Besiktning vid köp av 3-åring?

Ilona

Trådstartare
Hejsan,

Jag ska i dagarna provköra ett treårigt, ostartat sto. Om allt går väl och tycke uppstår, är chansen mycket stor att jag kommer köpa henne.

Min fråga är: brukar man veterinärbesiktiga en sådan häst innan köp? Min uppfattning är, efter att ha varit närvarande vid ett antal besiktningar, att veterinären inte gör så mkt mer än att böja hästen och känna igenom senor och liknande.

Om man nu gör en vet. besiktning, är det då ägaren som står för kostnaden eller är det jag som köpare som får betala?

Idiotiska frågor kanske, men svårt för mig att veta då jag aldrig tidigare köpt en häst som inte funnits inom familjen/bekantskapskretsen :crazy:
Tacksam för svar!

Sv: Besiktning vid köp av 3-åring?

det beror ju på vad det är för pris på hästen, är det en dyrare häst brukar vi besikta, och det gör man upp emellan köpare o säljare vem som ska betal

Tack för ditt svar! Hästen i fråga kostar 20.000, så den kan väl knappast klassas som dyr. :angel:

Jag undrar egentligen bara vad det är man får ut av en veterinärbesiktning, som man inte kan göra själv? Böja igenom hästen och kolla de viktigaste sakerna är ju lätt att fixa på egen hand... Eller brukar de röntga osv också? :confused:

ska du försäkra ska en vet göra detta, ska du tävla hästen är inte röntgen så dumt, det kan undvika dyra överraskningar.
Böja själv är inget jag rekommenderar, har gjort det under vets övervakning, han hade ryggskott, men skulle nog inte göra det själv, skulle man råka göra nåt dumt har man ju inte ansvarsförsäkring

Hur menar du nu? jag har aldrig veterinärbesiktigat mina hästar vid tecknande av försäkring?

Nu har jag inte haft några riktigt höga försäkringsbelopp men det låter ju inte som TS häst borde bli högt försäkrad heller.

Nä, jag köpte t om en för dryga 100 000 och visserligen vetbes vi hästen men min som jag har försäkringarna hos begärde ingen besiktning...fast då har vi haft samma bolag o ombud i 15-20 år

Men visst vore det konstigt om de bara krävde veterinärintyg från nya kunder?

Ska man hårddra det om man vill lämna tillbaka för dolda fel och så ska man väl se till att bekosta besiktningen själv har jag för mig att jag läst någonstans? Men det gäller ju mer ridsidan - vi är ju mer "köp en billig häst, nähä den fick chansen men det var DET felet på den, eller nähä den kunde inte mer" :idea:

Ja vi begärde j besiktningen själva i om att han var ändå ganska dyr...mest för vår egen skull..och det visade sig då på bes att hästen visade hälta båda framknäna, trots det tyckte trän att han skulle starta för han kändes fin och så blev det...han hoppade i starten såklart :D
Blev beh direkt efter och åb igår där han var u.a. :love: så igår gick han första långsamturen och idag intervaller...fin kille :love:

Med det motståndet är de ju chanslösa om de är framhalta. :cool:

Håller alla tummar för att det går som tåget nu! :D

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 976
Senast: QueenLilith
·
R
Ekonomi & Juridik Vet inte riktigt om jag la detta i rätt kategori nu men vi provar. Jag ska köpa en häst om ett par veckor. Har lagt handpenning och...
2
Svar
35
· Visningar
5 251
Senast: Cilva
·
Hästvård Hejsan! Jag ska köpa en till häst om allt går bra under besiktningen men jag har aldrig köpt häst under vinterhalvåret så nu behöver...
Svar
12
· Visningar
1 887
Senast: Fiorano
·
Övr. Barn Hej! Då detta inte rör mitt barn har jag skapat ett hemligt nick. Jag vill inte att någon ska förstå vilken familj det rör sig om, så om...
2 3
Svar
41
· Visningar
7 029
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar