Behov för digivande islandsston....

B

Bazooka

Letar i böcker, letar på forum, frågar mig fram......:( men får bara en massa olika svar, som inte överensstämmer med varandra.:confused:

Digivande islandsston, (fölen är 4 och fem månader). Vilket behov har de nu? Bägge tillhör den lättfödda typen.

Mj
Smbrp
Ca
P
Mg

Tänk om ni skulle kunna bringa lite ljus i min "foderdjungel" :bump: :bump:

Ser fram emot era svar! ;)
/B

Sv: Behov för digivande islandsston....

Näringstillförsel per dag för vuxen islandshäst, 350 kg, normalt hull (riktvärden)

Digivning månad 4 - avvänjning

70 MJ
600 smrp
38,5 g Ca
21 g P
7 g Mg

Enligt boken Islandshästar av Ericson, Frey, Lennartsson

http://www.alltomhastar.se/article.asp?article_id=301&infogrp_id=31

Själv är jag emot att ta ifrån fölen så tidigt från sin mamma:cry: men det har ju inte med din fråga att göra:smirk: ;)

????Äh, vad menar du? Jag separerar mina föl från sina mödrar tidigast vid 10 månaders ålder! Det jag ville få hjälp med var att få lite riktvärden så att stona kan få en så bra foderstat som möjligt under digivningsperioden. Synd om du missuppfattat mitt inlägg:o .
Stog i ett stall tidigare där jag fick hjälp med att räkna ut detta men vi flyttade till egen gård för 1,5 år sedan och den "ägaren" är inte lika duktig på foderstater ;) . Därav min förfrågan, som jag fått ett bra svar på nu. TACK SÅ MYCKET, Balderum! :bow: :bow:

Ps. jag har boken......hmmm men inte läst så noga tydligen.

/B

Lilla gumman, jag skrev ju det att det inte var svaret på din fråga;)

Men jag gav dig en bra sida, hoppas jag:smirk:

Du är en bland dem få som har ihop fölen med sina mödrar så länge, tycker jag är super:bow:

Lilla gumman, jag skrev ju det att det inte var svaret på din fråga;)

Men jag gav dig en bra sida, hoppas jag:smirk:

Du är en bland dem få som har ihop fölen med sina mödrar så länge, tycker jag är super:bow:

Sidan var helt suverän! ;) Den borde många, många fler läsa. Man blir lycklig av bra hästkunskap, och våra älskade hästar blir gladare :D :D

/B

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka