Vinthundar - nå't för mig?

Sv: Vinthundar - nå't för mig?

det finns en del raser som generellt är ganska fega, men som inte är jättekrävande. shelties (shetland sheepdog) är en sådan ras som jag normalt inte rekommenderar till någon för de är så neurotiska, men till dig tror jag de passar.

de små är jag måttlivt förtjust i..
..men den större :love: (bortsett från att de ofta är skygga, men det kan väl också vara en fråga om tillit gentemot mig, att jag inte kommer att försätta den i en farlig situation, och förstås träning. och individen..)

Jag har två greyhounds och dom älskar att vara med när jag är ute och rider. Vinthundar jagar ju med blicken så jag får ju hålla lite koll efter rådjur på öppna fält osv men dom följer hästen och mig otroligt bra!!! Får jag bara syn på rådjuren innan dom så kan jag bryta... (Det har hänt en enda gång att den yngre tiken följde några rådjur en bit men då hade vi extrem otur att dom hoppade fram framför näsan på henne.) Nästan ännu bättre än om vi bara är ute själva! Även om dom kanske inte har 100 % lydnad. Kan ju ta någon minut innan dom kommer... Så är dom ju riktiga mattegrisar :love:och skulle aldrig vilja komma ifrån matte. Men visst en vinthund är en vinthund och jaktdriften är hög.

Kungspudel tycker jag passar in ganska ypperligt på din beskrivning av vad du vill sysselsätta din hund med :)

Bordercollie går ju bort om du inte har tillgång till får

Sibirian Husky / drag hund dvs dom måste få jobba och dra mycket för att må bra, också hyffsat svåra att få viltrena.

Alskan husky är kanske inte de ultimata hästägar hunden, men de beror också på vad de finns för raser i den.
Alaskan husky är ingen ras (Vilket många tror)där kan va en sjy hundans massa olika i dem allt i från Pointer till saluki m.m .

Men en dalmis tror jag absolut hade passat dig, har en vän som har 2 dalmisar gårdshundar går och håller sig intill gården helt fri gående,min tränare har en dalmis.
Första ridkolan som jag gick på dom hade dalamtiner.
Vet jätte många som har dalmatiner som stall hundar och har aldrig hört någonting negativt om deta.
Saluki där har jag personligen ingen erfarenhet!

Senast ändrad av en moderator:

Kungspudel tycker jag passar in ganska ypperligt på din beskrivning av vad du vill sysselsätta din hund med :)

Bordercollie går ju bort om du inte har tillgång till får

Sibirian Husky / drag hund dvs dom måste få jobba och dra mycket för att må bra, också hyffsat svåra att få viltrena.

Jo det tycker mamma också, speciellt som hennes man tål dem.. (i stort sett enda pälsdjuret han tål - pudlar. hästar går - utomhus, i stallet är det besvärligt..). Verkar vara trevliga hundar - kräver en del (använda huvudet), men inte just bruksträning :banana:
skall forska lite på dem.. 60cm är en bra storlek (enligt mig) :D

Jag har ev. tillgång till får, men de borders jag känner sysslas med agility :D men både de och huskyn behöver troligen för mycket träning (utom ut i skogen) för att dygnet ska räcka till. Därför får jag välja bort dem, precis som bl.a. schäfern.

Alskan husky är kanske inte de ultimata hästägar hunden, men de beror också på vad de finns för raser i den.
Alaskan husky är ingen ras (Vilket många tror)där kan va en sjy hundans massa olika i dem allt i från Pointer till saluki m.m .

Men en dalmis tror jag absolut hade passat dig, har en vän som har 2 dalmisar gårdshundar går och håller sig intill gården helt fri gående,min tränare har en dalmis.
Första ridkolan som jag gick på dom hade dalamtiner.
Vet jätte många som har dalmatiner som stall hundar och har aldrig hört någonting negativt om deta.
Saluki där har jag personligen ingen erfarenhet!

aha, då har man lärt sig nåt mer idag :idea: :bow:

läste lite om dem igår, stod bl.a. att de ofta varit just "stallhundar" :) . läsa meeera :D

Liknande trådar

Övr. Hund Bakgrund: vi har 3 hundar - en kelpietik på 11år men dom det gäller är en norrbottenspetshane på 6år och en kelpiehane på 2år. Nobsen är...
Svar
17
· Visningar
1 206
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 874
Senast: Otherside
·
R
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 203
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 847
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• tämja halvvuxna katter
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈