Viltspår?

madeleinewall

Trådstartare
Någon som kör det här kanske?

Jag ska nämligen börja men det nu i veckan och se vad hunden min tycker om det.

Nån som kan berätta lite om hur det går till så på tränigar och tävligar går till?
Hur ofta ska man träna det ungefär? för att inte hunden ska tröttna på det.

Tacksam för svar:)

Sv: Viltspår?

Har en följdfråga, hoppas det är okej!

Funkar det att lägga viltspår när det börjar vara lite snö på backen? Jag har blivit väldigt sugen på att prova helt plötsligt men här är det fruset och lite snö dessutom...

Anette

Jag pysslar lite med det, framförallt med mammas jycke.
Han älskar det och det är väl tänkt att starta anlagsprov med honom till våren!

Regler för proven hittar du här: http://www.skk.se/pdf/regler/viltsparregler_2007.pdf
Där står hur långa spåren är, mängd blod som används osv. :)

Hur ofta beror säkert mycket på hunden, mammas tycker förvisso att det är hysteriskt givande att viltspåra, men han tröttnar fort med allt annat och därför spårar han inte jätteofta. Vi försöker att vara noga med variationen; ibland massor av vinklar/lite blod osv och ibland väldigt väldigt lätta spår, för att han ska hålla motivationen uppe.
Blir det för svårt hela tiden lägger han nog av till slut, och blir det för lätt blir han nochig och går där han tror att det skulle kunna vara ;)

Nu har vi spårat ganska intensivt en period, då blir det cirkus 2-3 spår i veckan för honom. Liggtiden varieras så mycket som möjligt!

Det är säkert helt upp till dig!
Ibland går det ju ganska långa perioder utan att det blir ngt viltspår om jag inte har klövar hemma, t ex.

Annars beror det väl helt på ambitionen, liksom. För mammas jycke blir det en del varvat med lite cirkuskonster, det är liksom det som han tycker är roligt.
För min hund blir det mer sällan, vi har många grenar som vi tränar och viltspåret tar vi när jag känner för att kladda runt bland träden med blod och klöv ;)

Precis i början kanske det kan vara bra om man gör det lite mer intensivt?

Någon som kör det här kanske?

Jag ska nämligen börja men det nu i veckan och se vad hunden min tycker om det.

Nån som kan berätta lite om hur det går till så på tränigar och tävligar går till?
Hur ofta ska man träna det ungefär? för att inte hunden ska tröttna på det.

Tacksam för svar:)

Jag håller på med det då båda mina hundar är eftersökshundar och det ser bra ut att ha det bekräftat på papper att dom "duger" för bättre vetande människor som ifrågasätter det... (i de olika jaktlagen alltså)

Jag har det ganska lätt med träning då man i stort sätt inte behöver träna en beagle för att de ska klara en 1a.

men annars så ska man först klara anlagsklassen och när man gjort den så ska man ha tre 1or i öppenklass varav en ska vara på ordinarie viltspårsprov, för att få ett championat (detta gäller inte mig då beaglar inte kan bli viltspårschampion, fråga mig inte varför men jag tycker det är otroligt dumt, då de är utpräglade jakthundar.)

man ska träna när marken är bar från snö, och i början ska man dra väldigt enkla spår med mycket blod så hunden får upp ögonen för det och tycker att det är kul, väck blodtörsten :devil: (grovt talat) Lägg klöven i slutet av spåret så att hunden får ett "byte". belöna inte med mat eller godis. Benet/klöven är belöning nog till hunden som ofta är mäkta stolt över sitt "byte"
Du märker själv hur ofta du vill träna och hur fort hunden verkar "fatta" vad det är frågan om.

Anlagsklass. (ungefärligt, vissa gör lite olika)
*ca 600 meter långt
*4 vinklar (tror jag det var)
*ett bloduppehåll ca 10 meter (då släpas fortarande klöven i marken)
*ca 4 timmar gamalt
* inget skott och ingen blodåtergång. (= när man försöker få hunden på villovägar geom att bara dra blod, utan klöv åt motsatt håll i en vinkel.)

Öppenklass
*ca 600 meter
*4-5 vinklar (är inte riktigt säker)
*bloduppehåll på raksträcka och i en vinkel
*blodåtergång i en vinkel
*skottreaktion
*spåret är ca ett dygn gamalt.

Rätta mig om jag har fel, men detta är ungefär vad som ingår.

Lycka till:bow:

Har en följdfråga, hoppas det är okej!

Funkar det att lägga viltspår när det börjar vara lite snö på backen? Jag har blivit väldigt sugen på att prova helt plötsligt men här är det fruset och lite snö dessutom...

Anette

Du kan väl göra det, men det är inga prov eller så när det är snö på backen. försök hitta en så "naken" plats som möjligt.
jag ser inga hinder till att du inte kan. =):bow:

Jag håller på med det då båda mina hundar är eftersökshundar och det ser bra ut att ha det bekräftat på papper att dom "duger" för bättre vetande människor som ifrågasätter det... (i de olika jaktlagen alltså)

Jag har det ganska lätt med träning då man i stort sätt inte behöver träna en beagle för att de ska klara en 1a.

men annars så ska man först klara anlagsklassen och när man gjort den så ska man ha tre 1or i öppenklass varav en ska vara på ordinarie viltspårsprov, för att få ett championat (detta gäller inte mig då beaglar inte kan bli viltspårschampion, fråga mig inte varför men jag tycker det är otroligt dumt, då de är utpräglade jakthundar.)

man ska träna när marken är bar från snö, och i början ska man dra väldigt enkla spår med mycket blod så hunden får upp ögonen för det och tycker att det är kul, väck blodtörsten :devil: (grovt talat) Lägg klöven i slutet av spåret så att hunden får ett "byte". belöna inte med mat eller godis. Benet/klöven är belöning nog till hunden som ofta är mäkta stolt över sitt "byte"
Du märker själv hur ofta du vill träna och hur fort hunden verkar "fatta" vad det är frågan om.

Anlagsklass. (ungefärligt, vissa gör lite olika)
*ca 600 meter långt
*4 vinklar (tror jag det var)
*ett bloduppehåll ca 10 meter (då släpas fortarande klöven i marken)
*ca 4 timmar gamalt
* inget skott och ingen blodåtergång. (= när man försöker få hunden på villovägar geom att bara dra blod, utan klöv åt motsatt håll i en vinkel.)

Öppenklass
*ca 600 meter
*4-5 vinklar (är inte riktigt säker)
*bloduppehåll på raksträcka och i en vinkel
*blodåtergång i en vinkel
*skottreaktion
*spåret är ca ett dygn gamalt.

Rätta mig om jag har fel, men detta är ungefär vad som ingår.

Lycka till:bow:

Tack så mycket!:)

men vad är ordinarie viltspårsprov? Vad är dom andra provena man gör isf?

Det blir ju lite fusk att lägga spår i snön då hunden faktiskt inte behöver använda nosen om den inte vill utan kan använda synen.
Rörligt prov innebär att du och domaren tillsammans kommer överens om datum och plats som passar er.
Ordinarie är datum och plats redan bestämt och flera hundar går prov samma dag.

Ska väl gå anlag med min "stora" så småningom, hon är redo nu men inte jag:D Antagligen blir det nog till våren.
Har precis lagt ett första spår till valpen, väldigt enkelt, superkort och med mycket blod med täta mellanrum. Hon klarade det galant och var riktigt noga, och bar stolt hem klöven själv:D:D

kl

Vi håller också på att spårträna våran lilla 5-månaders blandis (jaktspaniel + petit basset griffon )

Hon tycker det är superkul, och springer stolt med klöven efteråt.

Vi har inte lagt när det är snö, för precis som många säger så kan då hunden använda ögonen vilket kanske inte är att rekomendera.

Vi använde ganska mycket blod första gången för att hon ska få "smak" på det. Det är jättekul att spåra, och jag kan verkligen rekomendera det!

Troligen så kan det i framtiden bli en superbra eftersökshund av Lilly. Sambon är jägare, så snart så kan hon även få testa på att spåra på "rätt skjutet" vilt.. som alltså inte har ramlat rakt ner.. : )

*kl*

Kom på en till fråga, skulle jag kunna lägga viltspår med klöv och blod från en ko? Vi ska slakta till helgen antagligen och kom på att det vore ju ett enkelt sätt att få tag på både klövar och blod.

Hur många gånger använder ni samma klöv?

Just nu är det inte så mycket snö så att han kan gå på synen, så det är mog inget problem!
Tack för svaren.

Anette

Det blir ju lite fusk att lägga spår i snön då hunden faktiskt inte behöver använda nosen om den inte vill utan kan använda synen.
Rörligt prov innebär att du och domaren tillsammans kommer överens om datum och plats som passar er.
Ordinarie är datum och plats redan bestämt och flera hundar går prov samma dag.

Ska väl gå anlag med min "stora" så småningom, hon är redo nu men inte jag:D Antagligen blir det nog till våren.
Har precis lagt ett första spår till valpen, väldigt enkelt, superkort och med mycket blod med täta mellanrum. Hon klarade det galant och var riktigt noga, och bar stolt hem klöven själv:D:D

hehe okay:) ja i veckan blir första gången för min valp med.

Men om man nu ska tävla måste dom bära klöven till en? eller räcker det att dom markerar att den är där?

Nej de behöver ej bära klöven, många hundar vill inte ta den.

Hur det är att ha ko-klöv vet jag ej, det blir ju inte vilt då, eller?
Däremot är det väl ganska vanligt att ha blod från nöt, brukar man ju kunna köpa på tex ICA, obs! att du måste ha tillstånd från jordbruksverket för att hantera nöt-blod.

jag tror inte de spelar så stor roll va du använder för klöv igentligen bara det ligger nåt där som belöning men om du vill inrikta dig specifikt på nåt viltslag om du ska använda hunden som eftersök på skadat vilt så hade jag nog använt en klöv från de djuret jag sen vill spåra. och att spåra i snö när det är en nybörjar hund är inte att rekomenderar om de inte är på barmark för annars blir de fel då lär sig hunden att spåra me synen istället för luktsinnet.. få önska lycka till me träningarna det är ett roligt och lärorikt sätt att träna sin hund på och lära sig olika signaler på hunden

det räcker med att dom markerar och visa att klöven finns där å visar hundföraren vart det är inte alla hundar som är bytesmedvetna men vill man att hunden ska ta klövern så gå de även att träna in

man ska träna när marken är bar från snö, och i början ska man dra väldigt enkla spår med mycket blod så hunden får upp ögonen för det och tycker att det är kul, väck blodtörsten :devil: (grovt talat)

Håller inte med om att det ska vara mycket blod för nya hundar. Många som aldrig känt bloddoft förut reagerar mycket starkt på det och kan bli rädda. Därför behöver man inte använda så stor mängd utan snarare väldigt utspätt blod.

Hur mycket lydnand kräv det för att man ska ha en bra spår hund då?

Räker det med grund lydnade?
Och vad ska man införskaffa sig för saker till hunden?

Håller inte med om att det ska vara mycket blod för nya hundar. Många som aldrig känt bloddoft förut reagerar mycket starkt på det och kan bli rädda. Därför behöver man inte använda så stor mängd utan snarare väldigt utspätt blod.

Det är ju väldigt individuellt, men det har funkat för mina hundar och det som lärt mig säger att det kan vara bra med mycket blod. Men som du säger, vissa hundar kan bli skärrade.

Liknande trådar

Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
923
Senast: TantAgda
·
Hundhälsa Hej! Jag har en ung hund ca 4.5 år med artros i både ena armbågen och ena höften. I armbågen är det måttlig artros medan i höften bara...
Svar
2
· Visningar
756
Senast: Lyan
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 607
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
402

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka