Vinslövs bana...

B

Binsan

i och med vårens alla inställda tävlingar så funderar jag på att åka till Vinslöv, har inte varit där tidigare å är lite nyfiken på deras bana...

Nån som vågar avslöja hur den är???:)

Sv: Vinslövs bana...

Jag har bara ridit en debutant där och jag gillade deras bana. Det var en rolig bana med inte allt för svåra hinder.

Var en del andra saker som kändes lite rörigt:crazy: , men terrängen och banhoppningsbanan var jättefina.

Senast ändrad:

Red lättklass där i höstas. Tyckte att terrängbanan var kanon. Lite svårare än andra lättklasser jag ridit, vilket var positivt. Hoppbanan var bra, likaså dressyren.

Det negativa:
Att man var dåliga på att informera om hur hoppningen skulle gå till. Det var ej 30 minuters-regeln som gällde. Utan man anmälde sig till en person när man kom till hoppningen och sedan togs man in i ordning. De körde hoppning för debutant och lätt parallelt och det hela var ganska förvirrat.

Framhoppningen till terrängen var katastrof. Ena framhoppningshindres låg precis vid ingången till framhoppningen. Många var nära att krocka. Ytan var för lite och det var för många hästar inne samtidigt.

Binsan skrev:
kuperad eller?:)
Nej. Där finns bara små, små backar. Inget kuperat att prata om.
Vattenhindret är lite speciellt eftersom det är rel nybyggt och ligger ovanpå marken, dvs hästarna kommer till det och ser det tydligt. Det är runt, ca 1dm och stort, byggt som ett y. (olika möjligheter att bygga alltså). I lättklass finns en trappa som kanske är på gränsen till *. Banan är en 100-bana och inget annat enl banbyggaren :angel: . Tidigare har banan alltid varit öppen till några dagar innan tävling men nu med nya TR så är det ju stopp 14 dagar innan.

Allt ligger samlat. Bra banor. Man hör inte högtalarna på parkeringen.
Jag håller med om att terrängframridningen är trång, det var inte bra förra året men har funkat tidigare.

Däremot fattar jag inte riktigt vad "Iddefixen" skriver om hoppningen. Att man anmäler sej brukar det väl vara, iallafall där vi brukar tävla? 30 min gäller men om man behöver mer/det blir för att det är många som ska rida är väl inte så ovanligt? Händer ju rel ofta. Tror att det blev extra tydligt i Vinslöv eftersom de körde på 4 d-banor för första gången. :angel: Att det är 2 hoppbanor är väl inte så ovanligt tvärtom ganska vanligt.

*kl*
Det jag tyckte om hoppningen (red debutant) var att det var rörigt. Personen som ansvarade för insläppet till hoppbanan verkade stressad och var inte den allra trevligaste jag pratat med. Klart han fick många frågor om hur många det var kvar tills man själv fick komma in men man måste nog ändå kunna hålla sig lugn.

Sen tyckte jag tyvärr dressyrframridningen var katastrof. Alldeles för många inne i en och samma paddock (de körde på 4 dressyrbanor och så vitt jag såg bara en framridningspaddock). Krockade med hästar hela tiden och gick knappt att galoppera.

Vi hade även pratat med dem innan och fått löfte om daguppstallning. När vi kom dit var det ingen som visste vart vi skulle ta vägen. Var väldigt rörigt innan vi fick vår box.

Annars så gillade jag anläggningen. Och terrängen var rolig. Lite olika hinder och ett trevligt vattenhinder. Likaså hoppbanan, stort fält med trevliga och inbjudande hinder (synd bara att jag glömde bort banan och var tvungen att lägga en volt:o skyller på röran innan man kom in;) ).

Tror jag har några bilder i datorn från Vinslöv om trådskaparen vill se.

Ang terrängbanan så var den en större utmaning är andra jag har ridit, vilket var kul :)
Tre kombination har jag inte sett i ngn annan lätt.

Har aldrig varit med om att man haft det system man hade Vinslöv på hoppningen. Det är inte så vanligt att man delar en stor bana och kör två klasser parallellt med en domare. Här anmälde du dig till en "ringmaster" innan framhoppningen och sedan gick man in i den ordning man hade sagt till. Det innebar ganska mkt väntan och som LitenLisa skriver många frågor om när man skulle in osv. Hade varit bättre med två domare så att man kunde kört två ekipage samtidigt. :idea:

Fy vad svårt att förkara...:crazy:

Vinslöv var iaf en av de bättre tävlingar jag varit på. :)

Iddefixen skrev:
Har aldrig varit med om att man haft det system man hade Vinslöv på hoppningen. Det är inte så vanligt att man delar en stor bana och kör två klasser parallellt med en domare. Här anmälde du dig till en "ringmaster" innan framhoppningen och sedan gick man in i den ordning man hade sagt till. Det innebar ganska mkt väntan och som LitenLisa skriver många frågor om när man skulle in osv. Hade varit bättre med två domare så att man kunde kört två ekipage samtidigt. :idea:

Fy vad svårt att förkara...:crazy:

Jamen nu fattar jag att jag nog ändå fattat. :idea:
Gärds har kört så i en massa år... fast det brukar nog flyta bättre.
Att köra som du föreslår är inte ekonomiskt försvarbart... domare är dyra. Däremot kan det flyta bättre med en trevlig människa i insläppet :o och varför inte en skrivtavla där man skriver upp startnr efterhand. En tavla som syns från hästryggen fem meter bort. Sen är det bara att stryka när de går in. (så gjorde de i tyskland)

Vet att det är fler som kör så.. tror att det var anhopningen som ställde till det i Vinslöv. de var helt enkelt inte förberedda.

Håller med, hoppningen var rörig, men tror att det berodde mkt på ringmastern som var lite förvirrad. :angel:

Lika så med framridningen till terrängen, den var livsfarlig:crazy:

Terrängbanan är fin, blandar lite svårare grejer ( tre kombination, hinder som hoppas i vatten och ett hyfsat högt ner hopp:) ) men där är även väldigt enkla hinder som dessutom var väldigt låga;)

Idasagare skrev:
Däremot kan det flyta bättre med en trevlig människa i insläppet :o och varför inte en skrivtavla där man skriver upp startnr efterhand. En tavla som syns från hästryggen fem meter bort. Sen är det bara att stryka när de går in. (så gjorde de i tyskland)
QUOTE]

Det hade varit en toppengrej :D Hade helt klart gjort det mycket lättare!
Jag tänkte inte på att Gärds kör på samma sätt, för där flyter det på så himla bra :bow:

Har åxå tävlat på vinslöv! Mkt trevlig anläggning, gillar deras gräsbana! :) terrängen va åxå bra, men jag håller me om en vissa saker som ni andra har skrivit!

Jag har varit i vinslöv för ponny och jag tycker att vinslöv är har en bra bana att börja rida fälttävlan på. Precis som ni andra säger så kör de inte på 30-minutersreglen, men det går ju. =)

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 290
Senast: Lady_S
·
Skola & Jobb Någon som har utbildat sig till djurvårdare/djurskötare (eller jobbar med djur på andra sätt) och vill berätta vad ni jobbar med, om ni...
Svar
6
· Visningar
666
Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
804
Senast: Fiorano
·
Utrustning Tjo, preppar stallet för att hovis kommer imorgon, dags för skor för grabbarna och med tanke på vädret så lär det väl bli brodd oxå. I...
Svar
9
· Visningar
819
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 30