Bukefalos 28 år!

Äga ett hus, sälja och köpa ett annat.

Fibusen

Trådstartare
Hur går det till? Det är inte aktuellt i dagsläget, men jag känner att jag längre fram vill ha något annat, lite längre bort från grannar och folk. 😅Min kontantinsats sitter ju fast i huset jag äger nu, så jag skulle ju behöva sälja för att köpa nytt, men det kan ju dröja år och dagar innan det kommer ut något av intresse, men samtidigt, när det väl gör det vill man ju ha möjlighet att hinna köpa det nya. Vilket jag tänker kan bli svårt om jag ska hinna lägga ut mitt, och få det sålt?

Hur har ni andra gjort som bytt boende? Har ni sålt och satt er i hyreslägenhet så länge tills drömhuset dykt upp? Vilken kan innebära flera år i lägenhet.
Ringt mäklaren och kastat ut huset snabbt som tusan när drömhuset plötsligt finns där till salu och bara hoppas att hinna få sitt gamla sålt? Gjort någon deal med banken/säljaren?
 
Hur går det till? Det är inte aktuellt i dagsläget, men jag känner att jag längre fram vill ha något annat, lite längre bort från grannar och folk. 😅Min kontantinsats sitter ju fast i huset jag äger nu, så jag skulle ju behöva sälja för att köpa nytt, men det kan ju dröja år och dagar innan det kommer ut något av intresse, men samtidigt, när det väl gör det vill man ju ha möjlighet att hinna köpa det nya. Vilket jag tänker kan bli svårt om jag ska hinna lägga ut mitt, och få det sålt?

Hur har ni andra gjort som bytt boende? Har ni sålt och satt er i hyreslägenhet så länge tills drömhuset dykt upp? Vilken kan innebära flera år i lägenhet.
Ringt mäklaren och kastat ut huset snabbt som tusan när drömhuset plötsligt finns där till salu och bara hoppas att hinna få sitt gamla sålt? Gjort någon deal med banken/säljaren?

Ett vanligt sätt är att börja buda på nya boenden medan man bor kvar i det gamla och i samband med att man köper så lägger man ut det gamla till försäljning. Om försäljningen drar ut på tiden så kan man ta ett överbryggningslån. Kontantinsatsen- kommer inte ihåg hur jag gjort trots att jag köpt och sålt två gånger…

En familj jag känner som byggde nytt hus sålde sitt radhus när marknaden var som hetast och bodde sen i lägenhet i några år för att spara pengar tills huset var färdigt.
 
Hur går det till? Det är inte aktuellt i dagsläget, men jag känner att jag längre fram vill ha något annat, lite längre bort från grannar och folk. 😅Min kontantinsats sitter ju fast i huset jag äger nu, så jag skulle ju behöva sälja för att köpa nytt, men det kan ju dröja år och dagar innan det kommer ut något av intresse, men samtidigt, när det väl gör det vill man ju ha möjlighet att hinna köpa det nya. Vilket jag tänker kan bli svårt om jag ska hinna lägga ut mitt, och få det sålt?

Hur har ni andra gjort som bytt boende? Har ni sålt och satt er i hyreslägenhet så länge tills drömhuset dykt upp? Vilken kan innebära flera år i lägenhet.
Ringt mäklaren och kastat ut huset snabbt som tusan när drömhuset plötsligt finns där till salu och bara hoppas att hinna få sitt gamla sålt? Gjort någon deal med banken/säljaren?
Det vanliga är nog att man är kvar och budar och säljer först när man kritat på själv. Som marknaden har varit, har det på många ställen inte varit en fråga om man kan sälja eller inte. Men det är värt att kolla i förväg och vara öppen med banken, för att veta om de kan acceptera dubbla lån en kort tid eller om man måste få in en försäljningsklausul i köpekontraktet, vilket i sig är en negativ faktor när säljarna ska välja köpare.

Bostadsaffärer är de största affärer många gör i sina liv så lite läskigt är det när miljonerna man har till låns ska flyta i rätt riktningar i rätt tid.
 
Hur går det till? Det är inte aktuellt i dagsläget, men jag känner att jag längre fram vill ha något annat, lite längre bort från grannar och folk. 😅Min kontantinsats sitter ju fast i huset jag äger nu, så jag skulle ju behöva sälja för att köpa nytt, men det kan ju dröja år och dagar innan det kommer ut något av intresse, men samtidigt, när det väl gör det vill man ju ha möjlighet att hinna köpa det nya. Vilket jag tänker kan bli svårt om jag ska hinna lägga ut mitt, och få det sålt?

Hur har ni andra gjort som bytt boende? Har ni sålt och satt er i hyreslägenhet så länge tills drömhuset dykt upp? Vilken kan innebära flera år i lägenhet.
Ringt mäklaren och kastat ut huset snabbt som tusan när drömhuset plötsligt finns där till salu och bara hoppas att hinna få sitt gamla sålt? Gjort någon deal med banken/säljaren?
Vi la ut vårt som kommande när vi började leta nytt. Efter ett tag kom det en och la ett riktigt högt bud, innan vi egentligen var klara med bygglov till det huset vi skulle bygga upp. Då tjänade vi mer på att ta budet och flytta till tillfälligt boende (och hålla tummarna). Annars hade vi låtit det ligga som kommande tills vi var redo att komma in i det nya.

Vissa bostäder har jag sett ligga som kommande i flera år. Då är ju hela annonsen klar så det är bara att dra igång med visning osv. Kanske ett par nya bilder bara. Ibland har jag bett mäklaren höra av sig när de är redo att sälja. Misstänker att andra har gjort det med så det redan finns ett gäng intressenter.
 
Jag började med att leta nytt innan jag hade sålt befintligt, men blev nekad att köpa ett drömhus för att jag inte hade sålt befintlig bostad och de gick inte med på nån försäljningsklausul. Så jag försökte analysera marknaden i området jag ville bo i och få en uppfattning av hur ofta det kom ut intressanta objekt, och sålde befintlig bostad utan att ha något nytt och hoppades att jag skulle hitta något under den långa tid jag hade satt till överlåtelsedatumet. Men tyvärr stannade marknaden av och det kom inte ut så många objekt längre, så jag hittade inget utan hyrde ett litet hus tillfälligt. Tyvärr hittade jag fortfarande inget att köpa innan hyrestiden gick ut, så jag fick köpa mig en husvagn och bo i ett tag innan jag hittade ett hus att köpa. Rätt jobbig period, men jag var alltså ointressant som köpare när jag inte hade sålt mitt befintliga hus först.
 
Hur går det till? Det är inte aktuellt i dagsläget, men jag känner att jag längre fram vill ha något annat, lite längre bort från grannar och folk. 😅Min kontantinsats sitter ju fast i huset jag äger nu, så jag skulle ju behöva sälja för att köpa nytt, men det kan ju dröja år och dagar innan det kommer ut något av intresse, men samtidigt, när det väl gör det vill man ju ha möjlighet att hinna köpa det nya. Vilket jag tänker kan bli svårt om jag ska hinna lägga ut mitt, och få det sålt?

Hur har ni andra gjort som bytt boende? Har ni sålt och satt er i hyreslägenhet så länge tills drömhuset dykt upp? Vilken kan innebära flera år i lägenhet.
Ringt mäklaren och kastat ut huset snabbt som tusan när drömhuset plötsligt finns där till salu och bara hoppas att hinna få sitt gamla sålt? Gjort någon deal med banken/säljaren?
Mellanlandade i ett litet hus vi hyrde på en gård. Från början var det nån fmretagslokal som sen byggdes om till litet hus.
Var lite spartanskt men det funkade i ett par år.
Vi sålde lite innan vi var redo att köpa och sparade som galningar för att fä större kontantinsats.
 
Vi hade det bra med huset vi köpte, vi gjorde i och för sig allt man inte borde göra men vi vågade satsa i och med att vi känner säljaren mycket väl. Vi bestämde oss för att köpa, pratade med några olika mäklare om vårt gamla hus och var precis igång med att boka fotografering när vi fick vårt sålt till en grannes dotter. Nackdelen var att hon ville in så snart som möjligt och vårt köp var långt ifrån klart eftersom det skulle styckas av. :angel:
Men vi fick okej på att börja renovera och flytta in innan köpet var igenom så köket var klart och badrummet var igång men vi fick göra en akutlösning i källaren för dusch. Toalett hade vi på nedervåningen. :)
Så vi flyttade in i juni, försäljningen av vårt hus blev klart 1 juli med överlämning av nycklar och i december blev det äntligen klart med avstyckningen och vi kunde göra klart vårt köp. :) Nu har vi bott här i fyra år och är lyckligare än vad som känns lovligt. :) Men vår mäklare konstatera att han aldrig skulle renovera eller flytta in i något innan det var klart. Men säljaren hör till vår utökade familj och mina barn ser dem som extra föräldrar och deras barn säger detsamma om oss.
 
Det vanliga sättet att lösa köp föst och sälj sedan är med handpenningslån och överbryggningslån, för att kunna genomföra köpet med kontantinsatsen bundet i befintligt boende. Så har vi gjort en gång och la då ut det befintliga boendet kort efter köpet. Då behöver man såklart uppfylla lånekrav och ha ett ovillkorat säljkontrakt på plats i tid.

Den andra gången köpte vi med att ha dubbelt boende som förutsättning. Då hade vi pengar till kontantinsatsen och ekonomi att stå med dubbla lån. Fördelen är att banken inte läger krav på försäljning, vi sålde ändå innan tillträde, samt att lånevillkoren är förmånligare. Nackdelen är den uppenbara, det krävs pengar att lägga kontant och utrymme i ekonmin att låna mer.
 
Denna fråga har jag också fastnat i nu. När vi köpte hus 2021 var marknaden helt sjuk och vi köpte först och sålde lägenheten sen. Vi bor nu på ett ställe där vi inte vill bo i längden och har haft koll på bostadsmarknaden i den stad vi vill bo sedan vi flyttade in i detta hus. Först nu har det kommit ett hus vi är intresserade av men nu är ju marknaden helt annorlunda och mäklaren och banken har sagt att man ska sälja först och köpa sen.
Med tanke på att det tagit oss tre år att hitta ett hus vi vill ha känns det helt omöjligt, vi kommer absolut inte sälja vårt hus och riskera ytterligare en mellanlandning, vi har två treåringar och kan liksom inte chansa med att sova på nån soffa ett tag.
Banken sa att det kan vara möjligt att köpa först men då räknar de på att man ska klara dubbla boenden i ett halvår till ett år. Just nu är det ju också svårt att veta vad man får för sitt hus så jag känner mig mest uppgiven.
 

Liknande trådar

Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 222
Senast: kolblakkur
·
Juridik & Ekonomi Jag och min partner har nyligen köpt hus. Jag säljer därför mitt nuvarande hus och lägger in hela vinsten och lite till i nya bostaden...
Svar
16
· Visningar
1 055
Senast: Human
·
  • Artikel
Dagbok Jag tjänar för tillfället ganska mycket mer i lön än ordinarie, då jag är utlånad och får massa extra ersättningar för det. Det har...
Svar
0
· Visningar
717
Senast: MissFideli
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 935
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Virkning, Stickning, Nålbindning. Del 2
  • Köpa hus
  • Vad gör vi? Del CXCVII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp