Jag har en x galopp häst.. Jag själv har skolat om mig från travlivet till ridning.. så jag har inte all kunskap så tips och råd tas gärna emot utan spydigheter eller kränkningar. Jag vill lära henne hoppa efter en incident (den vi var och red samman med drog iväg och vi kom efter för vi var inte beredd på det och som min häst var första gången i skogen var hon på spänn ändå och fick då separationsångest då andra hästen försvann bakom skogsdungen) som sluta med hon var vättskrämd för en gren som låg över en stig- hon fatta helt enkelt inte att hon skulle gå över den utan stegra och slängde sig bakåt- stegra igen som hon fick buskage i rumpen, hon stod där skärrad och jag släppte efter på tyglarna o försökte tala lugnt med henne och krama pyttelite med benet o hon stegra jag tappade ena stigbygeln, jag beslöt mig då att ta ur andra foten o glida av henne men precis då jag var på väg av gjorde hon rodeohopp och jag flög av i farten och hon drog iväg- dock inte långt och ingen skada sig!
Men efter det (ca 2 månader senare) har jag försökt henne med bommar- lade jag något i kryss plöjer hon genom. Men så tog jag en mindre stock så hon är tvungen att lyfta på fötterna och det har hon börjat göra bra utom då hon tror sig kunna sova över stocken för då snubblar hon..
Hur får jag henne att hoppa över- och inte snubbla, plöja genom som hon gör? Hur väcker man detta till liv?
Men efter det (ca 2 månader senare) har jag försökt henne med bommar- lade jag något i kryss plöjer hon genom. Men så tog jag en mindre stock så hon är tvungen att lyfta på fötterna och det har hon börjat göra bra utom då hon tror sig kunna sova över stocken för då snubblar hon..
Hur får jag henne att hoppa över- och inte snubbla, plöja genom som hon gör? Hur väcker man detta till liv?