Allemansrätt och träningsritt?

BandyBoy

Trådstartare
Vad gäller om man vill ordna en liten träningsritt i sina hemtrakter på grannarnas marker?

När man tränar spår eller sök i skogen med hund är reglerna att om man är över 2 personer (så att det kan kallas grupp) och/eller om träningen bedrivs i kursliknande former (dvs med instruktör) så ska man ha tillstånd från markägaren - gäller något motsvarande för häst? Ja, menar... när vi rider i hemtrakterna så frågar vi på de gårdar vi går förbi/igenom och det har aldrig varit några bekymmer, men om vi vill rida fler än oss två på samma sträckor så får vi väl fråga igen antar jag...

På grusvägar - kan någon hävda något där? Vad gäller?

Om man skulle lägga en träningsritt på enbart grusväg och samlas ett par ridkompisar - får man göra så utan att behöva fråga markägaren?

typ
:crazy:

Sv: Allemansrätt och träningsritt?

Är inte helt säker men jag tror att en träningsritt måste anordnas via en klubb som är ansluten via svenska ridsportsförbundet. Detta för att försäkringar och dylikt ska gälla.
Men visst, man borde ju kunna ordna en för vänner och bekanta.
Ska man rida på annat än vägar och skogsvägar bör man ju fråga markägaren i fråga. Bättre att göra det innan och ha det klart än att få arga telefonsamtal och få se rid-förbud skyltar uppsatta i efterhand.

Emma S

ja, det var mer "träningsritt-i-vänner-och-bekantas-lag" jag tänkte mig :D Typ sådana här buke-vänner ;)

Tänkte mest för att det dels är kul att rida ihop och dels är kul att rida på nya vägar än de gamla vanliga :-)

Kan man säga att det kan vara ok om man rider ett gäng på grusvägar och skogsvägar, men inte rätt ut i naturen?
Självklart är det oftas bäst att fråga, för man förstör ju för så många annars... typ alla ryttare blir ju drabbade av förbudsskyltar även om bara en har ridit på fel ställe! :grin:

Är man bara några vänner som rider så gäller väl allemansrätten? Är du däremt intresserad av att käna pengar på denna ritt så ska du väl kolla upp det.

Men som tidigare skrivet bör du kolla upp med markägare.

Om man blir många bör man nog prata med markägarna, samma sak om man tänker rida där ofta. Allt för grannsämjans skull. Dessutom bör man nog anpassa hastigheten till omgivningen och markförhållanden (så att man inte förstör vägar eller stigar).

När man tränar spår eller sök i skogen med hund är reglerna att om man är över 2 personer (så att det kan kallas grupp) och/eller om träningen bedrivs i kursliknande former (dvs med instruktör) så ska man ha tillstånd från markägaren -

typ
:crazy:

Det gäller för hästar oxå. Så det är nog ganska många gånger häst folk bryter mot allemansrätten.

kul idé!
vi gör liknande hos oss på Ledinge ibland - drar hit ett par kompisar och rider på en lång tur tillsammans (typ över dagen), dock inte i träningssyfte inför distansritt, utan bara för att umgås. tempot kan variera från bara lugn skritt till blandade gångarter, allt efter underlag och väder :D det är mysigt oavsett! vi har sån tur att de bönder som har markerna kring oss låter oss rida i stort sett överallt så länge vi sköter oss (:love: till dem).
tror att det är bäst att prata med markägaren innan, för grannsämjan. alltid trevligare för den som har marken at bli tillfrågad om lov först - även om det blir ett solklart och strålande JA ;) om de nu inte innan sagt att det är OK.

Det gäller för hästar oxå. Så det är nog ganska många gånger häst folk bryter mot allemansrätten.

En fråga, är det prövat i rätten att man måste ha tillstånd? Eller är det bara en praxis just för att slippa en massa diskussioner med markägare.

Är man bara några vänner som rider så gäller väl allemansrätten? Är du däremt intresserad av att käna pengar på denna ritt så ska du väl kolla upp det.

Men som tidigare skrivet bör du kolla upp med markägare.

Nä.. inte tjäna en enda krona - ridsport är nog så dyrt som det är :D
Mest rida för att ha trevligt samtidigt som man tränar (jösses vad distans är praktiskt - kan slå två flugor i en smäll!)

Tja, egentligen är det ju bara att ta mössan i hand och se till sig själv - man skulle ju vilja bli tillfrågad om sin egen mark såklart... men jag tänker egentligen främst på just vägar... grusvägar (vilket vi har mängder av kring oss) är det allemansrätt på dem?

där vi bor finns många grusvägar dom flesta ägs av vägföreningar utan statsbidrag mao privata , så för att inte få problem bör man prata med vägföreningen.

ja tyvär är det så att dom kan besluta om ridförbud.
lite enkelt , om det finns permanent boende efter grusvägen så har dom oftast statsbidrag och då är vägen allmän , du får rida , men med förstånd.

hoppas ni har tur och att dom berörda gillar hästar.

Liknande trådar

Äldre Jag har "hittat" ett fint litet ställe vid en sjö. En plats med sol hela dagen på en undanskymt ställe där jag skulle vilja sola och...
Svar
9
· Visningar
1 857
Träning Det har talats en del om flockvana hästar till och från här. Har en känsla av att vi har olika uppfattningar om vad flockvan betyder...
2
Svar
21
· Visningar
2 169
Senast: Egonson
·
H
Hästmänniskan Hej! Jag har några frågor gällande ridning och allemansrätten! Har läst en massa som att: "det är inte tillåtet att rida på...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 254
Senast: sjoberga
·
E
Hästmänniskan Vet inte om detta är rätt forum. Jag och två kompisar var ute och red häromdagen och svängde in på en enskild väg som det heter...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 013
Senast: Shettisar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vi som tränar för tävling i agility. Del 2.
  • Kräkningar
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka