bred.

32" motsvarar tum?

32" är i engelsk sadel mätt en ganska "smal-normal" bomvidd, jag vet att jag hade 34 (stübben sigfried) på mitt travarsto och det växte hon ur på en gång..

Det finns inget som heter bomstorlek 32 på westernsadlar. Det går inte ens att jämföra med engelsksadlar eftersom det är helt olika uppbyggnad och bom.

Den där sadeln är en "leksakssadel". Om den passar dig och din häst för det ni ska göra så fine -rid i den. Men ha i åtanke att det inte är att jämföra med en riktig westernsadel och det man kan göra i en sådan -jag tror inte den där håller för någon mer avancerad träning med tex stopp, spin, snabba vändningar osv. Men den kan säkert funka till lättare ridning, skogsridning osv -beroende på vad det är för bom? Det hittar jag ingen info om???

Men det enda sättet att veta om den passar lär vara att prova den. Jag kan dock näst intill garantera dig att den inte är X-vid i bommen. Det är svårt nog att hitta riktiga westernsadlar med riktig x-vid bom. Min erfarenhet av dessa billiga sadlar är att dom ofta är smalare än normal bom.

Liknande trådar

Utrustning Hej. Ny behöver jag er hjälp. Har precis hämtat hem min nya häst. Vid provridningen hade han en äldre Stubben dressyrsadel märkt 32 i...
Svar
4
· Visningar
565
Senast: sweep
·
Anläggning Under sommaren har jag byggt en ridbana åt mina döttrar, och eftersom jag har lärt mig och fått mycket hjälp härifrån om hur man bygger...
Svar
5
· Visningar
1 141
Senast: Lars L
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
774
Senast: Lisen82
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 586
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka