Vinterföräldrar 23/24

Jag fick tips att göra egna grötpinmar eller grötplättar. 2 msk grötpulver och ett ägg som man vispar ihop och steker eller bakar i ugnen. Så kan man göra valfri smaksättning i eller bredvid. Bra som mellanmål och automatiskt järnberikat av gröten!
 
Jag fick tips att göra egna grötpinmar eller grötplättar. 2 msk grötpulver och ett ägg som man vispar ihop och steker eller bakar i ugnen. Så kan man göra valfri smaksättning i eller bredvid. Bra som mellanmål och automatiskt järnberikat av gröten!
Ska prova det!
 
Jag fick tips att göra egna grötpinmar eller grötplättar. 2 msk grötpulver och ett ägg som man vispar ihop och steker eller bakar i ugnen. Så kan man göra valfri smaksättning i eller bredvid. Bra som mellanmål och automatiskt järnberikat av gröten!
Det var smart!

Att köpa paltbröd, mortla havregryn och fan och hans moster jag försökte med sist bara för att göra egen gröt och barnet spotta ut skiten gör jag som sagt inte om 🙈😂
 
Det var smart!

Att köpa paltbröd, mortla havregryn och fan och hans moster jag försökte med sist bara för att göra egen gröt och barnet spotta ut skiten gör jag som sagt inte om 🙈😂
Ja, har haft en tanke på att göra egen gröt, men har det blivit av? Inte då. Jag är vegetarian så måste ändå klura på hur jag kan järnberika enkelt när vi inte äter kött..
 
Ja, har haft en tanke på att göra egen gröt, men har det blivit av? Inte då. Jag är vegetarian så måste ändå klura på hur jag kan järnberika enkelt när vi inte äter kött..
Ja funkar säkert för andra men Sempers färdiga var :love: för oss.
Tänker du att bebis ska vara vegetarian också? :)
 
Ja funkar säkert för andra men Sempers färdiga var :love: för oss.
Tänker du att bebis ska vara vegetarian också? :)
Ja, det är den stora frågan 😁😅 som jag tänker just nu så börjar bebis som vegetarian och får välja själv sen om hon vill äta kött. Känns inte motiverat att jag ska köpa och laga kött bara till henne. Har bollat med bvc sköterska och läkare och de säger att det bästa är att följa den matkultur man har hemma och det är inga problem för barn att vara vegetarianer så länge man tänker på att de får i sig allt, precis som för alla andra.
 
Blev lite peppad av @Linn-Nora i blöjfri-tråden så nu har jag tagit tag i pottandet. Målet är en gång per dag nu i början och jag pottar när grabben är nyvaken :)
Åh vad bra! Jag har också portar lite till och från men tycker det var enklare när hon var liten... Än så länge har jag inte fångat något på den vanliga pottan och hon är för tung för att jag ska orka hålla längre stunder över handfatet nu. Men det är väl bara att hänga i.
 
Ja, har haft en tanke på att göra egen gröt, men har det blivit av? Inte då. Jag är vegetarian så måste ändå klura på hur jag kan järnberika enkelt när vi inte äter kött..
Hoppar in lite från hösttråden.

Vi är inte vegetarianer här men min bebis äter egengjord gröt med mixade pumpakärnor, de är tydligen järnrika. Han älskar det. Men han älskar allt jag gett honom hittils, till och med banan är gott nu.
 
Jag tog nog ut det där med maten lite för tidigt 😅 Lilleman älskar när han får smaka på vår mat, alltså lite slick på fingret och så. Men de där burkarna är så smaklösa, hälsar han. Han äter gröt med katrinplommonpuré. Och han har testat grötpinnar, dom gillade han. Även smörgåsrån är kul och yoghurt gick hem.
Men burkarna var tydligen rätt trista..
Vår bvc säger att buljong är okej. Men på andra ställen står det absolut inte.
Det finns de som hävdar att bebisar visst tål salt, om än i lägre grad. Och att det mer är att inte vänja in vid salt mat som är grejen snarare än att det skulle vara livsfarligt.
Jag känner mig så kluven. Idag fick han smaka ett par skedar av köttfärssås, det gick hem och han blev ilsk när han inte fick mer 😅
Lasagnepurén kunde jag lika väl slänga hälsar han.
 
Jag tog nog ut det där med maten lite för tidigt 😅 Lilleman älskar när han får smaka på vår mat, alltså lite slick på fingret och så. Men de där burkarna är så smaklösa, hälsar han. Han äter gröt med katrinplommonpuré. Och han har testat grötpinnar, dom gillade han. Även smörgåsrån är kul och yoghurt gick hem.
Men burkarna var tydligen rätt trista..
Vår bvc säger att buljong är okej. Men på andra ställen står det absolut inte.
Det finns de som hävdar att bebisar visst tål salt, om än i lägre grad. Och att det mer är att inte vänja in vid salt mat som är grejen snarare än att det skulle vara livsfarligt.
Jag känner mig så kluven. Idag fick han smaka ett par skedar av köttfärssås, det gick hem och han blev ilsk när han inte fick mer 😅
Lasagnepurén kunde jag lika väl slänga hälsar han.
Vi saltade mindre men gjorde vår mat till puré nästan direkt. Hon klöktes av burkmat och efter att ha smakat förstår jag det precis.. det är ju Inge magisk gräns vid 1 år när salt helt plötsligt är ok, utan det går ju successivt. I Sverige äter de flesta barn inte bara mat förrän runt 6-7 månaders ålder, så överskattar man inte (eller låter de vuxna/större barnen) salta vid matbordet så kan de flesta äta vanlig mat tidigt.
 
Jag tog nog ut det där med maten lite för tidigt 😅 Lilleman älskar när han får smaka på vår mat, alltså lite slick på fingret och så. Men de där burkarna är så smaklösa, hälsar han. Han äter gröt med katrinplommonpuré. Och han har testat grötpinnar, dom gillade han. Även smörgåsrån är kul och yoghurt gick hem.
Men burkarna var tydligen rätt trista..
Vår bvc säger att buljong är okej. Men på andra ställen står det absolut inte.
Det finns de som hävdar att bebisar visst tål salt, om än i lägre grad. Och att det mer är att inte vänja in vid salt mat som är grejen snarare än att det skulle vara livsfarligt.
Jag känner mig så kluven. Idag fick han smaka ett par skedar av köttfärssås, det gick hem och han blev ilsk när han inte fick mer 😅
Lasagnepurén kunde jag lika väl slänga hälsar han.
Det hade ju varit praktiskt om han gillade burkmat men också bra att han hellre vill ha vällagad hemmamat 😉 jag gjorde vegfärssås igår och gjorde allt som vanligt fram till jag skulle krydda upp med vanligt salt det sista, då tog jag ur en portion till bebis. Men fonden hade ju varit i en stund då. För mig kändes det som en ok kompromiss, har också läst som dig att små mängder är ok.. och jag mixade dessutom med lite spagetti med så då blandas det ut ännu mer. Lillan tyckte det var gott men lite konstig konsistens. Hon fick kokt blomkål och broccoli till som plock och det var kanon 😁
Har också testat linsgryta med bulgur som jag mixade vilket också gick hem. Så nu har jag frusit in dem som portioner. Har inte testat köpt burkmat än.
 
Vi saltade mindre men gjorde vår mat till puré nästan direkt. Hon klöktes av burkmat och efter att ha smakat förstår jag det precis.. det är ju Inge magisk gräns vid 1 år när salt helt plötsligt är ok, utan det går ju successivt. I Sverige äter de flesta barn inte bara mat förrän runt 6-7 månaders ålder, så överskattar man inte (eller låter de vuxna/större barnen) salta vid matbordet så kan de flesta äta vanlig mat tidigt.

Det hade ju varit praktiskt om han gillade burkmat men också bra att han hellre vill ha vällagad hemmamat 😉 jag gjorde vegfärssås igår och gjorde allt som vanligt fram till jag skulle krydda upp med vanligt salt det sista, då tog jag ur en portion till bebis. Men fonden hade ju varit i en stund då. För mig kändes det som en ok kompromiss, har också läst som dig att små mängder är ok.. och jag mixade dessutom med lite spagetti med så då blandas det ut ännu mer. Lillan tyckte det var gott men lite konstig konsistens. Hon fick kokt blomkål och broccoli till som plock och det var kanon 😁
Har också testat linsgryta med bulgur som jag mixade vilket också gick hem. Så nu har jag frusit in dem som portioner. Har inte testat köpt burkmat än.

Tack för er input! Ska försöka vara stärkt i det ☺️ Burkarna är verkligen inte så goda 😅
 
Min 4,5 månaders har gett upp sömn. Hon har sovit 25+40 minuter idag, vi vaknade kl 7 🫠 Tur maken går på 5 veckor semester från och med imorgon 😄
 
Min 4,5 månaders har gett upp sömn. Hon har sovit 25+40 minuter idag, vi vaknade kl 7 🫠 Tur maken går på 5 veckor semester från och med imorgon 😄
Det låter svettigt!!! Hoppas det går över fort och blir lite fler/längre sömnstunder snart!
 
  • Hjärta
Reactions: eyz
Tack för er input! Ska försöka vara stärkt i det ☺️ Burkarna är verkligen inte så goda 😅
Vi hade en superhärlig äldre BVCsköterdka första året (tack gud för henne som nybliven förälder) när vi berättade att barnet inte åt okryddad och lite saltad mat sa hon bara ”det tycker jag låter lovande för en rolig matresa”. Hon hade ändå hållit på i 30 år när vi fick henne och när hon gick igenom maten så sa hon typ ja, nej de ska ju inte äta ris varje dag, och de kanske inte ska slicka i sig salt, men tänk på mängden och agera som de vuxna människor med sunt förnuft som ni är 😂
 
Vi hade en superhärlig äldre BVCsköterdka första året (tack gud för henne som nybliven förälder) när vi berättade att barnet inte åt okryddad och lite saltad mat sa hon bara ”det tycker jag låter lovande för en rolig matresa”. Hon hade ändå hållit på i 30 år när vi fick henne och när hon gick igenom maten så sa hon typ ja, nej de ska ju inte äta ris varje dag, och de kanske inte ska slicka i sig salt, men tänk på mängden och agera som de vuxna människor med sunt förnuft som ni är 😂
Exakt henne skulle jag velat träffa 😍

Jag var inne på ett inlägg på kontot bebisen och vi på instagram där hon svarar på en fråga om salt. Där länkar hon även en fil från Livsmedelsverket. Och om jag förstår det rätt så menar dom att friska bebisar klarar att äta mat som är något saltad, typ med buljong. Det är mer på populationsnivå och större mängder samt vid magsjuka som är problemet.
För min del kommer det nog underlätta matresan avsevärt om bebisen tycker maten är god.

https://www.instagram.com/s/aGlnaGx...72837667918_21049016197&igsh=dnY0d293YTR0ajRl
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 787
Senast: Sassy
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 555
Senast: mamman
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 793
Senast: Nixehen
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 368

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp