Avsätta styrelsemedlem i BK

HeleneK

Trådstartare
Finns det några här som har koll på stadgarna i SBK och vad reglerna säger gällande att avsätta en styrelsemedlem?

Jag har mailat SBK och frågat, men ännu inte fått något svar.

Vad krävs för att man som styrelse ska kunna avsätta en styrelsemedlem?
Vad krävs det för att man ska kunna avsätta någon från en roll som t.ex. kassör eller vice ordförande och istället erbjuda en roll som ledamot?
Vilken rätt har en ordförande?
Kan ordföranden fatta egna beslut, utan att informera övriga styrelsen?
Vad har distriktet för roll i detta?

Någon som har koll?

Sv: Avsätta styrelsemedlem i BK

Årsmötet tillsätter, årsmötet avsätter. Har en kassör varit ovarsam med föreningens pengar eller förskingrat kan denne interimistiskt frånskiljas från uppdraget av styrelsen i väntan på utlyst extra årsmöte.
Vad en ordförande kan besluta utan att meddela övriga styrelsemedlemmar framgår av föreningens stadgar.

Finns det några här som har koll på stadgarna i SBK och vad reglerna säger gällande att avsätta en styrelsemedlem?

Jag har mailat SBK och frågat, men ännu inte fått något svar.

Vad krävs för att man som styrelse ska kunna avsätta en styrelsemedlem?
Vad krävs det för att man ska kunna avsätta någon från en roll som t.ex. kassör eller vice ordförande och istället erbjuda en roll som ledamot?
Vilken rätt har en ordförande?
Kan ordföranden fatta egna beslut, utan att informera övriga styrelsen?
Vad har distriktet för roll i detta?

Någon som har koll?

Ordföranden kan inte fatta egna beslut. Huvudregel är att den som enligt stadgarna har rätt att tillsätta också har rätt att avsätta. Vallhund svarar bra på vad som krävs för att avsätta en styrelseledamot. Jag vill dock tillägga att medlemmarna kan driva igenom ett extra årsmöte med förtroendeomröstning givet att minst 10 procent av medlemmarna kräver ett sådant.

Till din fråga om styrelsen kan omkonstituera sig själva. Det finns olika sätt att välja styrelse. Om årsmötet bara har bestämt ordförande och ledamöter och inte vem som ska ha vilken position så kan styrelsen när som helst konstituera om sig. Men det förutsätter att någon ledamot begär att detta ska tas upp som en punkt på styrelsens dagordning på kommande styrelsemöte samt att majoriteten röstar för en omkonstituering.

Kan bara fylla på, du har redan fått bra svar.

Distriktet gör inte mycket i ett sån här ärende. För att avsätta en medlem, styrelse eller inte, så måste den personen i princip ha piskat sin hund på offentlig plats. Då kan man fråntas sitt medelmskap, via diciplinnämden i SKK.

Har man därmot inte gjort nåt olagligt eller bara varit dum mot en annan människa sitter personen där den sitter. Såvida inte styrlelsen väljer att göra en omkonstitution, som Philosophia var inne på.

Ordföranden kan inte fatta egna beslut.

Nja, säger jag. Som ordförande i vår lokala BK fattar jag massor med egna beslut. Det är bara det som är stort och viktigt som jag ser till att vi diskuterar inom styrelsen. Annars hade vi ju inte gjort annat än haft styrelsemöten! Och visst händer det att det blir lite fel ibland. Jag vet att det finns minst en medlem som tycker att jag är ett praktarsle. En annan tycker att jag är allmänt kass. Men alla kan inte gilla alla tänker jag. Det är nog helt omöjligt att vara ordförande i en så stor klubb (över 400 medlemmar) utan att någon tycker man är lite dum.

Men när det gäller att undersöka intresset för och kalla till ett extra årsmöte så kan man ju använda sig av SBK online för massutskick av email. Förhoppningsvis är det någon annan än styrelsen som också har tillgång till inloggningsuppgifterna. Men det ska ju vara ganska allvarligt för att man ska kalla till ett extra årsmöte tycker jag, och man ska ha väldigt torrt under fötterna när man riktar anklagelser mot en styrelsemedlem. De har ju trots allt blivit valda av årsmötet, och dessutom ganska nyligen!

Det beror på vad du menar med beslut. Givetvis har en styrelses ledamöter frihet att fatta vissa egna beslut inom ramen för sin roll i styrelsen - t.ex. kan styrelsens sekreterare själv fatta beslut om att köpa ny toner till skrivaren. Den typen av beslut som TS talar om har dock inte ordförande rätt att fatta själv. Absolut inte. En ordförande har inte större beslutanderätt än övriga ledamöter - mer än att ordförande har utslagsröst.

Jag vill dock tillägga att medlemmarna kan driva igenom ett extra årsmöte med förtroendeomröstning givet att minst 10 procent av medlemmarna kräver ett sådant.

Kollade lite hastigt på SBK:s grundstadgar och följande gäller för extrastämma:

Extra kongress ska hållas om revisorerna eller minst 1/3 av kongressdelegaterna så yrkar. Förbundsstyrelsen kan också kalla till extra kongress om förbundsstyrelsen bedömer att särskilda skäl för detta föreligger. Yrkande om extra kongress ska vara skriftligt och ställas till förbunds-styrelsen samt innehålla uppgift om det eller de ärenden som ska tas upp till behandling samt skäl till yrkandet.

Läser i min bok om föreningsteknik.

Under arbetsordningar:

Om det visar sig att en ledamot inte lever upp till det ansvar den tilldelats, finns det inget som hindrar att man omfördelar ansvarsområdena inom styrelsen.

Inte svar på hela din fråga, men svaret på om man kan ändra inom styrelsen.

Läser i min bok om föreningsteknik.

Under arbetsordningar:

Om det visar sig att en ledamot inte lever upp till det ansvar den tilldelats, finns det inget som hindrar att man omfördelar ansvarsområdena inom styrelsen.

Inte svar på hela din fråga, men svaret på om man kan ändra inom styrelsen.

Det är inte samma som att byta poster. Men t. ex. om jag inte skött sponsoruppdragen så får någon annan ta över. Men de kan inte avsätta mig som t. ex. ordförande för det.

Det är inte samma som att byta poster. Men t. ex. om jag inte skött sponsoruppdragen så får någon annan ta över. Men de kan inte avsätta mig som t. ex. ordförande för det.

Men det skrev jag inte heller. Men TS frågade även om det jag svarade på.

Jag skrev vad som står i boken.

Senast ändrad:

Hur skulle ni reagera om ordföranden på ett styrelsemöte berättar att hon avsatt vice ordföranden och tillsatt en av ledamöterna som vice?
Och att den som tidigare var vice får välja att ta ledamotens plats eller hoppa av styrelsen.
Allt detta UTAN att ha talat med övrig styrelse?

Givet att styrelsen konstituerar sig själv så hade jag förklarat att det inte är ett beslut som ordförande får fatta själv utan att det får tas upp som en punkt på dagordningen på nästa styrelsemöte.

Jag hade däremot inte rivit upp himmel och jord eftersom de flesta som sitter med i styrelsen i ideella föreningar inte sällan saknar kunskap om vad man får och inte får göra (man ska snarare vara tacksam över att det finns dem som vill engagera sig). Jag hade pedagogiskt förklarat att bandet måste backas lite för att det hela ska gå rätt till.

Hur skulle ni reagera om ordföranden på ett styrelsemöte berättar att hon avsatt vice ordföranden och tillsatt en av ledamöterna som vice?
Och att den som tidigare var vice får välja att ta ledamotens plats eller hoppa av styrelsen.
Allt detta UTAN att ha talat med övrig styrelse?

Så får det inte gå till. Det är ett ogiltigt beslut. Beroende på om v ordf valdes av stämman/årsmötet eller vid det konstituerande mötet blir förfaringssättet olika. Men oavsett så är det formfel som flera redan påtalat.

Dels får styrelsen "backa bandet" och reda ut vad som hänt men dessutom verkar det vara lämpligt med en styrelseutbildning. Detta kan ett studieförbund hjälpa till med och även SBK/SKK kan hjälpa till. Så utöver att styrelsen just nu inte förändrats i sin sammansättning hade jag tagit kontakt med SKK/SBK för att få hjälp att reda ut situationen

Nu har jag talat med SBK och fått raka svar.
Ingen annan än medlemmarna kan avsätta styrelsemedlemmar, precis som många av er skrev.
Tack för hjälpen!

För att citera brukshundsklubbens hemsida: "Grundstadgar sätter ramarna för hela Svenska Brukshundklubbens verksamhet, både centralt, regionalt och lokalt."

Men det är väl olika grundstadgar beroende på typ av lokal organisation?

Nej att hålla på som ordföranden har gjort i det här fallet är naturligtvis inte okej. Och en ganska konstig inställning tycker jag! Jag hade också ganska dålig koll på vilka rättigheter och skyldigheter jag hade som ordförande när jag var ny på posten (har suttit drygt ett år) men då dubbelkollade jag hela tiden med de som hade mer erfarenhet alt läste på! Distriktet kallar dessutom i dagarna till ordförandekonferens och sådana frågor kan man ju passa på att ställa där tycker jag.

Men, men det har hänt att gamla rävar i klubben har försökt påverka mig och övertyga mig om att "det bestämmer ju du, du är ju ordförande" så det kanske är en spridd uppfattning att ordföranden har någon sorts makt över resten av styrelsen. Jag ser mig som den som leder möten och i viss mån är ansiktet utåt. Inget annat.

Senast ändrad:

För att citera brukshundsklubbens hemsida: "Grundstadgar sätter ramarna för hela Svenska Brukshundklubbens verksamhet, både centralt, regionalt och lokalt."

Jo, men det du skrev om i första texten handlar ju om en kongress. Det är ju lite skillnad på en kongress och ett medlemsmöte.

Liknande trådar

Tjatter Corona i Stallet Stall Vårlyckans ridskolechef Christian Grey, har länge ignorerat alla Coronadirektivt och ridskolan har efter...
40 41 42
Svar
836
· Visningar
32 268
Tjatter Påsklov!! I dessa Covid-19 tider när hela Stockholm stängs ner och ser ut som en spökstad bestämmer sig Stockholmarna för att dra till...
74 75 76
Svar
1 512
· Visningar
58 917
Relationer Jag skulle behöva lite råd. Jag är sedan ca 20 år tillbaka tillsammans med en man. Vi blev sambos för 7 år sedan och har två barn med...
2
Svar
24
· Visningar
6 064
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 583
Senast: Intejag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vi som tränar för tävling i agility. Del 2.
  • Kräkningar
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka