• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare smultroonbarn
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 2 967
S

smultroonbarn

Min pålle har fått ringorm och nu ska allt o alla tvättas rent. Vetrinären sa att jag skulle tvätta sadel o träns med Virkon.
Men hur går jag tillväga ?

Ska jag spraya på Virkon o sen vänta en stund eller ska det sköljas av ? :confused:

Hur gör ni med utetäcken som har blivit smittade? Man kan väl inte tvätta dem i 60 grader då går de väl sönder?
Funkar det att spraya dem med Virkon och sen skölja av med högtryckstvätten?
Eller benskydd med fasta fårskinnspaddar i går inte att tvätta i 60 grader

TAcksam för svar

Sv: Virkon S

när vi hade ringorm i stallet sprutades stallet och täckena,hästarna svampades och det sköljdes inte av borstarna tvättades i virkon och vi fick byta kläder när vi kom till stallet och när vi åkte från stallet sen fick inga utomstående besöka oss och vi fick inte besöka andra stall med våra hästkläder..så det är bara spraya och svampa så svetten lackar..glöm inte boxarna don skurades och sprayades 2ggr i veckan

Min pålle har fått ringorm och nu ska allt o alla tvättas rent. Vetrinären sa att jag skulle tvätta sadel o träns med Virkon.
Men hur går jag tillväga ?

Ska jag spraya på Virkon o sen vänta en stund eller ska det sköljas av ? :confused:

Hur gör ni med utetäcken som har blivit smittade? Man kan väl inte tvätta dem i 60 grader då går de väl sönder?
Funkar det att spraya dem med Virkon och sen skölja av med högtryckstvätten?
Eller benskydd med fasta fårskinnspaddar i går inte att tvätta i 60 grader

TAcksam för svar

virkon kan du ju andvända

Min pålle hade tecken på ringorm innan hon kom hit, och dom badade hela hästen i virkon innan hon skulle åka :P Vi har fortsatt att gnugga lite virkon på de "fläckar" hon har..Inget nytt har tillkommit och det gamla har det inte heller hänt ngt med :bump:
Nu vet jag inte om man ska rekommendera att bada sin häst i virkon, men det verkar inte farligt alls att gnugga det på och runt fläckarna :)

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 744
Hästvård Hej! Min medryttarhäst har varit sjuk i 5 dagar nu, och vi vet ej vad det kan vara. dag 1 skakade, var hängig och hade 1 grads feber...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
8 171
Senast: cf234k
·
Gnägg Hej alla glada :banana: Jag har en fråga, jag visste inte i vilken tråd jag skulle ställa den här frågan i, men hoppas det är okej här...
2
Svar
25
· Visningar
5 328
Gravid - 1år Spinoff på nattjobbs-tråden! Utlämnande och långt :o Är i valet och kvalet om jag måste ta tjänstledigt och söka nytt jobb. Jag trivs...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
20 757
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka