Vrickning i kotan!?

nice and happy

Trådstartare
Hästen blev svullen i ena kotan fram igår.
Veterinären sade att vi skulle avakta att ta in han till kliniken över helgen. Så han skall kylas & inte springa & stå lindad inne på natten. Har spolat vatten på benet i 20min idag, skall göra det ikväll oxå. Skall man kyla mer än 2 ggr per dag?

Förhoppningsvis är det en vrickning... Men om det är det & svullnaden gått ner tills på måndag kan man rida igång han då?
Han är anmäld till 2 klasser i hoppning nästa söndag. Kanske inte är så bra att hoppa så nära inpå en vrickning el vad tror ni?
Jag är helt grön på vrickning hos häst.

Sv: Vrickning i kotan!?

Du får be veterinären om ett intyg till tävlingen, för den ska du inte starta i.

Även om svullnaden är nere på måndag skulle jag åka in bara för att vara på den säkra sidan.

Onödig risk att starta så nära inpå en ev vrickning. Låt inflammationen lägga sig först, vila hästen fr arbete och skynda inte. Bättre med fler tävlingar i framtiden!

Jo det är sant... Hur länge brukar man låta en häst vila efter vrickning? & börja rida igen lite i skritt?

Jag fick en rejäl kotledsvrickning på hästen och blev beordrad att vila i en vecka och sedan skritta.
För att vara på den säkra sidan höll jag mej till skritt i närmare en månad innan jag började kräva mer arbete.
Det är tre år sedan nu och hästen är frisk som en nötkärna :laugh:

Svullnaden är borta med kanske 70-80%, bara lite svullen...
Han har aldrig visat någon hälta. Han var ännu lite varm i kotan i morse. Skall ringa kliniken i morogn & se vad dom säger om vi skall komma in el inte.

Är det inte någon som är bra på vrickningar? :)
Eftersom han aldrig visat någon hälta så borde det inte vara en så allvarlig vrickning el?
Har sittit & sökt massor & dom flesta har varit halta.
Hur lång tog det innan eran svullnad lade sig helt?

En "vrickning" är ett väldigt ospecifikt uttryck för att leden blivit felbelastad, t ex pga att hästen trampat snett. Detta kan ge upphov till skador i ledens stödjevävnad (ledkapsel, ligament) och omgivande muskulatur. Hur allvarlig skadan är varierar stort från fall till fall. Ibland fås en ledinflammation som kräver behandlingar, ibland försvinner symptomen sponant efter någon vecka.

En vrickning brukar, per definition, innebära smärta och hälta. Är hästen svullen runt kotleden kan den i princip lika gärna ha en lindrig lymfangit.

Om din häst är ohalt och svullnaden minskar stadigt tycker jag inte att det låter som om du ska behöva åka till klinik. Avvakta till svullnaden är borta och sätt därefter igång hästen försiktigt. Får du ett bakslag -> åk till klinik då.

Min häst vrickade sig också för 3 veckor sedan och eftersom jag brukar kolla med veterinär "hellre en gång för mycket" så pratade jag med distriktaren och både Ultuna och Täby (bor mittemellan) om vad jag skulle göra. Min häst blev extremt halt och svullen direkt när det hände, men svullnad/puls/värme var borta redan nästa morgon (kylde och lindade) och hältan mindre. Alla veterinärerna jag ringde och besvärade var överens om att vi INTE behövde åka in så länge hon inte fick bakslag i form av värme/svullnad/ökad hälta, eftersom det på egen hand hade blivit bättre så fort och att de inte skulle åtgärda det på något sätt mot bakgrund av den anamnesen. Nu har jag fått råd att skritta uppsuttet tills vidare och prova mig fram när det är dags att trava och rida på böjda spår, men att det kan ta lååång tid.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 773
Hästvård Jag vet snart inte vad jag ska göra så hoppas ni har några bra idéer. Det hela började för ca tre månader sedan när hästen slog sönder...
Svar
0
· Visningar
1 182
Hästvård I lördags var min häst tydligt halt höger bak, jag trodde det berodde på strålröta som jag hittat dagen innan och varit och pillat i...
Svar
10
· Visningar
1 693
Senast: BRAGO
·
Hästvård Har precis köpt en jätte fin kallbodstravare 16år, han var inte i gångsatt när vi köpte honom, första veckan inga problem skrittade...
Svar
3
· Visningar
1 609
Senast: Texaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka