Banta hund på färskfoder?

giowanna

Trådstartare
Hej!

Min voffe har blivit fet! Eller nja, ett kilo ska hon ner i alla fall. Hon är ca 30 cm hög, så procentuellt blir det ju en del!

Nu sa vet. att det är typ omöjligt att banta ner en hund när den äter färsfoder... Jag ger vom o hundemat med lax. Tänkte skippa laxen, o se vad som händer. Men jag förstår inte varför det skulle va så svårt??

De tyckte ju såklart att jag skulle köpa veterinärfoder för viktnedgång, surprise?! De är säkert bra, men kanske inte bättre??

Min hund är varken lat eller trött när vi är ute, så lite längre promenader, BARA maten hon ska äta, inget mer. Inte förrän hon går ner i vikt.

Hon väger idag 6.5 kg, borde väga 5-5,5 kg. Löwchen.

Har ni tankar o ideer, så shoot! ;) :banana:

Sv: Banta hund på färskfoder?

Det går ypperligt att banta på färskfoder. Viktnedgång sker lämpligen genom ökad mängd motion;)

Det går ypperligt att banta på färskfoder. Viktnedgång sker lämpligen genom ökad mängd motion;)

Ja, så tänker jag med! Sen kanske en viss husse är lite svag när hon tigger... Det ska BARA vara maten ;)

Jag tror husse är en större bov än laxen faktiskt:D

En ostrulle blir ju som en pizza för oss- hur ofta ser man inte folk ge sina småhundar både två och tre ostrullar när de fikar? Tro sjutton de blir tjocka!

Mindre mat eller mer motion eller varför inte båda delarna. Klart det går att få ner en hund i vikt med färskfoder.

Jag har bantat hund och även hållt lättfödda hundar i bra hull med Bravo färskfoder - dom magra sorterna. Magrast är deras kyckling (finns två sorter med kyckling och den ena är riktigt mager) och dom något lite mer energirika lamm och special med vom. Dom 3 sorterna är riktigt bra att hålla nere hund i vikt/banta hund :)
Av dom sorterna kan man ge nästan "normalgiva" och ändå få ner hunden i vikt/alternativt behålla bra vikt.

En nav mina egna hundar är otroligt lättfödd, trots mycket aktivitet. Fick VoH under 2 år och det gick bara inte tills slut, då hon knappt fick äta något för att inte rulla iväg uppåt i vikt. Nu när jag gick tillbaka till Bravo, så har hon äntligen gått ner, men kan trots det äta en vettig ranson. Hon väger 5 kg och får ca 125 gram per dag - något mindre än en burgare per dag.

Senast ändrad:

Upplever själv att det är tusen gånger lättare att hålla hund i bra hull på färskfoder/barf jämfört med torrfoder och har hundar viktproblem rekommenderar jag alltid färskfoder eller barf just därför (det gör jag visserligen ändå, menmen...)

Hur mycket äter hunden i dagsläget? Med tanke på hennes förväntade vikt borde hon äta 100-150g mat. Gör så att ni väger upp den mängden mat på morgonen och sätter i en matlåda, portionera ut under dagen och ge INGET annat utan att i så fall minska matmängden. Se även till att hunden får vettiga långpromenader dagligen.

Upplever ni att hunden inte blir mätt, prova att blanda i rött kött av något slag i maten. Jag vet flera hundar (däribland en egen hund) som blir jättehungriga av Vom og hundemat om de inte får rött kött i maten. Självfallet räknas även det röda köttet (tex köttfärs) in i dagsgivan mat.

Tillägg:

Hund bantad på barf:
70255_1392770797.jpg

(över ryggen var hon först bred som ett vardagsrumsbord och man kände knappt revbenen utan att leta noga efter dem. Nu är hon i bra hull med lätthittade revben och tydlig midja även uppifrån.)

Senast ändrad:

För att klargöra, hon äter idag 100 gram voh per dag, en burgare. Halva morgon, halva kvällen. Där emellan ett litet torkat ben, de rullade i kohud typ. Inte alltid hon vill ha det, men då får det vara nog med det.

Vi är ute 4 ggr om dagen, mellan 10 min och 40 min. Hon går i princip alltid lös, och jag går i rask takt, och hon hänger med självmant. Hon är verkligen inte lat ute!

Sådär är min hund lite nu, bred på ryggen o inte helt lätt att känna revbenen, men fin underlinje.

Jag har bantat en hund nyligen, och fick faktiskt prova på mat från veterinären, 3 kg räckte länge till en borderterrier!

Anledningen att vet. rekommenderar bantingsfoder är för de innehåller "ingredienser" som gör hunden mätt och att det håller i länge. Så de slipper gå hungriga som om man skulle dra ner på maten.
Som i vårt fall som fodrar med foder för aktiva hundar skulle borderterriern bara få några kulor om dagen. De är ju inte så snällt.

Men nu pratar vi mycket mer än 1 kg som skulle bort! Typ halva hundens vikt!

Anledningen att vet. rekommenderar bantingsfoder är för de innehåller "ingredienser" som gör hunden mätt och att det håller i länge. Så de slipper gå hungriga som om man skulle dra ner på maten.

Vad för ingredienser och varför skulle man inte lika gärna kunna ge tex färskfoder, jobbiga ben (så att hunden får arbeta för att få i sig maten) och fylla ut med grönsaker vid behov? För mig låter det sista alternativet trevligare.

Anledningen att vet. rekommenderar bantingsfoder är för de innehåller "ingredienser" som gör hunden mätt och att det håller i länge.

Nä, anledningen till att de rekommenderar specialfoder är att de tjänar grova pengar på det, och får en massa riktad utbildning av fodertillverkarna.

Nä, anledningen till att de rekommenderar specialfoder är att de tjänar grova pengar på det, och får en massa riktad utbildning av fodertillverkarna.

Jag fick fodret gratis. En säck på 3 kg och så en burk med blötmat.
Gjorde verkligen underverk med hunden på snabb tid, men hon var kraftigt överviktig, hade ingen kondis och är gammal.

Vad för ingredienser och varför skulle man inte lika gärna kunna ge tex färskfoder, jobbiga ben (så att hunden får arbeta för att få i sig maten) och fylla ut med grönsaker vid behov? För mig låter det sista alternativet trevligare.

Såhär står det:
"En särskild blandning av kostfibrer ger en ökad volym i magsäcken och fördröjer magsäckstömningen. Detta bidrar till att ge hunden en god mättnadskänsla."

Ben är inget alternativ till den hunden, hon sväller som en ballong när hon äter ben!

Vad står det på innehållsförteckningen? Det är betydligt intressantare än deras egen lilla reklamtext...

Såhär står det:
"En särskild blandning av kostfibrer ger en ökad volym i magsäcken och fördröjer magsäckstömningen. Detta bidrar till att ge hunden en god mättnadskänsla."

Ben är inget alternativ till den hunden, hon sväller som en ballong när hon äter ben!

Undrar som Migo vilka ingredienser det rör sig om, texter i sig är ointressanta.

Vilka ben har provats då? Har det testats med nackkotor, revben och kanske skallar från olika djur?

Vad står det på innehållsförteckningen? Det är betydligt intressantare än deras egen lilla reklamtext...

Jag läste på baksidan av ett sk bantningsfoder (Specific CRD-1), som en veterinär hade rekommenderat till en bekants 1 åriga unghund och blev helt förskräckt över innehållet :nailbiting: Som tur är började hunden kräkas efter en tid på det, så dom gick tillbaka till ett bättre foder men med lite mindre fett.

"Vete, fiskmjöl, cellulosapulver, majsprotein havre, hydrolyserat fläskprotein, jäst, betmassa, potatisprotein, mineraler, psyllium husk (plantago), vitaminer och spårämnen, methionin, L-carnitin."

Råprotein (%) 29,40
Råfett (%) 4,50
Växttråd (%) 13,30
Vatten (%) 9,20
Kalcium (%) 0,85
Fosfor (%) 0,7

Det är så man kan gråta när man ser till innehållet och detta skulle då ges till en välpälsad unghund :wtf: och att den inte hann få analsäcksproblem är ett under med tanke på det enorma fiberinnehållet av cellulosa, betfibrer och husk är nästan märkligt....

Såhär står det:

Med tanke på att protein har högst mättnadsindex förefaller det egentligen mer troligt att färskfoder skulle funka bättre ur mättnadsaspekt då de ofta innehåller mer protein än iaf torrfoder.

Testat allt, å då menar jag allt eftersom jag jobbar på slakteri och sambon är jägare.

Liknande trådar

Hundhälsa Min kastrerade hane (Shetland sheepdog, 6 år) är (såklart) extremt matglad. Han väger ca 14 kg och bör nog gå ner 2-3 kilo (han är av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 266
Senast: Stinaelin
·
Hundhälsa Detta är verkligen jättepinsamt för mig att berätta :o, och jag känner mig redan jätte jättedålig som lyckats få till det så knasigt...
Svar
13
· Visningar
2 058
Senast: Golddigger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka