Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Även ifall tråden handlade om salukis så kan jag tipsa dig om att titta lite närmare på dalmatiner ocksåSpeciellt när man tänker på ridturerna och även längre distanser då detta ursprungligen är en vagnshund.
Inte heller detta någon ras man tänker på direkt när det gäller absolut lydnad, du måste lägga ner mer arbete för att komma lika långt med en dalmatiner som med tex en schäfer, men du skrev ju att du kan tänka dig att lägga ner mycket energi på det också![]()
klart, det finns ju linor.. men som sagt; mindre kul för hunden? speciellt om h*n vill ha ett tempo och pållan ett annat...
jag tycker att det är en lite märklig inställning att hunden alltid ska lyda blint. OM man lyckas med det, så är det något som kommer med åren. men visst, vill du ha en hund som är lätt att få kadaverdiciplin på så ska du se till att få tag på ett exemplar med särdeles dålig mentalitet. den ska vara rädd och vara så feg att den inte övervinner sin rädsla. den får inte besitta egenskaper som kamplust och skärpa, utan helt enkelt vara ett fegt mähä. en sådan hund hittar sällan på dumheter.
www.dalmatiner.nu tycker jag har väldigt bra texter om dalmatinern.
De ska rent generellt inte ha någon större jaktinstinkt men det är också lite individuellt. Jag har fått mycket uppfattningen att de flesta har mer problem att få sin hund att gå fint i koppel än att funka lös
En dalmatiner vill få aktivering och hjärngympa men kräver det inte varje dag eller flera timmar. Det viktigaste för den är att den får springa av sig lös.
ja, det är ju lätt att säga att man ska ha en hund som ska vara lydig. det vill nog de flesta. men hur ser det ut i verkligheten? det är ganska ovanligt, även bland aktivt folk, att de kan lita på att hunden aldrig sticker. hur gör du tills du fått en bra lydnad? koppel på?
jag har haft dalmatiner och upplevde att de inte är jättelätta att få pli på. de är helt enkelt så svårmotiverade. de är dock mer träningsbara än vinthundarna.
Som sagt, jag vet inte hurvida in filosofi låter extrem, hårdare än den är eller nåt annat fel via skrift, men tycker inte att jag kräver mer än de andra hundmänniskorna jag känner.
Att arbeta med lydnad för en vinthund handlar om att färdas längs en annan väg än om du gör det med en pudel eller en klassisk bruksras som riesen.
Du måste plocka fram andra egenskaper hos dig själv.
Du måste utrusta dig med ett bra tålamod.
Du måste hitta vad som motiverar en vinthund, dvs knappast en stunds kamp med trasan.
Du måste jobba i kortare pass.
Du måste vänja dig vid ett par mörka ögon som tittar oförstående på dig när du kommenedrar "Sitt!" och som säger "Jag? Nu? Här?" och en hund som möjligen ser sig om efter en bekväm plats att sitta på.
den verkliga lydnaden ser man först när hunden väljer att låta bli en svår retning, t ex vilt som drar framför näsan. det måste den göra om ni ska vara ute i skogen.
det du kräver mer än andra hundmänniskor är att du vill ha en hund som inte kräver något, men som samtidigt är lyhörd. det finns inte så många såna hundar. hundar som är snabba på att reagera på människans signaler är i regel också ganska aktivitetskrävande. men som jag skrev innan så är fega hundar generellt lättare att få pli på än normalt självständiga.
det som oroar mig när hundens främsta användningsområde ska vara ett bihang vid uteritter, det är vad man gör om det inte fungerar. det kanske inte spelar någon roll hur mycket du svettas, hunden lyder kanske ändå inte tillräckligt bra. just jakten kan vara svårt att bryta. om hunden inte går att använda till det den var tänkt, får den ett annat användningsområde då?
obs att de allra flesta hundar går att träna så att de blir tillräckligt lydiga. men det kan ibland ta några år. det kräver också att man vet vad man gör när konfliktsituationerna uppstår.