Bukefalos 28 år!

"Bästa mashen"? Blötning, smaklighet, stärkelse?

Shixle

Trådstartare
Tjo, ja även om det fortfarande är flera dm snö på backen så går ju tankarna mot sommaren 🙈

Lite nyfiken på era erfarenheter av olika mash.

Ifjol hade vi Brogaardens Light Mash, och hästarna fick 1 dl och 1 msk salt i en hink vatten dom gånger dom fick komma in på dan undan sol å insekter.

Så inga mängder som ska ges, men man vill ju såklart ge nått lämpligt iaf.
Tänk lågt socker å stärkelse. Hellre protein är ren energi.
Men även att det ska bli bra i så pass mycke vatten (typ 10l), inte bara blir en kaka i botten.
Light mashen upplevde jag kanske stabbig när dom fick den 'som vanligt'.

Sen så är det ju en fördel om den är såpass god att dom sörplar i sig det oxå.

Stallkompisen hade Pur Mash från MbN en period, och den ville man ju nästan smaka på själv.
Krafft Gastro Mash är oxå intressant, ger av Low Starch pelletsen i dagsläget.

Spanade på GG elit mash tror jag de va när jag va i stan sist, såg oxå intressant ut.


Så, gimme your experiences! Hur landar de ni gett enligt ovan? 🤔
 
Om du bara ska ge 1 dl så hade jag valt det som har den bästa egenskapen att blanda sig och som hästarna gillar. Blir ju marginella mängder socker och stärkelse oavsett vid så låg giva.
 
Alltså om du ska ge 1 dl mash i massa vatten spelar ju stärkelse, protein och sockernivå ingen roll överhuvudtaget 😅

Jag har upplevt att GGs betfibermix är omtyckt av hästarna, likväl som Kraffts Gastromash. Men ska man bara ge litegrann för att få i hästarna vätska finns ju ingen mening att ge Gastromashen då den ju är tänkt att ges lite mer av och ffa buffra magsyran för magsårshästar.
 
Om du bara ska ge 1 dl så hade jag valt det som har den bästa egenskapen att blanda sig och som hästarna gillar. Blir ju marginella mängder socker och stärkelse oavsett vid så låg giva.
Inser det, ger så låg giva av allt annat, så 1 dl kändes 'normalt' 😅🙈
Häst #1 äter allt, men häst #2 är nyare hos mig och är en kräsen mupp, även enligt tid.ägare. sådär äter nått i 3 mån, sen blä 🫠
 
Inser det, ger så låg giva av allt annat, så 1 dl kändes 'normalt' 😅🙈
Häst #1 äter allt, men häst #2 är nyare hos mig och är en kräsen mupp, även enligt tid.ägare. sådär äter nått i 3 mån, sen blä 🫠
Min häst föredrar gastomashen före betfibermash, men äter båda med god aptit.
 
Jag ger Kraffts Gastro Mash men den får min häst konstiga utslag av så den ska vi sluta med. Han har fått den för att han älskar den, och han fick lite kolikvarning efter en tävling då han fick i sig för lite vätska.

Men jag ger också S:t Hipplolyts Glyx Mash. Han är inte lika förtjust, och speciellt inte när jag drar på med massa vätska. Men jag får i honom den i a f, så den är mitt tips.

Han vann en säck Pavo Slobber Mash på en tävling, den åt han av en vecka, sen var den inte kul längre.
 
Alltså om du ska ge 1 dl mash i massa vatten spelar ju stärkelse, protein och sockernivå ingen roll överhuvudtaget 😅

Jag har upplevt att GGs betfibermix är omtyckt av hästarna, likväl som Kraffts Gastromash. Men ska man bara ge litegrann för att få i hästarna vätska finns ju ingen mening att ge Gastromashen då den ju är tänkt att ges lite mer av och ffa buffra magsyran för magsårshästar.
Ger typ 1 dl av de pellets å lucern dom får nu, så glömde bort hur liten giva det blir 🙈😅

Den blåa säcken betfiber mash du tänker på då? Den ligger ju lagom i kilopris 🫣😅
 
Min kräsna mashhatare äter betfibermash och älskar Krafft gastro mash. Men han får gröt eller soppa, har inga problem få honom att dricka ordentligt. Blandar ungefär tre -fyra ggr så mycket vatten som mash

Höveler pur mash som luktade så gott att jag ville prova den som frukostmusli avskydde han. Samma sak med Krafft sensitive mash
 
Jag ger Kraffts Gastro Mash men den får min häst konstiga utslag av så den ska vi sluta med. Han har fått den för att han älskar den, och han fick lite kolikvarning efter en tävling då han fick i sig för lite vätska.

Men jag ger också S:t Hipplolyts Glyx Mash. Han är inte lika förtjust, och speciellt inte när jag drar på med massa vätska. Men jag får i honom den i a f, så den är mitt tips.

Han vann en säck Pavo Slobber Mash på en tävling, den åt han av en vecka, sen var den inte kul längre.
Asså dessa djur 🙈 aldrig haft häst som inte velat kasta sig över krubbmat förr, så känns så ovant 😅
I somras så va dom 3 som gick där då överlyckliga över sitt 'te', men när nyingen nu växlar mellan renslickad bytta å taget 2 tuggor så kom ju stressen över att säkra vätskan 😅 som inte kommer va ett problem egentligen, men man blir ju som man blir 🙃
 
Asså dessa djur 🙈 aldrig haft häst som inte velat kasta sig över krubbmat förr, så känns så ovant 😅
I somras så va dom 3 som gick där då överlyckliga över sitt 'te', men när nyingen nu växlar mellan renslickad bytta å taget 2 tuggor så kom ju stressen över att säkra vätskan 😅 som inte kommer va ett problem egentligen, men man blir ju som man blir 🙃
Min vill ha sin gröt varm. Den "lilla" detaljen gjorde stor skillnad. (Han äter krubbmat sist av allt. Lätt född, alltid hungrig osv - men grovfoder är mycket godare än kraftfoder ändå och oavsett. Undantag havre. Havre är godast. Säkert bara för att han inte får äta det 😅
 
Min vill ha sin gröt varm. Den "lilla" detaljen gjorde stor skillnad. (Han äter krubbmat sist av allt. Lätt född, alltid hungrig osv - men grovfoder är mycket godare än kraftfoder ändå och oavsett. Undantag havre. Havre är godast. Säkert bara för att han inte får äta det 😅
Hm, kanske måste experimentera lite där, dom får varmt eller kallt beroende på hur planerad jag varit med lucernet 😅

Varmvatten gav vi hos modern, började för att fölet skulle dricka sig otörstig på vatten, inte mamma, som ett steg i avvänjnigen. Eller, hade nog gett dom andra varmt innan dess oxå, men de e de konkreta tillfället jag minns.
Säger sig själv egentligen, skulle inte heller vilja dra i mig flera liter kallvatten mitt i vintern 😅

Ja, han har varit sugen på #1 mat ist, fast dom får precis lika🙈
 
Min häst älskar Krafft Gastro Mash. Nu när gräset börjar växa på sig här i Skåne ratar hon sin vanliga betfor så då behöver jag muta med något bättre för att få i henne tillskotten. Förra sommaren fick hon Brogaarden Mash Light och gillade även det men just för att blanda tillskott i tycker jag Gastro har bättre konsistens.
 
Alltså om du ska ge 1 dl mash i massa vatten spelar ju stärkelse, protein och sockernivå ingen roll överhuvudtaget 😅

Jag har upplevt att GGs betfibermix är omtyckt av hästarna, likväl som Kraffts Gastromash. Men ska man bara ge litegrann för att få i hästarna vätska finns ju ingen mening att ge Gastromashen då den ju är tänkt att ges lite mer av och ffa buffra magsyran för magsårshästar.
Ang det med mängden. Jag provade gastromash till min främst för att se om han kunde gilla den. De hade gratis provpåsar på GG. Han gillade den kors i taket. I samma veva fick jag en rabattkod på 50% på en säck så köpte en säck. Ger eg mash bara för att blanda pulver i så gett 1-2 dl torrvikt.

Med just gastromash så hade jag en förhoppning om den kunde hjälpa mot fri fekal vätska med. Gjorde den inte. Till jag dels läste att vattnet man blöter med ska har max 70 grader varmt och dels att det rek 0.1 kg per 100 kg häst gör effekt. Så jag testade ge "full giva". På en vecka försvann problemet med ffv 😲

Sen är det ju inga problem ge "bara" en dl för hästen tycker det är gott. Men vill man ge det för effekten så kan man behöva ge mer. (Och det är ju tyvärr inte billigt foder direkt)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • Kön kattungar 4st

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp