Ännu en tråd om rasförslag...

Sparrisen123

Trådstartare
Ingen hund på ingång utan bara funderingar och planering för flera år framåt ;)

Jag vill ha förslag på hundar som är i ca 10-15-kg-klassen, så en lite mindre hund men inte pytteliten alltså. Tänk i första hand en hund för sällskap, en fördel om den kan hänga hos en pensionär några dagar då och då utan att få spel så ingen högaktiv hund alltså. Lydnadsträning och spårträning på hobbynivå, ca 1-2 timmars promenad om dagen, och i övrigt i princip alltid vara med.
Gärna inte så mycket pälsvård, borsta igenom är okej och lättare trimning likaså, men ingen som ska ryckas och stylas en massa ;)
I övrigt så är det önskvärt om det är en lite robustare hund som kan leva med (och leka med) större hundar på runt 30 kg. Inte så intresserad dock av de riktigt stabila hundarna typ staffe, fransk bulldog. Helst inte så stark vaktinstinkt, några varningsskall när någon kommer in på tomten är förstås okej men en riktigt vaktande ras bör det inte vara.
Det får gärna vara en hund som vill vara nära, gosa mycket, ha starka band till familjen och så.

Annars så finns det väl inte så mycket speciella önskemål eller krav... Lugn och okomplicerad är väl ledorden, helt enkelt :)
Självklart kan jag anpassa mig till viss del och t.ex. aktivera på ett annat sätt eller så om det är en ras som kräver det, men riktigt arbetande hundar kräver för mycket för den tilltänkta "delägaren" (som är en lite äldre kvinna som vill ha ett charmigt sällskap). Vad har ni för förslag?

Sv: Ännu en tråd om rasförslag...

Dvärgschnauzer eller Schnauzer (mellanstorleken)
Passar bra på din beskrivning.

Min dvärg väger 9 och är 36 hög....Har bara haft stora hundar förr men han känns inte "liten" utan känns större än vad han är :)

Ja, det är två förslag jag själv har tänkt på :) De dvärgschnauzrar jag har träffat har varit väldigt trevliga, "rejäla" fast lagom små liksom! Men hur är det med pälsvården på dem?

Ja, det är två förslag jag själv har tänkt på :) De dvärgschnauzrar jag har träffat har varit väldigt trevliga, "rejäla" fast lagom små liksom! Men hur är det med pälsvården på dem?

Vill man ha den sträva och vädertåliga pälsen så rycker man dom 3-4 ggr per år. Antingen själv eller lämnar in till en trimmare. Annars är det ca 15 min ullskrapning i veckan och ibland får man ta lite på skägget och benen. Lämnar man in hunden för trimning så fixas ben och skägg där.

Annars så är det en lättskött päls som inte fäller och står emot kyla, smuts och vatten bra.

Och det är verkligen en robust och tålig hund. Frisk ras. Lättsam.

Kromfohrländer låter väldigt passande! Ngt jag själv är nyfiken på...:D

Fast de är väldigt bundna vid "sin" människa och väldigt reserverade mot andra. (Åtminstone den jag känner och de ska vara så.) Den kanske inte skulle trivas med att ha en "delägare".

Till TS:
Kanske en mellanpudel skulle kunna funka.

Eller möjligtvis en mittelspitz, fast de har ganska lätt till skall. Lättlärd och har mycket lättskött päls. Sen finns det även modellen större, grosspitz, men de är inte alls vanliga i Sverige.

Äsch, det sket sig på trimningen men annars hade en cairn kunnat passa även om den är lite väl liten. Men sund och robust, hänger med på lite av varje men är inte jättekrävande och om man trimmar med rätt mellanrum (man KAN klippa men då förlorar pälsen sin vädertålighet och rätta textur) så behöver man knappt sköta pälsen däremellan.

Om jag skall fortsätta dra upp "mina" raser så skulle isländsk fårhund också kunna passa även om den är i det övre spannet. Min vägde knappt 12 kg men hon var väldigt liten och klen :o.
Dock är de lite självständiga på spetsvis men min var väldigt kärvänlig ändå, självständigheten bestod mer i att hon behövde lite motivation för att verkligen göra som man ville, om hon inte själv tyckte att det var en god idé förstås. Hänger med på det mesta, ÄLSKAR vinter och snö men har inget emot att bo i en lägenhet och sommarvärme klarar de som vilken ras som helst.
Pälsen är skitpraktisk, tål alla typer av svenskt väder och smutsen trillar av när den torkat. Fäller en del men efter valptiden räcker det med genomborstning då och då förutom bakom öronen där det kan bildas tovor.
Finns även en korthårig variant men de är inte släthåriga som till exempel pinscher utan har rätt rejäl tjock päls med underull de med, bara inte lika lång som de långhåriga :).
Sunda och långlivade - min blev nästan 16 trots att hon hade en allvarlig kronisk sjukdom - dock skäller de. Mycket...

kl

Tack för era förslag!
Dvärgschnauzer, mellanpudel och isländsk fårhund får nog hänga med som förslag ett tag till. Cairn är lite väl liten, kromfohrländer verkar lite för familjeorienterade av det jag har läst om dem (känner ingen irl), och en whippet tror jag behöver lite mer "spring och stoj" än vad som kanske kan erbjudas.

Liknande trådar

H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 409
Senast: Bulldoozer
·
Övr. Hund Har letat hundras under en lång tid nu och börjar bli väldigt less på att ständigt bli besviken. När vi tror att vi läst på ordentligt...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 902
Senast: Riru
·
Hundavel & Ras Hejsan, Postade även detta på vovve-forumet men tänkte att det kanske finns folk här också med intressanta åsikter! :) Dvs detta...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 463
Senast: Sezziyanen
·
Hundavel & Ras Halloj! Nu är det snart dags att börja välja ras, har funderat några månader på vilka raser som ska kunna passa mig. Har haft två...
2
Svar
38
· Visningar
7 489
Senast: Lona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar