Vinthundar - nå't för mig?

Liten

Trådstartare
Hoppas att ni med vinthund (framför allt Saluki) ska kunna hjälpa mig lite. Nu lär det dröja ett par år innan jag kan skaffa hund men ändå :D
Om jag ska ha hund..

Vill inte ha en liten hund (brukar säga; inget som är lägre i mh än mitt knä), men det behöver inte vara nån bjässe heller. Inget "insmilande" som kommer rusande och ska vara med överallt hela tiden vad som än händer, utan lite självständig också.
Kunna vara med på jobbet, om så finns möjlighet för mig, utan att riva huset så fort den inte får uppmärksamhet av alla.
Kunna vara med både i stallet och på låånga ridturer.
Vara mycket ute.

Jag gör gärna annat ibland, som tex agillity, men har noll intresse av att tävla och inte heller intresserad av flera timmars mental träning per dag.
Har fått sagt att en Saluki borde passa in i mitt liv..vad säger ni som har en?

Sv: Vinthundar - nå't för mig?

Jag har ingen Saluki men jag känner en och den skulle säkert kunna passa dig, jag nog tänka mig att vilken vinthund som helst kan passa in i ditt liv.

Håller precis själv på att införskaffa en skotsk hjorthund (ska hämta den nästnästa vecka :laugh:

Jag har aldrig intesserat mig för hjorthund förut men så råkade jag läsa en artikel i Hundsport om SH och fastnade direkt, Det var ju min hund! Sen har jag förstått när jag pratat med folk att de flesta vinthundar har likartade temperament.

Jag vill ha en hund som gillar att vara ute på långa promenader eller vara med när jag rider, som inte skäller, som är lugn inne då vi har ganska litet, ja sen finns det ju en massa andra goda egenskaper med SH som passar mig.

Min dotter köper en saluki nu som hon får i dec så det blir ju extra kul och hennes kompis som har en redan ska också ha en i samma kull så våra bäbisar kan ju springa med varandra sen.

Det ska bli extra kul med den här hunden för det är första gången som jag köper en hund som jag verkligen har valt själv. Jag har haft hund i stort sett i hela mitt liv men det har varit raser som jag bara har råkat få, inte för att jag inte har gillat dom men nu är det bara jag som har valt den här. Jag har fortfarande kvar två schipperken som jag även föder upp och jag gillar ju så klart dom också men som sagt............

Salukin är en fantastisk ras! (Det finns inte ord för hur mycket jag älskar rasen. Jag har varit helt frälst i 13 år nu)

Låter som om du skulle kunna trivas med en saluki, men, att ha den som stallhund är kanske inte det perfekta. Det jag främst tänker på är att om du vill ha med den på ridturer (jag antar att du menar att den ska vara lös?) så måste du vara noga med att inte rida någonstans i närheten av bilvägar eller där det kan komma vilt. Vissa hundar är lättare än andra att ha lösa, såklart, men ofta springer en saluki på stoora ytor.

En saluki är, precis som du säger, inte mycket för att fjäska för andra människor. (undantaget är väl om de håller i något ätbart som är väldigt gott :p)
De är aktiva och går att göra "allt" med, samtidigt som de inte brukar klättra på väggarna om de inte får göra någonting.

Jag älskar salukin för dess värdighet, avspända lugn, mod och lätthanterlighet. Att det sedan inte finns mycket som är vackrare än en riktigt fin saluki är bara en enorm bonus :laugh:
Jag tränar både lydnad och agility med mina, har även testat spår och sök. Sedan är jag aktiv både på utställningar och lure coursing.
Det är underbart :)

Låter som om du skulle kunna trivas med en saluki, men, att ha den som stallhund är kanske inte det perfekta. Det jag främst tänker på är att om du vill ha med den på ridturer (jag antar att du menar att den ska vara lös?) så måste du vara noga med att inte rida någonstans i närheten av bilvägar eller där det kan komma vilt. Vissa hundar är lättare än andra att ha lösa, såklart, men ofta springer en saluki på stoora ytor.

jo det är klart att den helst ska vara lös (när Honey och hunden har vant sig vid att gå tillsammans). Inte på bilvägarna, men grusvägar och i skogen. Kanske senare också på heldagsritter med de andra i stallet, skulle gärna vilja ha med den på helgritter och liknande också men att gå ett par mil per dag med främande hästar känns som att kräva för mycket.
Kan ju rida med 2,5m koppel men det är väl roligare för hunden också att vara lös.

Varför inte vilt och bilar?

Är stenhård på en sak; lydnad. Inga undantag. Alltid.
Självklart med träning, är villig att jobba sk*ten ur mig för att nå dit, men säger jag en sak så gäller det. Dels för att det känns så självklart, dels för att jag tycker att det också är en säkerhetsfråga för både mig, andra och hunden.

Vilt - Jag vet i stort sett ingen vinthund som går att bryta när de börjat jaga. En vinthund jagar allt vilt den ser, så får den syn på något innan dig kan man räkna med att hunden sticker. Jag har hört talas om några greyhounds som ägarna kunnat avbryta och azawakher är ofta lätta då de inte har lika stark jaktdrift, så visst GÅR det med vissa hundar, men det är nog inte alla och de som det går med får man nog jobba som en tok med för att få det att fungera.

Bilar - Om hunden springer på stora ytor och det finns bilar i närheten är det en på tok för stor risk att hunden blir överkörd för att iaf jag skulle våga chansa.

Vill du ha stenhård lydnad kommer du helt klart få jobba. En vinthund lyder inte för att den vill vara matte/husse till lags, en vinthund lyder när den själv känner för det. Så är det väl till viss del med alla hundar, men en vinthund är i stort sett alltid "svår"motiverad och om det inte är på hundens villkor så kommer den strunta i dig.
Självklart är det olika svårt beroende på vad man vill lära sin hund, men oavsett vad det gäller så är det ofta svårt att kräva att en vinthund ska göra som man vill "bara för att".

Är stenhård på en sak; lydnad. Inga undantag. Alltid.
Självklart med träning, är villig att jobba sk*ten ur mig för att nå dit, men säger jag en sak så gäller det. Dels för att det känns så självklart, dels för att jag tycker att det också är en säkerhetsfråga för både mig, andra och hunden.

Är lydnad så dödsviktigt för dig bör du nog tänka om i ditt rasval. Självklart kan man få viss lydnad på en vinthund men det är mycket svårare (för att inte säga omöjligt på vissa individer) att få 100% lydnad som du verkligen kan lita på.

Viltsäkra salukis hör väl dessutom till ovanligheterna.

Jag har med min vinthund på ridturer men hon får vara kopplad, det funkar jättebra och hon är med i alla tempon.

Är lydnad så dödsviktigt för dig bör du nog tänka om i ditt rasval.

Jag är benägen att hålla med.

TS: Vinthundar är väldigt självständiga och inte bara det, de är självständiga hetsjägare. Nu talar vi inte om att bara springa efter en hare som vilken hund som helst skulle få för sig att göra, utan det är hetsjakt efter byte på fullaste och blodigaste allvar.

Sedan tycker jag också att man ska tänka på att vinthunden är en galoppör, en sprinter (även om salukin är långdistansare så talar vi fortfarande om ganska höga tempon inte allt för långa sträckor) och inte en travare, vilket gör att det kanske är en mindre lämplig hund att ha med på långturer till häst. Vill man ha en hund som man kan ha med sig på riktigt långa turer så skulle jag nog satsa på en uthållig travare istället. :)

Sedan tycker jag också att man ska tänka på att vinthunden är en galoppör, en sprinter (även om salukin är långdistansare så talar vi fortfarande om ganska höga tempon inte allt för långa sträckor) och inte en travare, vilket gör att det kanske är en mindre lämplig hund att ha med på långturer till häst. Vill man ha en hund som man kan ha med sig på riktigt långa turer så skulle jag nog satsa på en uthållig travare istället. :)
Fast där vill jag inte riktigt hålla med. Visst är det explosiva raser som är gjorda för att springa riktigt fort men visst kan dom hänga med på långturer också, det handlar ju mer om hur man tränar dom.
Min vintis är med VARJE dag ut på ridturer. Oftast inte mer än en timme men jag upplever henne som bra mycket uthålligare än andra raser jag haft med till häst. Har även haft med henne på tredagars vandringar och det har heller inte varit några problem.

Sen finns det väl andra faktorer som inte gör dom till världens bästa stallhundar, främst lydnadsaspekten och att det då är väldigt svårt att ha dom lösa på det viset man skulle önska. Sen ser jag faktiskt skaderisken som en stor nackdel med vintis som stallhund, springer dom på en gren i skogen så går det hål:crazy:

Jag vet en kvinna som har salukis och är ute på långa bergsvandringar med dem. Det är också fysiskt krävande, som alla nog vet, så visst går det bra :)

Jag vet en kvinna som har salukis och är ute på långa bergsvandringar med dem. Det är också fysiskt krävande, som alla nog vet, så visst går det bra :)
Ja jag tror faktiskt inte att det är ett fysiskt hinder att vara sprinter, musklerna finns ju där, bara att träna upp kondisen:D

Jag tror detsamma. Sedan är det väl som med allt annat, alla har olika förutsättningar. Det är nog lättare att träna upp en "från början" uthållig hund att vara just uthållig än vad det är med en sprinter.

Fast där vill jag inte riktigt hålla med. Visst är det explosiva raser som är gjorda för att springa riktigt fort men visst kan dom hänga med på långturer också, det handlar ju mer om hur man tränar dom.
Min vintis är med VARJE dag ut på ridturer. Oftast inte mer än en timme men

Fast TS talar om dagslånga turer. Där tror jag att en annan hund skulle vara mer ändamålsenlig. :) Jag säger inte att det inte kan fungera, bara att en annan hund, t.ex. en uthållig travare, skulle passa bättre.

Jag menade förresten inte att klippa av dig mitt i en mening (i citatet alltså).

Senast ändrad:

Även ifall tråden handlade om salukis så kan jag tipsa dig om att titta lite närmare på dalmatiner också :) Speciellt när man tänker på ridturerna och även längre distanser då detta ursprungligen är en vagnshund.
Inte heller detta någon ras man tänker på direkt när det gäller absolut lydnad, du måste lägga ner mer arbete för att komma lika långt med en dalmatiner som med tex en schäfer, men du skrev ju att du kan tänka dig att lägga ner mycket energi på det också ;)

Jag har vinthund (av den extremare sorten, nämligen afghanhund ;)) och han är med mig i stallet en del. Jag skulle aldrig våga ha honom lös, just för att jag vet att han blir döv när han känner för det. Han får sitta i lina utanför stallet om han vill vara ute, då brukar han mest ligga och titta på saker långt borta någonstans, eller pula med någon grop eller så. Inne i stallet kan han vara lös, det är bara 4 hästar och han passar sig för dom.

Med mig när jag rider är han också, men aldrig lös. Min häst är helt hundvan och bryr sig inte alls om hunden, och hunden har respekt för hästen. Så det fungerar jättebra. Än så länge har vi inte varit så jättelångt då han bara är elva månader, men så småningom får han följa med på hela turer. Att låta dom trava på en bra stund är ju konditionsträning för dom. Hur det fungerar med heldagarsturer vet jag inte, det går säkert bra det med. Våra afghaner har alltid kunnat hänga med på långa vandringar, men om dom blir trötta eller ledsnar så har dom rätt och slätt satt sig ner eller lagt sig platt på sidan. Jag fick snällt stå och vänta på att min tik Sindy behagade gå hem en gång för det hade hon ingen lust med, och det är ju inte så kul att släpa sin hund som ligger ner och vägrar resa sig. :rofl:

Men som alla redan sagt, dom har en oerhörd jaktinstinkt. Jag tycker verkligen att man måste vara medveten om det eftersom det och deras "selektiva hörsel" faktiskt kan vara ganska enerverande. Min kille skulle gladeligen jaga allt som rörde sig om han fick. Han smyger på fåglar (till och med dom som sitter uppe på lyktstolpar) och kastar sig efter blåsande löv. Det spelar ingen roll att han vet vad "nej" betyder, han kan inte motstå det och det märks verkligen att det är hans instinkt. Lydnad i den bemärkelsen man tänker på är bara att glömma. Han kan det vanliga sitt, ligg, hit, stanna, stå osv plus en del trick som high five och kram, men enbart när han själv har lust. Vilket ofta sammanfaller med att man är utan störande moment och har något väldigt gott i handen. Att avbryta en jakt skulle jag inte ha en chans att göra, därför har jag honom aldrig lös där det finns risk för sådant.

Jag tycker det kan vara frustrerande ibland, just att behöva en inhägnad. Vinthundar behöver ju få rusa av sig ofta och den här stan kryllar inte direkt av hundinhägnader, vilket man ju som lägenhetsboende vinthundsägare blir lite beroende av. Men jag skulle aldrig byta ut afghanen eller vinthundarna mot något annat. Att ha hunden kopplad och leta inhägnader/stora ytor utan vilt är ett billigt pris för dessa underbara underbara varelser. :love:

Ja jag kan då säga att Saluki är en aldelles underbar ras, Verkligen älskar och komma alltid ha!

Har själv en liten kille på snart 5mån.

Fast TS talar om dagslånga turer. Där tror jag att en annan hund skulle vara mer ändamålsenlig. :) Jag säger inte att det inte kan fungera, bara att en annan hund, t.ex. en uthållig travare, skulle passa bättre.

Jag menade förresten inte att klippa av dig mitt i en mening (i citatet alltså).

jag menar alltså inte att vi ska ut en heldag utan att vara tränade (konditionsmässigt) för det.. och på heldagsritterna (5-6 timmar) med stallgänget är det skritt och kanske liite trav som gäller :p

Bilar - Om hunden springer på stora ytor och det finns bilar i närheten är det en på tok för stor risk att hunden blir överkörd för att iaf jag skulle våga chansa.

Där är en av anledningarna till att jag kräver/tycker att en hund som ska med ut, ska lyda och alltså komma till mig på inkallning. För att h*n ska gå med mig/oss om det är så att det är bilar där just den dagen vi är där.
Nu är inte grusvägarna jag tänker på så traffikerade direkt, men det bor folk längs bitar av dem så det skulle inte vara konstigt om en eller annan bil dök upp.

*käftar inte emot på något sätt*

Den lydnaden kan du inte räkna med att få på en vinthund. Vissa av vinthundsraserna (främs whippet och IG) är lite mer förarbundna och lättdresserade men saluki hör till dom med störst aktionsradie så köper du en saluki kan du inte räkna med att kunna ha den lös.

hm då kanske en schäfer är mer Lollo-hund iaf..men den lär ju riva ner hemmet om jag inte tränar bruks, och att bo i lägenhet (även om inte mycket tid tillbringas där) är nog inte att tänka på ens. :cry:
und jag föll för vintisarnas personlighet (utom just att de inte verkar göra som man säger :grin: *mummel*). damn.

Klart att jag kan ha hunden kopplad vid ridning, men känns som att det tar lite av glädjen från hundens sida, att få komma ut i skogen. Vill i allmänhet kunna ha en hund lös, helst..

:(

klart, det finns ju linor.. men som sagt; mindre kul för hunden? speciellt om h*n vill ha ett tempo och pållan ett annat...

Liknande trådar

Övr. Hund Bakgrund: vi har 3 hundar - en kelpietik på 11år men dom det gäller är en norrbottenspetshane på 6år och en kelpiehane på 2år. Nobsen är...
Svar
17
· Visningar
1 206
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 874
Senast: Otherside
·
R
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 203
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 847
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• tämja halvvuxna katter
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈