Behöver lite hjälp!

D

Dojo Kelder

Har tyvärr inte möjlighet att analysera mitt hö eftersom det kommer från flera olika skördar och massa olika åkrar. Finns det några "medelvärden" man kan räkna på så att man kan få fram något ungefärligt??
Är inte alls hemma på detta...

Sv: Behöver lite hjälp!

Det finns standardvärden för svenskt normalhö, men att använda dessa vid foderstatsberäkning är ganska meningslöst då ditt hö i verkligheten kan avvika precis hur mycket som helst från dem.

Har du alla partier hemma på en gång eller hämtar du vartefter?
Har du allt på plats, eller möjlighet att sno lite ur dina partier hos höbonden, så kan du ta ut prover från alla eller i vilket fall många partier och skicka in som ett samlingsprov. Då har du åtminstone ett medelvärde för hela vintern att räkna på.

Det finns standardvärden för svenskt normalhö, men att använda dessa vid foderstatsberäkning är ganska meningslöst då ditt hö i verkligheten kan avvika precis hur mycket som helst från dem.

Har du alla partier hemma på en gång eller hämtar du vartefter?
Har du allt på plats, eller möjlighet att sno lite ur dina partier hos höbonden, så kan du ta ut prover från alla eller i vilket fall många partier och skicka in som ett samlingsprov. Då har du åtminstone ett medelvärde för hela vintern att räkna på.

jo alla partier finns på gården, kruxet är bara att de har blandat precis alla balarna från olika åkrar etc. med varandra. Risken är ju att jag bara får med mig prover från en skörd och sedan kanske jag fodrar med en annan.. himla knepigt!

Jag skulle nog ta en tuss ur minst tio balar och blanda ihop det och skicka på analys. Du får ju ett litet hum om hur höet ligger till iaf.

En viss ledning har man av att titta på höet.

TS kan man själv mäta med våg:
http://www.taurus.mu/vall/ts-prov_i_mikrovagsugn_2003_01_20.asp

Gräsets utvecklingsstadium, har timotej gått i ax - ger indikation om proteinhalt.

Vilka sorters vallväxter? Andelen klöver påverkar bland annat halten smälpbart protein. Klöverhalten påverkar även Ca/P-kvoten.

Har höet mycket småblad (speciellt klöver är känsligt), har man ingen slåtterkross och skulltork och därför är tvungen att vända många gånger för att torka på vallen så får man stora förluster av de små näringsrika bladen vilket medför lägre andel lättsmälta delar.

Grönare färg tyder på höga halter av karoten.

Inte lika tillförlitligt som analyser men ett bra komplement. Jag har inte sett någon studie på hur mycket analysvärden kan variera i ett normalparti hö/ensilage. Jag misstänker att det ofta kan variera rättså mycket. Många verkar titta mer på analysresultatet än på hur hästen mår och hur höet/ensilaget ser ut och luktar.

En viss ledning har man av att titta på höet.

TS kan man själv mäta med våg:
http://www.taurus.mu/vall/ts-prov_i_mikrovagsugn_2003_01_20.asp

Gräsets utvecklingsstadium, har timotej gått i ax - ger indikation om proteinhalt.

Vilka sorters vallväxter? Andelen klöver påverkar bland annat halten smälpbart protein. Klöverhalten påverkar även Ca/P-kvoten.

Har höet mycket småblad (speciellt klöver är känsligt), har man ingen slåtterkross och skulltork och därför är tvungen att vända många gånger för att torka på vallen så får man stora förluster av de små näringsrika bladen vilket medför lägre andel lättsmälta delar.

Grönare färg tyder på höga halter av karoten.

Inte lika tillförlitligt som analyser men ett bra komplement. Jag har inte sett någon studie på hur mycket analysvärden kan variera i ett normalparti hö/ensilage. Jag misstänker att det ofta kan variera rättså mycket. Många verkar titta mer på analysresultatet än på hur hästen mår och hur höet/ensilaget ser ut och luktar.

Tack så hemskt mycket! Höet är grön och fint och luktar underbart...
Min häst älskar det!
Då kör jag bara på som jag börjat och ändrar om jag märker att det inte funkar..

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
655
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 149
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 066
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
519
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka