Welshmountain dräktig med halvblod

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare mellan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 37
  • Visningar Visningar 4 440
Sv: Welshmountain dräktig med halvblod

Det blir en d-ponny, det är många ponnyer som tävlar i dag som har en halvblods pappa och ponny mamma.:)

Med tanke på vad jag vet om Lambo föl så hade jag nog inte räknat med en D-ponny och troligen inte heller våga chansa att betäcka ett så lite sto med honom.

Men visst ibland får man vinstlotter även i avelslotteriet.

*kl*
Känner ett WM-sto som flera gånger fått föl med halvblod, bl a Artist som ju är liten men även Cortus (tror han 169...). Allt har gått bra (minst 4 föl vad jag vet), tror att alla avkommor är C-ponnyer av varierande storlekar. Stoet hade tidigare fått flera föl med WM-hingst, så hon var ingen förstföderska när detta gjordes.
Superfina ponnyer btw, dessa WM/halvblod!

Betäcka litet sto med stor hingst kan bli komplikationer! Om man vill chansa är det bäst med semin eller att hingsten kan betäcka litet sto, vilket kan vara farligt även för hingsten. Han bör inte heller vara för välutrustad! Oftast, nästan alltid, rättar sig fostret efter livmoderns storlek. Problemet blir i så fall vid fölning. Är bog och/eller ben för kraftiga klarar inte stoet detta, finns faktiskt flera ston som fått avlivas p.g.a. detta. Samtidigt blir det en bra korsning. Tror själv på att prova med fullblodsaraber som inte ger så kraftiga föl. Har även för mig att det någonstans i djurskyddslagen står att man vid avel inte får utsätta djur för onödigt lidande, någon som vet?

Intressant tanke!
Djurskyddslagen säger ju att man inte ska utsätta djur för onödigt lidande. Det finns också betämmelser om att man inte får avla på olämpliga djur.
Så rent teoretiskt om fölningen går bra utan kompikationer så är juridiskt OK. Gör det åt h..vete så är det lagbrott.
Frågan blir då om både sto och hingstägare skulle vara skylldiga? Kanske något för ägare till seminhingstar att fundera på. Vet dom vilka ston som semineras med deras hingstar?

Djurskyddslagen riktar ansvaret till hästhållaren som är ansvarig för sin "skyddslings" väl och ve.

peråke

det finns säkert många hästar som har klarat sig, men det finns även dom som inte har klarat det, jag var med om en mardrömsfölning förra året.

stoet är ca 150 cm hög och var antagligen betäckt med en extremt stor hingst. inget vi vet något om då hon är importerad. fölet låg fel när fölningen kom igång, detta ant. pga att det var för trångt att vända sig. vi fick efter många försök skära av benen vid karpus och hasled. (självklart fanns veterinär på plats)

efter 8 timmar och ett välidgt duktigt sto som kämpade. så fick vi ut ett väldigt stort hingstföl, hon hade aldrig kunnat föda det fölet själv även fast det hade legat rätt. ett tag under denna fölning så trodde vi att vi skulle mista stoet oxå, men vi lyckades få henne att dricka nästan 20 liter vatten, och vi fick i henne hitargo.

hon visade en helt extrem kämparglöd. och vi kommer aldrig att sälja detta sto!

så det är inte alltid det går rätt med en sån fölning...

Det var en tråkig historia du berättade.
MEN det behöver inte bero på att det var en stor hingst som var den skyldige, utan sådant kan hända vid vilken förlossning som heslt tyvärr, om olyckan är framme så är den det:cry:

efter 8 timmar och ett välidgt duktigt sto som kämpade. så fick vi ut ett väldigt stort hingstföl, hon hade aldrig kunnat föda det fölet själv även fast det hade legat rätt.
Klart att kan finnas stort bakom stoet om man inte vet hela stammen(? ) men hur som helst var "det ev. stora" ligger bör man vara medveten om att det finns risker. Avel innebär att man tänker före, sedan kan visst saker hända ändå. Vet man att en viss hingst lämnar stort, ska man kanske inte ta den till ett mindre sto?

Givetvis kan man inte veta vad som ligger bakom, när man avlar på ett sto med okänd härstamning. Det är ett problem i sgig.
Och visst ska man tänka sig för mer än en gång innan man väljer en hingst med mkt stort i generna.

Men vad jag ville lägga fram är, att med noggrann planering och koll på olika stammar så klarar de allra flesta små ston av en sådan dräktighet/födsel.(med ett halvblod tex).

Födslar kan gå helt galet med vilka korsningar som helst.

Håller med dig. Det kan gå galet med vilka kombinationer som helst.

"Födslar kan gå helt galet med vilka korsningar som helst"
Med en sådan iställning kan man betäcka i vad som helst? Vet tex. om shetlandsston som fölat efter nordsvensk samt halvblod utan problem men jag kan inte tänka mig göra sådana korsningar. Dessutom tror jag att det är lättare att bedöma blivande storlek på avkomman om man har ett större sto/mindre hingst om man avlar s.a.s. renrasigt (welsh,russ,dartmoor, exmoor/halv,fullblod)

Men nu var det ju inte prat om det eller hur?
Tror inte någon här tänkt korsa en shettis med hbl. Just shettisar har ju dessutom svårare fölningar generellt än andra, så det var väl inte det mest jämförbara exemplet direkt.
Det både ancan o jag sa var snarare att det kan gå illa oavsett storlek på mamma o pappa eller om fölis är liten eller vilken kombination man valt att avla på. Vi sa inte att man kan korsa helt hejdlöst utan eftertanke eller hur?

Med en sådan iställning kan man betäcka i vad som helst? Vet tex. om shetlandsston som fölat efter nordsvensk samt halvblod utan problem men jag kan inte tänka mig göra sådana korsningar.

Och du har valt att tolka våra inlägg som F*N tolkar bibeln:angel::D

"Födslar kan gå helt galet med vilka korsningar som helst"
Med en sådan iställning kan man betäcka i vad som helst? Vet tex. om shetlandsston som fölat efter nordsvensk samt halvblod utan problem men jag kan inte tänka mig göra sådana korsningar. Dessutom tror jag att det är lättare att bedöma blivande storlek på avkomman om man har ett större sto/mindre hingst om man avlar s.a.s. renrasigt (welsh,russ,dartmoor, exmoor/halv,fullblod)

Det finns väl i och för sig gott om andra anledningar till varför man inte vill korsa raser som är så olika som halvblod och shetlandsponny. Mig veterligen finns inga nordsvenskar på semin, så den korsningen blir ju omöjlig av den anledningen - för jag tror nu inte det finns någon som skulle hävda att det går bra att betäcka naturligt.

Det kan gå väldigt fel även med stora hästar som betäcks med små hingstar. Hade själv en halvblodsmärr på 173 cm som betäcktes med liten nätt hingst med mycket fullblod i.

Tack och lov visade hon väldigt tydligt när det var dags att föla för allt började som det skulle och hovarna kom ut 10-15 cm, sen tog det stopp. Hon kämpade och kämpade och efter ett par timmar när hon slutligen la sig ner och låg kvar hämtade jag min betydligt starkare make som fick hjälpa till att dra och vi fick ut en normalstor fölunge som legat i rätt läge men stoet var så medtaget att det tog henne en halvtimme innan hon ens tittade på fölungen (som mitt gamla fullblod under tiden slickade ren och fick på fötter.

Fölis var pigg och glad och kom snabbt upp på benen.

Det är ju lite detta vi försökt agitera för:angel:tack för hjälpen:bow:

Kompisen fick iår ett ridponnyföl efter sin fullblodsmärr, som tidigare haft 5-6 halvblodsföl.
Storleksmässigt skillde det i princip ingenting vid födlen, och förmodligen inte så mkt som vuxen häst heller...

Jag har ett sto som bara är 134.5cm, inte så litet kanske.(russ/arab-NF)Hon har fått 2 föl hos oss. 1 efter Power Boy (148cm)som var 97cm hög vid födseln o 1 e Saltomortal ox(153cm) den var 98cm.
Hon har haft mycket lätta fölningar. Trots att fölen har varit lika stora som många hblföl som brukar ligga mellan 95-105cm normalt.

Mitt hbl sto 157cm, har också haft 2 föl, båda e Figaro R 167cm.
Alltså bara 10cm skillnad i höjd.
Hon har haft 2 svåra o jobbiga fölningar med fölungar som varit 109cm o 104cm.
Hur lätt eller hur svårt det är med fölningen beror oftast på hur breda födslogångarna är inte hur stort stoet är.
Som tex Grimmans ex.

Helt off...min vän är själv 163cm o väger runt 50kg o har 2 barn som båda vägt 5 kg. Hon har bara Ploppat ut dem utan problem...

Hade vi fått bestämma själva hade hon aldrig fått föl, eftersom hon var importerad till oss som lektionshäst så började vi fundera på vad som hände när magen började växa... vi hade tur som lyckades rädda henne iaf.

efter 8 timmar och ett välidgt duktigt sto som kämpade. så fick vi ut ett väldigt stort hingstföl, hon hade aldrig kunnat föda det fölet själv även fast det hade legat rätt.
Klart att kan finnas stort bakom stoet om man inte vet hela stammen(? ) men hur som helst var "det ev. stora" ligger bör man vara medveten om att det finns risker. Avel innebär att man tänker före, sedan kan visst saker hända ändå. Vet man att en viss hingst lämnar stort, ska man kanske inte ta den till ett mindre sto?

Liknande trådar

Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 331
Senast: ginnies
·
Avel För några år sedan köpte jag ett föl tack vare hans härstamning. I somras "råkade" :angel: jag köpa fölets (enligt mig) ursnygga och...
Svar
17
· Visningar
2 604
Senast: Pudlan
·
Avel I år fick mitt sto en skada vilket gjorde att jag rätt sent på säsongen (mitten av juli) körde henne till hingst. Har aldrig sett brunst...
Svar
18
· Visningar
2 361
Senast: Tonto
·
Hästvård Jag har ett sto som vi försökte få dräktigt i somras. Hon har aldrig visat brunst innan, och gjorde det bara en gång när vi fick spruta...
Svar
0
· Visningar
741
Senast: Mli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka