vill ha lite råd och vad ni skulle göra

L

leva11

Jag skriver nu för få era tycken och hur ni skulle göra ang detta
min sambo har en 15årig dotter som har en ponny som jag inte tycker hon sköter och inte tar ansvar för,
Min egna dotter gjorde lika dant på slutet med sin häst och jag ställde lite krav och då sa hon en dag att nej mamma jag klarar inte av att ta hand om min häst och du och jag blir bara osams så jag vill inte ha kvar hästen längre jag har hållt på i 10år och vill göra anat nu och från dess har det vart lugnt och trevligt mellan min dotter och mig.

Men nu gör sambons dotter lika dant och jag håller på gå upp i taket och vill ha era åsikter hur ni skulle göra om ni skulle ha som mig och sambon inte förstår och hans dotter har slutat prata med mig för jag säger till hon men jag måste ju annars får ju inte hästen mat hon måste väl kunna ta ansvar ?

En ponny på 20år
hon borstar den inte varje dag eller går igenom han om han har några skador ?
Hon ger han inte vatten frivilligt och glömmer oftast ?

Hon går bara ut med mat till han på kvällen slänger bara ut i diket ?
(är det jobbigt att lägga maten längre in så han får stå plant en att anstränga sig att stå i diket)

Hon har förstört han i munnen fast jag har sagt och visat hur hon ska göra?

Hon kommer hem från skolan och bara ligger vid datorn ?

Jag får tjata hela tiden och vill att hon tar ansvar för det hon har men hon lyssnar inte ?

Hennes pappa förstår inget om hästar eller han orkar ej bry sig ?

Hon rider bara på lördagar och det kan inte va bra om en ponny står 5 dagar i veckan sen ut och bus rider i en meter snö på åkrarna ?

Hon har tid och fodra han på morgonen men gör det inte ?

Jag sa till hennes pappa att nu får du ställa lite krav hon är ingen barn unge längre och då sa han bara du ska sköta hästen JA MEN får han till svar och då när hon ska gå ut så går han ut och fodrar ponnyn tömmer kärran mm

alltså hon sköter inte sin ponny och jag tycker som jag ställde ultimatum på min dotter att sköter du inte hästen får du ta en funderare och nu känns det elakt mot henne för sambons dotter inte sköter ponnyn och hon får ha han kvar??

Ponnyn rymmer ofta ( jobbigt för mig att hämta han hela tiden som jag har sådan värk och är sjuk i kroppen ) han går själv för han äter för mkt annars i hagen han slår mot dom andra hästarna och jag vill inte ha skador för jag har son dålig ekonomi som jag är sjuk och förtidspansionerad ,
själv ska jag skicka väg min ena häst på slakt för jag orkar inte rida två stora hästar längre och jag ska ha kvar den lugna valacken och köpa en shetlands ponny till sällskap

Vad tycker ni om detta? detta va en liten del som händer orkar nte skriva mer för man får så ont i handlederna.

och nu vill jag inte ha några spydigheter som svar jag vill ha svar från vuxna som vet hur det är att ha barn
 
Sv: vill ha lite råd och vad ni skulle göra

Vad hade du tänkt göra med ponnyn om hon inte sköter den då?
Sälja, avliva??

Sköter du om den nu, eller gör hon allt fast under protest? Gjorde hon allt själv innan utan protest?
 
Sv: vill ha lite råd och vad ni skulle göra

Det är nog bara att ta tjuren vid hornen och säga som det är. Vill man ha djur måste man sköta dem. Och inte efter hur mycket man orkar, utan utifrån djurets behov.

Vill hon ha kvar ponnyn måste hon (lista på fodringstider, vattenrutiner, visitiation etc). Vill hon inte förbinda sig att ta hand om hästen måste ni göra av med den.
 
Sv: vill ha lite råd och vad ni skulle göra

Du funderar på att göra dig av med din ena stora häst och i stället köpa en shettis som sällskap åt din andra häst. Samtidigt har ni en ponny som inte tas omhand så som den borde av sambons dotter och som du skriver inte kan gå med andra hästar eftersom den blir fet då.

En shettis kan inte äta särskilt mycket utan att bli fet. Ska du ha en shettis som sällskap åt din stora kommer den alltså med stor risk att bli mycket fet.

Vore det då inte bättre att ha sambons dotters ponny som sällskap och så försöka se till att skaffa en medryttare till den?

Är din dotter för stor för att rida ponnyn? Annars kanske hon är intresserad av att rida någon gång i veckan?
 
Sv: vill ha lite råd och vad ni skulle göra

Vad gäller sambons dotters skötsel av ponnyn så tycker jag att du skall göra en lista över vad du tycker är miniminivån på hur den skall skötas och så sätter du dig med sambon och pratar, verkligen PRATAR om det här.

Sedan får sambon ta ett seriöst snack med sin dotter. Han kan ju också ge henne listan så att hon vet exakt vad som krävs av henne.

Vill hon inte sköta sin ponny så får hon ge upp den. Frågan är bara vad det finns för möjlighet att låna ut eller sälja en så pass gammal ponny?

(jag har ingen koll på ponnyer, de kanske är säljbara långt upp i åldrarna?)
 
Sv: vill ha lite råd och vad ni skulle göra

Håller helt med föregående talare!

Ta hand om hästen eller göra sig av med hästen.
Som jag ser det finns det bara de 2 alternativen att välja mellan.

Självklart så kan man deala och hjälpa varandra ibland.
Men då ska ju båda ge och ta, annars fungerar det ju inte.

/J.
 
Sv: vill ha lite råd och vad ni skulle göra

Vad hade du tänkt göra med ponnyn om hon inte sköter den då?
Sälja, avliva??

Sköter du om den nu, eller gör hon allt fast under protest? Gjorde hon allt själv innan utan protest?

ja jag har tänk mig avliva han, som han är så gammal.
ja jag har ju inget val hästen måste ju ha vatten och mat han ska ju inte själv dö
 
Sv: vill ha lite råd och vad ni skulle göra

Det är nog bara att ta tjuren vid hornen och säga som det är. Vill man ha djur måste man sköta dem. Och inte efter hur mycket man orkar, utan utifrån djurets behov.

Vill hon ha kvar ponnyn måste hon (lista på fodringstider, vattenrutiner, visitiation etc). Vill hon inte förbinda sig att ta hand om hästen måste ni göra av med den.

Jag har redan satt upp en lapp på stalls dörren vad som ska göras,
ja jag vill ta bort hästen för hans skull .
 
Sv: vill ha lite råd och vad ni skulle göra

Du funderar på att göra dig av med din ena stora häst och i stället köpa en shettis som sällskap åt din andra häst. Samtidigt har ni en ponny som inte tas omhand så som den borde av sambons dotter och som du skriver inte kan gå med andra hästar eftersom den blir fet då.

En shettis kan inte äta särskilt mycket utan att bli fet. Ska du ha en shettis som sällskap åt din stora kommer den alltså med stor risk att bli mycket fet.

Vore det då inte bättre att ha sambons dotters ponny som sällskap och så försöka se till att skaffa en medryttare till den?

Är din dotter för stor för att rida ponnyn? Annars kanske hon är intresserad av att rida någon gång i veckan?

Ja jag ska köpa en shettis som sällskap och jag vet att dom kan bli feta lätt men när jag har valacken bara och shettisen så kommer dom inte gå ute på lös drift det gör dom i dag bara för att jag är sjuk och det inne bär att jag skulle vara tvungen och mocka tre boxar själv och ta ut och in dom själv det skulle ju inte hon göra. och ponnyn hennes kan ej gå med valacken för han är elak mot min travare, ja hon börjar bli för stor för rida ponnyn
 
Sv: vill ha lite råd och vad ni skulle göra

Vad gäller sambons dotters skötsel av ponnyn så tycker jag att du skall göra en lista över vad du tycker är miniminivån på hur den skall skötas och så sätter du dig med sambon och pratar, verkligen PRATAR om det här.

Sedan får sambon ta ett seriöst snack med sin dotter. Han kan ju också ge henne listan så att hon vet exakt vad som krävs av henne.

Vill hon inte sköta sin ponny så får hon ge upp den. Frågan är bara vad det finns för möjlighet att låna ut eller sälja en så pass gammal ponny?

(jag har ingen koll på ponnyer, de kanske är säljbara långt upp i åldrarna?)

Nej jag kommer inte sälja ponnyn som är det är slakt som gäller han är gammal och triangel märkt
 
Sv: vill ha lite råd och vad ni skulle göra

Håller helt med föregående talare!

Ta hand om hästen eller göra sig av med hästen.
Som jag ser det finns det bara de 2 alternativen att välja mellan.

Självklart så kan man deala och hjälpa varandra ibland.
Men då ska ju båda ge och ta, annars fungerar det ju inte.

/J.

saken är att jag har hjälp till så mkt så jag har gått ner på knäna och inte fått något tillbaka inte ens tack bara höra att jag tjatar mm så nu har jag givit upp
 
Sv: vill ha lite råd och vad ni skulle göra

Det kan vara bra med en checklista, men den slutliga diskussionen måste föras mellan fyra ögon, live.

ja jag började med en diskussion mellan fyra ögon kan jag tala om och det va i November och sedan satt jag upp lappen som en kom i håglapp
 
Sv: vill ha lite råd och vad ni skulle göra

Under min uppväxt fick vi varken sitta vid tv:n eller datorn förrän efter kl 18, det resulterade i att vi var ute och gjorde saker istället. Exempelvis la några extra timmar på hästarna varje dag.
Första veckorna var givetvis jobbiga och mycket gräl, men sen så lossnade det och kärleken till hästarna blommade upp igen!
 
Sv: vill ha lite råd och vad ni skulle göra

Jag har också egna barn och bonusbarn, så kan berätta hur vi gjorde.

För det första så har vi aldrig gjort skillnad på mina och hans barn. Sköter sig inte mina barn får han säga till och vice versa. Och de har inte kunnat ignorera den ena för då har den andra stått bakom.

När min dotter var runt 11-12 ville hon ha egen häst då hennes kompis ville ha det också. jag köpte då en häst till mej själv som hon fick vara med och rida på.
När vi sen flyttade till eget hade vi en shettis som sällskap då min bror behövde stallplats till den.
Dottern började då redan tröttna på hästar och red nån gång ibland på sambons häst vilket hon var nöjd med.
För att få extrapengar så hjälpte hon till med mockning.
Sen ville bonusdottern på då 11 ha egen ponny. Vi hade då 2 hästar som jag och sambon red på och hon ville kunna rida med oss.
Vi skaffade då en foderponny som vi ev senare skulle köpa om allt funkade.
På sommaren gick det bra. Hon hjälpte till med vatten och borstade och red ofta.
När vintern kom hjälptes hon och min dotter åt med mockningen, men efter hand märkte man att det slarvades mer och mer.
Bajs gömdes undan, vattenhinken tömdes i boxen istället för på gödeslstacken. Hon gick aldrig ner självmant för att borsta.

Jag sa då till sambon att om det inte blir ändring så lämnar vi tillbaka ponnyn.
Vi sa då detta till henne och hon bättrade sig en vecka ungefär. Sen tillbaka till samma igen.
Jag frågade då ägaren om hon hade lust att titta efter andra köpare då detta inte funkade som vi trott. Hon hade en som var intresserad så det var ok för henne.
Vi sa då till bonusdottern att nu är det allvar, antingen tar du hand om ponnyn ordentligt eller så säljs han till nån som gör det istället.
Då ville hon inte ha honom kvar då hon inte tyckte att det var så kul på vintern med häst.
Så då blev det så.

När jag sen köpte min nya häst fick hon chansen att ta över min D-ponny som är väldigt snäll och go, men då ville hon inte så hon blev istället såld och nu rider hon inte alls och jag tar hand om stallet.

Jag tycker att din man och du ska vara eniga om vad ni ska säga och hålla er till det.
Att ni är eniga gör att hon måste lyssna. Annars tycker jag att du helt enkelt får besluta själv att ponnyn inte ska vara kvar.
Är man 15 år så vet man vad som gäller. Inget jobb ingen häst.
 
Sv: vill ha lite råd och vad ni skulle göra

Jag har varken sambo eller barn men om jag satt i din sitts så skulle jag först ta ett sansat allvarligt snack med sambon komma fram till något (förhoppningsvis) och sedan sätta er alla tre och diskutera saken.

Annars finns det ju den hårda metoden sanktionera bort allt roligt ( data tv, månadspeng?) eller ge henne inte tillgång till det förens hästen har fått sitt och det är kontrollerat och i sin ordning. klarar hon inte av ansvaret så borde kanske hästen sättas ut på foder eller säljas.
 
Sv: vill ha lite råd och vad ni skulle göra

Jag har inte heller barn, så jag kanske inte ska svara. fast jag är vuxen ;)

Ta en genemsam diskution om stallet och hästarna med henne och ev. din sambo.

Det låter som att det är du som ryckt in och gjort det där som annars inte skulle ha blivit gjort. Gör klart i att det är slut med det. Det andra som jag tror är bra i att göra klart är hur mycket eller lite ska det behöva sägas till innan det är gjort.

Sen bestämmer ni genensamt att om det inte följs så som det är överenskommet så blir det samtal till slaktbilen (eller hur ni nu vill ta bort ponnyn).

Klart och tydligt, alla måste vara med och godkänna det ni diskuterat.
Sen tror jag stor del är för dig att stålsätta dig.

Jag vet ju själv hur det kan vara.... man säger en sak och efter några veckor är det andra saker som gäller ändå.
 
Sv: vill ha lite råd och vad ni skulle göra

Jag är 16 år. Har haft egen häst i snart tre år, ridit andras med stort eget ansvar (dvs. är det min dag-tar jag den, gör allt som ska göras och det ordentligt punkt) sedan jag var runt 8-10 år. Har inga hästkunniga föräldrar.

Jag tycker att en förälder/fosterförälder SKA ställa upp och stötta sina barn med hästarna, men till en viss gräns, tex att en eller två bestämda dagar i veckan hjälps ni åt-någon rider, den andre mockar eller liknande. Eller lite stallhjälp när det är bråttom med läxor. Men har man tid att ligga framför datorn för skoj skull-då har man tid för sin häst också.

Hade det varit mina föräldrar skulle jag uppskatta ifall de kunde ta reda på anledningen-har man tröttnat, ren lathet eller mår jag dåligt över något och ta tag i den delen. Sedan kan man ju diskutera utifrån det också, men enligt min åsikt så klarar en femtonåring av att ha en egen häst. Om själva jobbet blir för mycket kan ni väl diskutera fram en bra lösning eller skaffa skötare. Annars hade jag som förälder gjort mig av med hästen. Både jag och majoriteten på det internat där jag bor har hand om sin egen häst hela veckorna. Kan man inte ta hand om ett djur så att h*n mår bra, och sätta dess hälsa framför sin egen bekvämlighet så ska man nog inte ha djur, tyvärr.. Att låta hästen lida är ingen hållbar lösning, då är det nog nästan bättre att låta honom gå.

Men diskutera igenom hur ni skall göra, lösa problemet i första hand. Och finner ni ingen bra lösning som håller så som sagt.
 
Sv: vill ha lite råd och vad ni skulle göra

Usch, jag tycker synd om dig och hästen....
Jag fick min första ponny när jag var 11 år. Mina föräldrar hjälpte till att betala för den men ingenting annat. Min mamma var dessutom grav astmatiker pga allergi....Det var vackert att cykla eller åka buss efter skolan, ta hand om ponnyn och eventuella fodringar i kollektivstallet, komma hem och läsa läxor. TV och datortid fanns ju knappt på den tiden!

Ta ett snack är ju första biten, men vill hon inte så vill hon inte. Det ÄR mycket jobb med kusen och även om det är ett tag sen man var tonåring så minns jag att det inte var helt lätt alla gånger....:) Har hon gett upp så för hennes och för häststackarens skull är det nog dags att inse att hästarna får vänta några år nu.

Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har nu lagt ut mina ponnyer på annons.🥺 Och det gör SÅ ont. Jag vet att det är för deras eget bästa, att de får ett mer aktivt liv med...
Svar
2
· Visningar
612
Senast: Twihard
·
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
3 382
Senast: Johannna1
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 669
Senast: Juli0a
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 804
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp