Bukefalos 28 år!

Fixa innan tävling?

Häst_älskare

Trådstartare
Hur gör ni utseendemässigt med era hästar innan tävling? Duschar ni de? Gör ni något speciellt?

Skriv gärna vilken gren ni tävlar i 🥰
 
Badar, friserar nacke och svansrot samt hovskägg, täckar och flätar svans (hade skimmel) knoppar alltid på morgonen. Tävlade dressyr.
 
Tävlar dressyr. Badar kvällen innan på sommaren, ofta inte alls på vintern om han inte är rejält skitig.

Knoppar på morgonen, ryktar, sprayar in svansen med pälsglans och borstar ur, ibland hovlack om jag orkar och vaselin runt ögon och mule om jag känner mig RIKTIGT fancy men det brukar jag inte bemöda mig med för en vanlig regional 😆

IMG_2791.jpeg
 
Jag har som rutin att putsa och fixa allt kvällen innan. Det ska bara vara att åka. Flätar kvällen innan och knoppar innan jag åker, om det inte är på eftermiddagen. Då gör jag flätor och knoppar samtidigt. Svansen borstar jag igen en extra gång innan jag åker. Tävlar dressyr.
Hade samma rutin förr när jag tävlade hoppning. Förutom att knoppa manen.

Extra viktigt att lyssna på musik under allt pyssel.
 
Jag tävlar inte jätteofta men jag brukar framförallt tvätta svans och dela man (vilket kan innebära tvätt av manen med för att få det gjort bra) och rykta igenom hästen ordentligt.

Har islandshäst och tävlar i vad vi kallar för sport-grenar.
 
Tvättar om han är smutsig men oftast inte. Sprayar svansen med pälsglans och borstar ut. Knoppar man och pannlugg.
Tävlar dressyr.
 
Har vita hästar så de badas alltid innan tävling. Flätar alltid samma dag, antingen knoppar eller om jag har dåligt med tid blir det långfläta. Ser alltid till att hovskägg är trimmat, att nos och ögon är avtorkade med wipes.

Tävlar dressyr och WE.
20230924_153129.jpg
 
Tvättar ibland hela hästen, ibland ben/svans. Beroende på väder och behov. Våra hästar går ute i stora 'gräshagar' året runt som blir rejät leriga bitvis.

Putsar gärna två dagar innan, så att jag kan polera upp glans dagen innan. Knoppar samma dag men kan (om jag startar mycket tidigt) fläta kvällen innan.

Tävlar dressyr, hoppning, voltige.
 
Hur gör ni utseendemässigt med era hästar innan tävling? Duschar ni de? Gör ni något speciellt?

Skriv gärna vilken gren ni tävlar i 🥰
Främst hoppning men enstaka dressyrklasser. Badar om det behövs. Knoppar enbart i dressyrstarter. Ryktar ordentligt. Brukar tvätta benen, hovarna och svansen om de är ljusa. Tycker inte om att bada hästarna för ofta.
 

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
591
Senast: Lady_S
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 497
Senast: zarmino
·
Ekonomi & Juridik är det nån som vet hur detta funkar? Jag har en uppfödning som blev T-märkt och såld som avelssto - nu har hon sålts två gånger till och...
Svar
16
· Visningar
2 313
Senast: MalanMjöl
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 538
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp