Vita/gröna/grå papper?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Dahlia
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 46
  • Visningar Visningar 5 886
Sv: Vita/gröna/grå papper?

Rider ett skäcksto efter Sambesi-Ceylon-Emir, hon har grå papper, om man betäcker henne med godkänd hingst, vad blir det då för färg på papprena?

:confused:

Numera kan hästar även registreras med RÖDA papper !

"Register avd. II

Häst fallen efter av ASVH Service AB ej avelsvärderad hingst, men hingsten är avelsvärderad och godkänd i av ASVH erkänd stambok. Språngrulla skall vara förd. Fader och moder är av varmblodig ridhästras. Raskod i enlighet med kraven för grundstambok avdelning I, d.v.s. 04 (rött papper - löpnummer fr.o.m. 9001)."

Hej, någon skrev att halblod är framavlat från 3 fullblodsraser....... Vilken ras är det mer än eng.fullblod och arab?

kapar tråden litegrann =) mitt fblsto är dräktig med flyingehingst, vilka papper kommer mitt föl att få?

Får absolut ingen kläm på det här med färger på papperen.
Har betäckt mitt sto som har okänd härstamning, imp. Holland
( = vilken färg? ) med en godkänd halvblods hingst. Vad får fölet för färg och vad innebär det?

Papprena blir gråa.

Är de en hingst som är godkänd för halvblodsavel ska papprena bli gröna (de har väl ridponnyhingsten Power Boy där också;))

knapplån

Kapar tråden lite , mitt sto har en fullblodspappa som inte är godkänd och ue:maraton har hon gråa papper då? Om jag sedan betäcker henne med godkänd halvblodshingst vilken färg får fölet på papperna då?

Hon ska ha gråa papper. Ligger det godkänd ras bakom Maraton ska hon ha raskod 04. Får hon föl med godkänd halvblodshingst får fölet vita papper och raskod 04.

dum fråga nu, kanske helfel...

så jag betäcker mitt hbl sto som har gröna papper med en holsteinerhingst som inte har licens i sverige (men gk. i holst.), får avkomman röda papper då?

dum fråga nu, kanske helfel...

så jag betäcker mitt hbl sto som har gröna papper med en holsteinerhingst som inte har licens i sverige (men gk. i holst.), får avkomman röda papper då?

Som jag förstår så får du röda papper, avkomman kan däremot inte starta i unghästtester eller Breeders.

Vilken intressant tråd detta blev:)inte för att jag förstår så mycket ändå tyvärr men jag är lite seg:smirk:

Kan jag visa min dam (går papper) på treårstestet?bara för att få bedömningen?

Tror om jag läst svar här tidigare rätt att araben är en godkänd ras inom halvblodsaveln. Men ska det vara tre godkända halvblodshingstar bakåt så kan det ju inte bli gröna papper. Utan vita då antar jag.

När jag betäckte mitt förra arabsto med Elizar för en herrans massa år sedan (1998) så fick avkomman gröna papper.

Nej, jag tror inte det. De *Kan* vara så att vissa bedömningsplatser tillåter att man är med utom tävlan. Men räkna inte med det.

Gröna papper=fullt godkänd stam, d v s pappa, morfar och morfarsfar som är godkända.
Vita papper= pappa är godkänd men morfar eller mormorsfar är det inte men de är av ras som är godkänd av ASVH.

Grå papper kan en häst få av flera olika anledningar.
- icke godkänd pappa
- korsning där en av föräldrarna inte är av ras som är godkänd av ASVH
- godkänd pappa men för kort godkänd stam på mödernet.
det finns kanske någon mer som jag glömt för tillfället

Såå om jag fattat rätt så kommer mitt föl få grå papper oxå?
Stoet är ett vbl och hingsten knabstrupper. fadern är godkänd men har inget licens, men kan lösa ett bara ägaren skickar in papper om det.

Måste få ställa en otroligt dum fråga nu :crazy:

Dessa papper, vita, gråa osv.. Är de i passet ni menar lr vadå?

Mitt vbl hennes pass är genom STC och själva "bokomslaget" är grått sedan alla papper inuti är vita. Har hon alltså vita papper då lr vadå?

Är hon reggad hos ASVH?? Om inte kan jag regga henne där nu?
Hon är 5år gammal...

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag har några frågor angående foder. Min häst har varit på träning och skall börja utfodras med hel havre och betfor samt protein...
Svar
13
· Visningar
656
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
628
Senast: Shaggy
·
Kropp & Själ Hej alla! Jag har tänkt höra med vården också, men kan ju fråga om ev personliga erfarenheter först... Jo, jag har vissa månader...
2
Svar
20
· Visningar
1 439
Senast: Rosett
·
Ridning Hej hallå. Lite pinsamt men måste ändå fråga, har någon några bra grundläggande övningar för att hoppningen ska gå bättre? Jag har...
Svar
3
· Visningar
453

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka