Vita/gröna/grå papper?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Dahlia
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 46
  • Visningar Visningar 5 886

Dahlia

Trådstartare
Hej..:confused:
Tänkte fråga om någon kunde förklara det här med vita resp, gröna och grå papper på halvblod..Väldigt förvirrande och jag får olika svar...tack på förhand!/karoline

Sv: Vita/gröna/grå papper?

Gröna papper=fullt godkänd stam, d v s pappa, morfar och morfarsfar som är godkända.
Vita papper= pappa är godkänd men morfar eller mormorsfar är det inte men de är av ras som är godkänd av ASVH.

Grå papper kan en häst få av flera olika anledningar.
- icke godkänd pappa
- korsning där en av föräldrarna inte är av ras som är godkänd av ASVH
- godkänd pappa men för kort godkänd stam på mödernet.
det finns kanske någon mer som jag glömt för tillfället

Jag har nämligen precis köpt ett sto som har en icke godkänd hingst till pappa men full stam på mammans sida..hingstägaren säljer hästen med vita papper..Tack för svaret!:p

Jag har nämligen precis köpt ett sto som har en icke godkänd hingst till pappa men full stam på mammans sida..hingstägaren säljer hästen med vita papper..Tack för svaret!:p

Då ska hon ju ha gråa papper:confused:

Får ett sånt sto föl efter en godkänd hingst ska papprena bli vita.

Ja jag antar det..men alla syskonen har oxå vita papper.Innebär färgen på pappren någon begränsning på hästen i tävlingssammanhäng?ursäkta om det är "dumma" frågor..Men jag har aldrig vart intresserad av att tävla eller så tidigare..och en kompis nämde något om det..

Inte i tävlingssammanhang annat än årgångstävlingar. Vet inte hur det är nu men mitt eget sto med vita papper var med i Breeders.

Begränsningarna ligger i om man sätter hästen i avel.

Det är inte alls dumma frågor, det är bättre att fråga än att försöka gissa!

Det är inte till avel jag har köpt henne. Jag vill bara ha en trevlig häst att ha roligt med och går det bra kan jag tänka mig att prova på det här med att tävla lite. Jag har verklligen inte tävlingsnerver för det...men men nån gång ska man väl börja.

Någon gång i en avlägsen framtid blir det kanske ETT föl för att få en ny kompis men inte annars..Tack så mycket för svaren!nu är ja något mindre förvirrad!

Görel: Tycker också detta är snurrigt men som jag fattat det så mitt stoföl nu som får grå papper e: godkänd-arab-okänd om hon sen skulle få föl blir det gröna papper, eller? Då blir det ju e: godkänd-godkänd-arab

När det ändå är på tapeten, OM jag skulle betäcka henne med Elcatero, blir det ändå ett halvblod med gröna papper då trots att hon då blir 62.5% arab?

Då måste jag också få passa på att fråga...

Tänker betäcka mitt sto som har gråa papper, e. godkänd halvblodshingst u. New Foreststo.
Stoet kommer att betäckas med godkänd halvblodshingst, kommer fölet få vita eller gråa papper? :confused:

då vill och också kapa tråden lite :)

säg om vi vill regestrera syrrans KWPN sto e:Heartbreaker-Ulft-Heidelberg (som väl måste vara gk. i ASVH) i ASVH för att använda henne i avel, får hon då gröna papper?

Görel: Tycker också detta är snurrigt men som jag fattat det så mitt stoföl nu som får grå papper e: godkänd-arab-okänd om hon sen skulle få föl blir det gröna papper, eller? Då blir det ju e: godkänd-godkänd-arab

När det ändå är på tapeten, OM jag skulle betäcka henne med Elcatero, blir det ändå ett halvblod med gröna papper då trots att hon då blir 62.5% arab?

Precis, ditt stoföl ska få grå papper för att hon inte kan visa att hon i tre led innehåller raser som är godkända av ASVH. Sen borde det bli gröna papper, det beror på hur ASVH bedömer araben i botten. Det vågar jag inte uttala mig om. Alternativet är vita.

Med Elcartero blir det raskod 04, alltså halvblod, men grönt eller vitt vågar jag inte uttala mig om helt säkert. Ett halvblod kan innehålla 99% av en fullblodsras,det räknas ändå sm halvblod eftersom fullbloden har slutna stamböcker kan man aldrig avla fram ett rent fullblod.

Då måste jag också få passa på att fråga...

Tänker betäcka mitt sto som har gråa papper, e. godkänd halvblodshingst u. New Foreststo.
Stoet kommer att betäckas med godkänd halvblodshingst, kommer fölet få vita eller gråa papper? :confused:

Det blir grå eftersom det är för lite halvblod i avkomman.

Den frågan vågar jag inte svara på. Hoppas att någon som är bättre på holländare än vad jag är ser din fråga och ger dig ett svar.

Tack för svar! :)

Precis, ditt stoföl ska få grå papper för att hon inte kan visa att hon i tre led innehåller raser som är godkända av ASVH. Sen borde det bli gröna papper, det beror på hur ASVH bedömer araben i botten. Det vågar jag inte uttala mig om. Alternativet är vita.

Tror om jag läst svar här tidigare rätt att araben är en godkänd ras inom halvblodsaveln. Men ska det vara tre godkända halvblodshingstar bakåt så kan det ju inte bli gröna papper. Utan vita då antar jag.

Med Elcartero blir det raskod 04, alltså halvblod, men grönt eller vitt vågar jag inte uttala mig om helt säkert. Ett halvblod kan innehålla 99% av en fullblodsras,det räknas ändå sm halvblod eftersom fullbloden har slutna stamböcker kan man aldrig avla fram ett rent fullblod.

Om ett grönpapprat halvblodsto betäcks med Elcatero blir det väl fortsatt gröna papper, eller? Skulle det i så fall vara för att mamman är gråpapprad som det inte skulle bli gröna med just Elcatero? Men grönpapprad med annan "ren" godkänd halvblodshingst? Skulle det skilja då?
Nu blev det snurrigt. :angel:

Förenklat, kan det i något fall blir skillnad på pappersfärg om man väljer Elcatero kontra annan godkänd halvblodshingst? Om stoet INTE har gröna papper från början då. :)

Finns det raskoder inom gröna papper också? SKulle vara kul med en listning/länk till över vad raskoderna betyder. :)

Araben är en godkänd ras men eftersom araber inte har samma system för att godkänna hingstar som de flesta andra raser är det inte säkert att ASVH räknar araben i just din hästs stam som godkänd.
Det är skillnad på godkänd ras och godkänd hingst av godkänd ras.

Halvblod är framkorsad med hjälp av de tre fullblodsraserna så de är givetvis godkända av ASVH.

Alla hästar har en raskod, halvblod är 04. Löpnumret talar om färgen på papprena.

En hästs registreringsnummer består alltså av tre delar, raskod-födelseår-löpnummer.

Det är skillnad på godkänd ras och godkänd hingst av godkänd ras.
Ah, det låter ju rimligt. :)

Alla hästar har en raskod, halvblod är 04. Löpnumret talar om färgen på papprena.

En hästs registreringsnummer består alltså av tre delar, raskod-födelseår-löpnummer.

Så ett halvblod med grå papper har ändå raskod 04. Säger löpnumret även vad för raser som finns bakåt, mer än färg på pappret? Om det nu finns kända raser förstås. Känner igen detta, har nog läst någonstans, att löpnumrena även börjar på olika siffror beroende på hur känd stammen är och av vilken sort. Stämmer?

Nu vet jag inte om jag inte fattat, :o men fick jag svar på min fråga om ett gråpapprat stos avkomma kan få olika färg på pappren beroende på om tar Elcatero eller annan godkänd "ren" halvblodshingst? Eller är dessa likvärdiga? Naturligtvis beror ju VAD för färg avkomman får på stoets stam bakåt men blir det samma färg oavsett hingst som är godkänd för halvblodsavel?

Raskoden har inget med färgen på papprena. Hästen kan vara rasren men utan godkända hingstar i stammen.
Löpnumret säger inget om vilka raser som finns bakåt i stammen.
Vad du menar med hur känd stammen är och av vilken sort förstår jag inte riktigt. Det är inte så att hingstar med olika värdebokstäver ger avkommor med olika typer av löpnummer.

Elcatero är godkänd av ASVH och har därför samma status som alla godkända halvblodshingstar och de fullblodshingstar som är godkända av ASVH.

Raskoden förstod jag. :)

Ang löpnumret: Jag tänkte på gråpapprade då som kan ha ganska varierade raser och mäng känd härstamning. Att löpnumret för reg halvblod med grå papper men med helt okänd härstamning börjar räkna på en siffra typ 501 osv medan om de har travarbakgrund och godkänd pappa börjar man räkna på 601 osv. Med på hur jag menar? :)

Ang Elcatero: Bara ett förtydligande. Då beror det alltså på mormorsfar i mitt presumtiva fall (avkomma efter mitt nuvarande stoföl) om det blir vita eller gröna papper i nästa led, inte vilken hingst jag väljer, Elcatero eller annan godkänd hingst.

Tack för att du står ut, för en oinsatt ÄR det en djungel! :p

Får absolut ingen kläm på det här med färger på papperen.
Har betäckt mitt sto som har okänd härstamning, imp. Holland
( = vilken färg? ) med en godkänd halvblods hingst. Vad får fölet för färg och vad innebär det?

Hon har godkänd härstamning och kommer att producera föl med gröna papper om du väljer godkänd hingst.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag har några frågor angående foder. Min häst har varit på träning och skall börja utfodras med hel havre och betfor samt protein...
Svar
13
· Visningar
656
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
628
Senast: Shaggy
·
Kropp & Själ Hej alla! Jag har tänkt höra med vården också, men kan ju fråga om ev personliga erfarenheter först... Jo, jag har vissa månader...
2
Svar
20
· Visningar
1 439
Senast: Rosett
·
Ridning Hej hallå. Lite pinsamt men måste ändå fråga, har någon några bra grundläggande övningar för att hoppningen ska gå bättre? Jag har...
Svar
3
· Visningar
453

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka