Visa ovisat äldre sto

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Helan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 1 618
H

Helan

Har vad jag tycker ett vackert sto hemma som jag vill betäcka framöver. Hon är dock aldrig visad, och jag själv har inte förmågan att se om hästen har exv en sluttande bog eller bra benställning till 100%. Det skulle ju vara bra att veta så att man kan kompensera detta med en bra hingst.
Kan man visa ett sto på sommarpremiering som är äldre, utan att hon har föl vid sidan? Finns det andra vägar att gå för att få hjälp med en bedömning?
Stoet är 12 år, svenskt halvblod (varmblod heter det väl idag) och vi bor i Sörmland.

Sv: Visa ovisat äldre sto

Det borde väl gå att visa henne på sommarpremiering? Jag ska visa mitt sexåriga halvblod på uppsamlingspremiering i september. Hon har av olika anledningar inte blivit visad sen hon var föl och jag ville, precis som du, ha en poängmässig bedömning av henne när jag ska avla på henne i framtiden.

Nackdelen med sommarpremieringarna är att de ligger sent på säsongen. Så det kan bli svårt att hinna få en bedömning innan nästa års betäckningssäsong börjar. Såvida du inte har en snäll avelsförening som låter dig efteranmäla till uppsamlingspremieringen som alla län brukar ha nu i slutet av utställningssäsongen.

Visst kan du visa henne för att få en bedömning.
En annan väg att gå är att ringa en kunnig extriördomare i närheten:angel:,och be att h*n kommer ut en dag och bedömer din häst inofficiellt. Brukar inte bli bli jättedyrt, och det ger en fin vägvisare för vilka hingstar du kan välja mellan.

När sedan fölet väl fötts, så kan man på årets fölmönstringar samtidigt stamboksföra sitt sto. Dock måste stoet ha en avkomma med godkänd stam för att få stamboksföras.

OM hon är visad ngn gång tidigare(3 års test tex), så kan man stamboksföra ett sto enbart via "pappersvägen", men givetvis är kravet på avkomma med godkänd stam detsamma.

Lycka till

Tack, det var ett bra tips. Jag behöver ju inga papper på henne direkt, bara veta nackdelar/fördelar innan hingstval. Hon är e.Swift-Vivaldi och ska betäckas med en godkänd hingst, så hon ska premieras med föl senare.
Mitt äldre sto premierades pappersvägen till ett AB tack vare att hon gått kvalitets och har egna tävlingsmeriter.

Jag ställde ut min nuvarande connemara förra året. Det var första gången hon visades för domare och hon är född 1991. Resultatet blev en 38p och en 40p :D (sista siffrorna av ägaren till hingsten jag valde att betäcka med i år, det borde båda gott för framtiden. DÅ hade jag inte bestämt mig för att betäcka så det är inga fusksiffror).

tror ni man även kan visa ston med grå papper?? hoppas:angel:

Måste ägaren till hästen visa stoet?

Hur går det hela till? Kan/får man visa en varmblodig travare?

Jag ka absolut ingenting om visning så detta är säkert dumma frågor, men jag vet faktiskt inte :S
Fast att visa en sådan är säkerligen ganska ovanligt isåfall.

Hade varit kul och se vad mitt sto skulle få för poäng och sedan hur hennes hållning/ställning ser ut.

Har faktiskt ingen aning om premieringarna är öppna för travare. Men egentligen, varmblod som varmblod?

Ja alltså jag tycker det med. Varmblod får ju visas, varför kan inte en travare också få visas.

Det där måste jag kolla upp :D

Men en liten fråga kvarstår, måste ägaren visa upp stoet lr kan man låta en annan göra det? :P

Det beror på vilken förening som anordnar utställningen. ASVH är ju huvudman för varmblodiga ridhästar men godkänner ej varmblodiga travare.

Ägaren behöver inte visa sin häst på utställning utan man kan låta någon annan göra det.

Du kan låta vem som helst visa din häst. Många anlitar proffesionell handler till o visa deras häst.

Jag vet inte om travare är välkomna på sommarpremiering, mna jag skall fösöka ta reda på det. Annars finns det utställningar lite här och var i vårt avlånga land som är öppna för alla raser, då är även travare välkomna. Nu vet jag inte om någon i dina trakter men i Håcksvik finnas en sådan utställning i september. Håcksvik ligger 7-8 mil söder om Borås så det är ju lite långt.....

Kolla lite om det finns någon lokal hästavelsförening som ev. kan ordna utställnigner eller kolla med travfolket, dom måste väl också ha någon slags avelsvisning för sin ras??? Även om du inte tänker betäcka henne.

Okey, ja det vore snällt om du kika upp det. Och jag kan kika runt med travfolk och sådant.

Hon är betäckt iår och har tagit sig (Är på 34 dygn) så jag vill inte åka ut iår och visa henne, tänkte mer nästa sommar isåfall. Vore riktigt kul och se hur hon är och vad dom tycker.

Jag visade mitt 9-åriga (tidigare ovisade) hblsto i sommar, sk rådgivande bedömning. Det innebär att man visar skritt och trav vid hand och får en exteriörbedömning dock ej poängsatt som unghästarna får, man är ju utom tävlan sas. Det var jättenyttigt att få höra från ett proffs vad som är bra och mindre bra med hästen och vad man bör tänka på vid val av hingst!

Men passa på att få henne inofficiellt bedömd på fölmönstringen nästa år! Eftersom travaren inte är godkänd av asvh får hon inte stambokföras, men du borde kunna få en bedömning i alla fall!

Men passa på att få henne inofficiellt bedömd på fölmönstringen nästa år! Eftersom travaren inte är godkänd av asvh får hon inte stambokföras, men du borde kunna få en bedömning i alla fall!

Okey, jag ska se till och kika runt nu. Min kompis ska ställa upp och visa upp tösen, men sen ska det ju vara en med fölet då med :P
Men givetvis, jag ska kolla upp det där.

Fölet har knnabstrupperhingsten Luzifer som fader, så det är inte
renrasigt heller.

Liknande trådar

Avel Funderar på att betäcka mitt sto igen:) Skulle egentligen velat sälja henne till avel men har inte hittat någon jag vill sälja till än...
Svar
5
· Visningar
1 648
Senast: Jealle
·
Avel Jag behöver lite input från avelsfolk, någon som inte är så färgad av individen som jag är... Men först lite bakgrundsinformation. Jag...
Svar
15
· Visningar
2 277
Senast: Habina
·
Trav Hur ska man tänka och värdera om ens sto är värt att avla på? Alltså värt för en själv, inte för försäljning med vinst. Jag vill främst...
Svar
12
· Visningar
1 955
Senast: sandrafors
·
M
  • Låst
Avel Hej! Nu i vår så ska jag betäcka mitt sto med mammas föl (hingst) som hon fick förra året dvs att han snart är 1 år. Han är ogodkänd men...
2
Svar
27
· Visningar
3 763
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka