Vill ASVH införa begränsningar för stoägare att själva välja hingst?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare elle12
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 2 135
Sv: Vill ASVH införa begränsningar för stoägare att själva välja hingst?

Visserligen blir avkomman den samma MEN om man tar stoet till hingsten så visar man att man gjort ett genomtänkt val av individ och är beredd att betala kostnaderna för det. Om tillåter hingstar som enligt ASVH inte är kvalifiserade för svensk avel på semin så lär du få en hel del mindre genomtänkta semineringar som på sikt faktiskt kan förstöra det svenska avelsarbetet och dess internationella ryckte. Man behöver ju inte längre än till vissa trådar här där stoägaren bestämt sig för avel bara för att stoet och hingsten råkar finnas tillgängliga och man "bara" vill ha ett föl.

Det blir faktiskt inte speciellt mycket dyrare att seminera utomlands, i alla fall inte där jag har kollat upp det. Däremot blir det krångligare då man ska transportera stoet, eventuellt med föl vid sidan, en längre sträcka. Jag har annars ganska många seminstationer inom 10 mils radie. Hade "min" hingst varit godkänd här hade jag gärna betalat några tusen extra för honom, hellre det än att göra en lång transport. Stuteriet som har honom vill ej ta upp honom och visa honom i Sverige då han redan har tillräckligt med ston i Tyskland ( han är godkänd i flera förbund), så för deras del kvittar det, det är jag som vill använda hingsten.

Sv: Vill ASVH införa begränsningar för stoägare att själva välja hingst?

raderat.jag hamnade fel

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka