zanzan

Trådstartare
Är det någon som har hört talas om sånna? eller till och med haft/har en häst med en sådan?

För ett och ett halvt år sedan blev mitt då 7-åriga halvblodsto plötsligt block halt. Jag släppte ut en frisk häst på morgonen och när jag hämtade henne på em kunde hon knappt stödja på bakbenet, jagvar säker på att hon hade drabbats av ngn sorts fraktur... Men distrikts.vet. hittade inget och inte heller kliniken gjorde detta på 3 månader(!) Man kollade ALLT bäckenet, ryggen, halsen, nästa undersökningen skulle bli en neurologisk för hon uppförde sig minst sagt konstigt obalanserat och tappade delvis hela bakdelen, mkt otäckt. Av ngn anledning fick vi en "ny" veterinär som på två sekunder satte fingret på att ngt var fel ner i hoven (andra veterinärer hade som sagt letat i 3 månader) man röntgade för en misstänkt hovbensfraktur - men det visade sig vara en bencysta som satt centralt i hovbenet och gick upp i hovleden... ingen god prognos... men til vår stora lycka skulle hon kunna gå som avelssto!

Vi fick rådet att släppa denna MEGA halta häst i en hage och se hur det utvecklade sig och sagt och gjort hon haltade något enormt i ca. 3 veckor (vi funderade på om vi gjort rätt eller om vi skulle låta avliva henne...) hon blev bättre och vi bestämde oss för att betäcka henne och nu ett och ett halvt år senare har hon inte haltat (peppar, peppar) en enda gång och hon travar som en gudinna! Detta med tanke på att fölet måste ha givit henne en enorm belastning genom dräktigheten!

jag skulle naturligtvis vilja veta om någon har några erfarenheter av ngt liknande? Alltså bencystor! Vi har bestämt att om hon fortfarande är haltfri mär fölungen vänjs av ska vi låta röntga henne igen, men jag har hört att sånna här skdor aldrig kan läka ut, men vem vet?

(ursäkta mitt låååånga svammel, men detta är fortfarande traumatiskt så jag skriver väl av mig:crazy: )

Tacksam för svar!

Sv: Bencystor

Hej!

Red en underbar travare för några år sedan, som pensionerades från travet vid 10 års ålder, blev inriden och upptäckte då en cysta i ena bakbenet som du beskriver! Han blev utdömd av vet , men ägaren som fött upp honom själv och tränat honom hela livet klarade inte att avliva honom så han fick gå som sällskaps häst hemma hos honom i ett år, gick bara i hage och skrotade...blev helt återställd!!

Jag red honom i ett år efter det och utbildade honom i grunderna, han är nu 17 år och har levt i 5 år som ridhäst hos en tjej som tillslut köpte honom!! Hon rider i skogen och tränar lite dressyr...han har inte varit halt en enda gång efter! En riktig solskens historia!!:)

min vännina har en stor häst som dom hittade en bencysta på ett framben när den va 2 år. den hästen är idag 12 år och går msv B dressyr. :D

hon har dock berättat om att den fick över 6 mån. boxvila pga. cystan, och sedan fick den börja vara ute i liten hage och promeneras. hagen utökades succesivt. med all rehab. tog det närmare 1 år.

Det var ju skönt att höra!!

Vet du om travaren du red hade en bencysta eller en vätskefylld cysta?

Mitt sto stod ju först på box i tre månader och det verkade göra varken till eller ifrån... Men förmodligen gjorde det gott ändå även om det inte märktes!

Med tanke på vad ni skriver så är det väl kanske lönt att röntga henne igen om hon är halt fri vid avvänjningen som sagt=) Är ju fortfarande bara åtta år:rofl:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 859
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hejsan! Jag har en häst som är halt fram och bara på böjt spår och på mjukt underlag. Jag importerade honom i december och eftersom...
9 10 11
Svar
206
· Visningar
28 054
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag har en 13 årig SWB valack som jag köpte för snart 2 år sedan som min satsning mot medelsvår dressyr. Direkt ifrån början när...
2
Svar
37
· Visningar
9 615
Senast: Bregen
·
Hästvård Nu blir jag galen snart så vill höra om någon av er haft liknande skador. Åkte in till veterinären i början på året eftersom hon varit...
Svar
16
· Visningar
3 010

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka