Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har nämligen precis köpt ett sto som har en icke godkänd hingst till pappa men full stam på mammans sida..hingstägaren säljer hästen med vita papper..Tack för svaret!![]()
Görel: Tycker också detta är snurrigt men som jag fattat det så mitt stoföl nu som får grå papper e: godkänd-arab-okänd om hon sen skulle få föl blir det gröna papper, eller? Då blir det ju e: godkänd-godkänd-arab
När det ändå är på tapeten, OM jag skulle betäcka henne med Elcatero, blir det ändå ett halvblod med gröna papper då trots att hon då blir 62.5% arab?
Då måste jag också få passa på att fråga...
Tänker betäcka mitt sto som har gråa papper, e. godkänd halvblodshingst u. New Foreststo.
Stoet kommer att betäckas med godkänd halvblodshingst, kommer fölet få vita eller gråa papper?![]()
Precis, ditt stoföl ska få grå papper för att hon inte kan visa att hon i tre led innehåller raser som är godkända av ASVH. Sen borde det bli gröna papper, det beror på hur ASVH bedömer araben i botten. Det vågar jag inte uttala mig om. Alternativet är vita.
Med Elcartero blir det raskod 04, alltså halvblod, men grönt eller vitt vågar jag inte uttala mig om helt säkert. Ett halvblod kan innehålla 99% av en fullblodsras,det räknas ändå sm halvblod eftersom fullbloden har slutna stamböcker kan man aldrig avla fram ett rent fullblod.
Ah, det låter ju rimligt.Det är skillnad på godkänd ras och godkänd hingst av godkänd ras.
Alla hästar har en raskod, halvblod är 04. Löpnumret talar om färgen på papprena.
En hästs registreringsnummer består alltså av tre delar, raskod-födelseår-löpnummer.