Att ta monté licensen.

ElektraDelight

Trådstartare
Har sen i höstas ridit & konditionstränat travare & har blivit mer å mer fäst vid det. Har varit inne på banan ett par gånger & tränat där osv. Men nu vill jag ta licens för monté & på allvar börja träna då de nu mest har varit en hobby. Jag & stallägaren/ägaren till travarna jag tränat har pratat om att leasa ett jäkligt fint sto som bara krånglar i sulkyn för monté. Så nu vill jag verkligen satsa.

Kommer hållas kurser på halmstadtravet snart & jag vill så gärna.

Men så står de ju såhär: "Du skall under minst 1 års tid regelbundet ha kört snabbjobb och i övrigt ha mycket god häst- och körvana."

Hästvanan har jag då jag har hållt på med hästar i hela livet. Men absolut ingen körvana.. Då jag helt enkelt inte ha frågat efter det samt att de är ridning jag vill hålla på med. Snabbjobb har jag ju gjort som sagt ett par gånger på banan men inte mer. Tränar ju hästarna hemma i intervaller osv. Men blir ju inte samma sak som på banan.

Liksom, någonstans måste man ju börja eller?

Kommer jag bli "godkänd" för att ta licensen eller vad tror ni?

Sv: Att ta monté licensen.

ja det tror jag du kommer. Har sett exempel på de som varit med på kurser som inte vet vart start och mål är någonstans...
God ridvana så du inte ramlar av in i första sväng duger säkert, sen är det ju ett pluss om du kan volta någelunda hyggligt (eller iaf veta hur de olika start systemen fungerar). Men det hinner du träna på före kursen startar.
Läs igenom TR (har säkert stallägaren) det är ju TR som ligger som grund till utbildningen. Om du läst lite i det så har du säkert massa frågor att ta med till kursen.

Om du inte anmäler dig kan du heller aldrig lära dig något.
Att man vill ha ett års erfarenhet är just för att man inte ska komma helt grön till kursen, för då har man för lite för kunskaper. Lika så som att när man kör upp för körkort bör man klara av att hantera en bil.

Okej så förhoppningsvis så sparkar dom mig inte ut från banan då :angel:

Däremot sånt jag inte kan ett dyft om är tempon.. Jag blir bara snurrig i huvudet när kuskarna pratar om det. Sämst är jag på matte oxå. Finns de någon tabell eller så om man kan läsa någonstans?
Vad är mer bra att ha läst på om innan ?

det är ju bra om du kan vara med o köra fort med klocka så du kan någorlunda tempobedöma hästen..

jag skall också ta licens till hösten o håller på att träna, var ine på banab för första gången förra veckan skall väl in nu till veckan också o träna... har bara ridit på skogsbanan o rakbanan innan då jag inte riktigt haft häst för rundbanan men nu skall det bli hårdträning.... det kommer nog o gå bra serru=)

vad ska provloppen ridas i för kläder? duger det med vanliga ridbyxor och enfärgad jacka, eller måste det vara tävlingskläderna?

Brukar inte vara några krav för vilken klädsel du har vid utbildningsloppen, jag hade mina blå ridbyxor och min lila ridjacka när jag tog licensen. :)
Men det kan ju ha hänt något på den fronten de senaste åren?
Å andra sidan kan de inte avkräva en tävlingsdress eftersom du inte får registrera tävlingsdress förens du har licensen... ;)
Eftersom kurserna brukar börja med teori så är det nog enklast att fråga kursledarna när kursen drar igång.

Men är inte det svåra med licens för monte att man även måste ha en kvalificerad häst med? Är inte de det största hindret för många att ta licensen?

Senast ändrad:

Man måste ha en häst i tävlingsbar ålder som någon gång varit kvalad, när jag tog licensen fanns inget krav på att den skulle vara montékvalad.

Sen ska den ju hänga med i tempot, annars kan kursledngingen anmoda dig att skaffa en annan häst.

Liknande trådar

Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 743
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 098
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
3 011
Senast: Lycan
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 954

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka