Welshmountain dräktig med halvblod

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare mellan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 37
  • Visningar Visningar 4 440

mellan

Trådstartare
Jag har ett welshmountainsto som jag bestämde mig för att betäcka i år och vi åkte iväg till hingsten. Väl där så blev hon inte brunstig och vi började fundera på om hon redan var dräktig. Mycket riktigt så var hon dräktig ca 2,5 mån långt gången. Då hon gått i en hage bredvid två ettåriga halvblodshingstar så är det ingen tvekan om att någon av dessa är är den skyldige.
De på hingststationen sprutade bort fostret och nu är hon betäckt med rätt hingst.
Nu till min fråga: Skulle hon kunnat klara av att föda fram ett föl av den här korsningen? Någon som har erfarenhet?
De på stationen samt deras vet. sa att hon aldrig skulle klarat detta. Hur anpassar sig fölet till stoets storlek? Sådana här olyckor händer säkert titt som tätt och det är nog inte alla som upptäcker det så tidigt som jag så att de kan göra något åt det och då måste ju naturen sköta sig själv.
Intressant att höra om det är någon som har erfarenhet av detta och hur det har gått i de fallen.:confused:

Sv: Welshmountain dräktig med halvblod

Man brukar säga att fölet anpassar sig efter livmoderns storlek.

Jag har haft ett WM sto som i Danmark fick ett föl med en stor Cob hingst. Hon överlevde och så gjorde även fölet. Har även träffat på B ponny ston som blivit betäckta med halvblod utan problem, dock semin.

jag tror hon hade klarat det.
Dom brukar som sagt anpassas efter livmodern, föds ganska små, växer fort som f*n, och snart får dom stå på knä för att kunna dia sin 20 cm mindre mamma:D

Samtidigt har en veterinär sagt att det inte skulle gått.

Det var bra att det fostret togs bort, dumt att ta risken med ett så litet sto.

Har sett ett antal b ponnyer som har fått föl efter halvblods hingstar och där har aldig varit några problem. Jag har själv betäckt mitt b-ponny sto med Lambourghini och jag är inte orolig.

kanske en korkad fråga, men hur stor blir fölet sen i vuxen ålder?

Det blir en d-ponny, det är många ponnyer som tävlar i dag som har en halvblods pappa och ponny mamma.:)

Jag vet ett litet shettissto som blev tjuvbetäckt av en arabhingst på 155.
Fölet och mamman överlevde. Det uppstog ingen annan komplikation än att fölet växte rätt fort om mamma. Däremot blev hon inte så stor. B-C-ponny.

Jag vet ett litet shettissto som blev tjuvbetäckt av en arabhingst på 155.
Fölet och mamman överlevde. Det uppstog ingen annan komplikation än att fölet växte rätt fort om mamma. Däremot blev hon inte så stor. B-C-ponny.

Såna korsningar har jag oxå sett, flera. Det var dock inga tjuvbetäckningar... Och det var inga komplikationer vad jag hörde talas om.
Själv skulle jag inte våga chansa.:crazy:

Har själv welchmountain ponnyer och stora.

Har själv funderat på att seminera med stor häst, har pratat med en mkt duktig stuteri vet, hon sa att seminera går bra dock ej naturlig betäckning med vuxen stor häst.
Men hon rådde oss att låta stoet få ett normalstort föl en gång först, så stoet har varit med om en fölning innan.

Sedan sa hon som många andra att fölet annpassar sig efter magen, och växer sedan mer när den kommit ut.

Det är nog ingen fara med fölet, de brukar anpassa sig. Har själv WM sto som fått flera föl med arabhingst, han har även betäckt vanlig welsh och andra ponnyer och fölen har det gått bra med.

Det stora problemet är väl att hingstarna inte är riktigt anpassade till så små ston. De är ju lite större liksom.

madde++++

Här nere har ett litet welshsto seminerats med A-dur iår.
Hon har tidigare haft två föl efter Minitourius(eller hur det stavas) och ett efter Top nordpol.

Inga problem någon gång. alla dock tillverkade via semin.

Vårt welshsto betäcktes förra året naturligt med Haydn, hon blev dräktig men resorberade på vårkanten.
Inga problem vid betäckningen, men så är oxå Haydn väldigt "småsnoppad":angel:

i vårat stall blev ett litet WM sto (med lite shettis i sig långt bak i stammet) blivit betäckt med en D-ponny (arab) och det klarade hon..

Samtidigt har en veterinär sagt att det inte skulle gått.

Det var bra att det fostret togs bort, dumt att ta risken med ett så litet sto.

Ja det var bra, det går nog bra i många fall men inte i ALLA.

Här "hade" vi ett welshsto som betäcktes via semin med halvblodshingst och vi trodde på detta med att fölungen anpassar sig.

Våran fölunge gjorde det inte, han var så grov över bogarna så han kom inte ut.

Lång segdragen förlossning som trots att veterinär kom "ganska" sabbt så fick vi inte ut fölungen levande.

Modern var medtagen och skadad, i ilfart till klinik, men fick tas bort.

Lisa Petterson :(:(:(

Tyvärr kan det gå så inom alla raser ibland.

det behöver inte ha med den kombinationen att göra.
Jag var och drog ut ett gigantiskt renrasigt ardennerföl i somras.

Allt hade sett helt normalt ut tills den skulle ut....

Förlossningskomlikationer förekommer i alla raser, men "lite mer" i vissa enligt den veterinär som vi träffade på kliniken.

Veterinären på den klinik vårat sto togs bort på avråder alla som frågar att utsätta små ston för som han uttryckte "betydligt ökade risker för svåra/omöjliga förlossningar."

Lisa Petterson

Förlossningskomlikationer förekommer i alla raser, men "lite mer" i vissa enligt den veterinär som vi träffade på kliniken.

Veterinären på den klinik vårat sto togs bort på avråder alla som frågar att utsätta små ston för som han uttryckte "betydligt ökade risker för svåra/omöjliga förlossningar."

Lisa Petterson

Mina föräldrar betäckte under många år shettisstoet Dixie (105cm hög) med arabhingsten NimranOX 150cm hög, hon fick minst 10 föl med honom, aldrig problem, och ändå sägs det att shetland ska vara över-representerade med förlossningsproblem/skador. Men detta hände på 70:talet och då kanske shettisarna var tåligare än dagens shettisar.Eller så fattade man inte bättre utan bara körde på./Madde

Hur blev de korsningarna utseendemässigt? Apropå att man ofta hör att just shettiskorsningar kan se väldigt märkliga ut.

Liknande trådar

Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 331
Senast: ginnies
·
Avel För några år sedan köpte jag ett föl tack vare hans härstamning. I somras "råkade" :angel: jag köpa fölets (enligt mig) ursnygga och...
Svar
17
· Visningar
2 604
Senast: Pudlan
·
Avel I år fick mitt sto en skada vilket gjorde att jag rätt sent på säsongen (mitten av juli) körde henne till hingst. Har aldrig sett brunst...
Svar
18
· Visningar
2 361
Senast: Tonto
·
Hästvård Jag har ett sto som vi försökte få dräktigt i somras. Hon har aldrig visat brunst innan, och gjorde det bara en gång när vi fick spruta...
Svar
0
· Visningar
741
Senast: Mli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka