Vill ASVH införa begränsningar för stoägare att själva välja hingst?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare elle12
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 2 135

elle12

Trådstartare
Saxat från tidningen Ridsport.

"Ilska över besked från ASVH
En del i ett svar från ASVH:s styrelse på en motion till årsmötet den 15 april har väckt ilska och ifrågasättande av Ingela Ekelund som driver Klinga hingst- och seminstation.
Det handlar om en motion från Lars Forsström som tar upp den ökade konkurrensen från utländska förbund inom Sveriges gränser. Forsström undrar om ASVH är medveten om detta, vad föreningen anser och om det är positivt eller negativt för den inhemska aveln.
Motionen är inte inlämnad i rätt tid men ASVH:s styrelse anser att frågan är viktig och att den blir belyst. Det som upprört Ingela Ekelund är att ASVH i sitt svar deklarerar att ”de seminstationer som är listade av ASVH endast ska seminera med av ASVH avelsvärderade hingstar”.

Ingela Ekelund har arbetat och varit verksam med hästar i hela sitt liv. Hon startade Klinga hingst- och seminstation förra året med ambitionen att som företagare utveckla sin verksamhet. Den möjligheten ser hon nu klart begränsad av ASVH:s inställning.

- Jag är ödmjuk som ny i branschen men har ingen förståelse för ASVH:s svar på den inlämnade motionen. ASVH intar en konfliktinriktad attityd, vilket aldrig är en väg till samförstånd. Vi som driver seminstationer är egna företagare och inte ASVH:s förlängda arm, säger Ingela.

- Det står inget om denna begränsade verksamhet i samarbetsavtalet med ASVH och jag är mycket illa berörd av deras attityd. ASVH måste förstå att det enda man kan konkurrera med är kvalitet och service. Då måste man vara öppen och inte stänga dörrar, betonar Ingela Ekelund.

Sv: Vill ASVH införa begränsningar för stoägare att själva välja hingst?

Det första jag frågar mig då som "kund" till seminstationerna är vad jag vill ha. Är det kvalitet eller kvantiet?
Mitt eget svar blir, efter att ha haft väldigt dåliga erfarenheter från seminstationer med blandade raser, jag vill ha kvalitet. Då kan jag också köpa ASVH:s tanksätt att de "godkänner" stationer som bara har "godkända" hingstar.

Fast jag kan faktiskt inte förstå varför det skulle bli sämre kvalitet bara för att man har flera raser?? Eller seminerar med hingstar som inte är godkända av ASVH??
En seriöst satsande station håller nog kvalité oavsett vilka simmare som passerar där...

I övrigt verkar ju ASVH livrädda för den invasion av icke godkända hingstar som kanske kan komma anv'ändas, eftersom de till och med stänger möjligheten att delta utom tävlan på olika bedömningar för dessa avkommor...

*kl*
Nu fattar jag ingenting:confused: Vi har bekvämt avstånd till Håleryd som i huvudsak seminerar travare.
De står ju med i katalogen som gdk mottagarstation, men det ska de inte få fortsätta vara, eller?

Min erfarenhet är att de som tog sig an "allt" bara gjorde det för pengar. Ingen känsla för hästarna eller hästägare för den delen. Det sprutades frisk med hormoner för att styra brunsterna efter deras egna önskemål. Det vill säga deras egna ledigheter, egna ston, inte behöva åka och hämta mer än en gång i veckan m m. Sedan tog de dessutom väldigt bra betalt för de här sprutorna som i mitt fall jag inte ens gett tillstånd till dem att ge stona.

Så de stationer som jag använt som håller sig till en eller två raser har varit betydligt seriösare, användarvänliga och inte minst billigare för mig som stoägare. Trots att de är stora och helt klart väldigt konkuranskraftiga så har de ändå ställt upp på mina vilkor som liten kund utan problem. Som tider för att hämta och lämna, krånliga ston eller tokiga föl som inte vill göra någon glad när stoet ska semineras o s v.

Sedan kan jag inte heller förstå varför man ska lägga negativa aspekter på att ASVH försöker skydda sin "ras". Det finns ju ett antal andra raser med stängda stamböcker där ingen skulle komma på tanken att tycka det var illa för att en häst som inte fanns i den inte fick visa upp sig på utställning eller tävling.

Hade inte ett antal mindre seriösa personer utnyttjat kryphålet för moderslivsimporter så hade ju troligen inte heller den här situatioinen uppstått. För ASVH har ju ändå väldigt generösa regler för vilka hästar som får föras in i stamboken. När man då ändå ska myglar till sig gröna papper som för somliga då tydligen är väldigt viktga trots att man fått dem på felaktiga grunder och att man i andra sammanhang säger att på en bra häst har pappersfärgen ingen betydelse. Så är det klart att ASVH måste försöka att skydda den gröna färgen på papperna. Om man vill behålla den kvalitetsstämpel som den svenska hästen faktiskt har.

Hade inte ett antal mindre seriösa personer utnyttjat kryphålet för moderslivsimporter så hade ju troligen inte heller den här situatioinen uppstått. För ASVH har ju ändå väldigt generösa regler för vilka hästar som får föras in i stamboken. När man då ändå ska myglar till sig gröna papper som för somliga då tydligen är väldigt viktga trots att man fått dem på felaktiga grunder och att man i andra sammanhang säger att på en bra häst har pappersfärgen ingen betydelse. Så är det klart att ASVH måste försöka att skydda den gröna färgen på papperna. Om man vill behålla den kvalitetsstämpel som den svenska hästen faktiskt har.

Sedan finns det i mitt tycke mycket seriösa uppfödare som utnyttjar det jag kallar andningshålet för livmoderimporter då ASVH ibland inte godkänner hingstar som t ex är världsledande inom sin gren...

Funderar själv mycket starkt på att skicka över stoet för betäckning utomlands om det inte blir helt klart att hannoveranarförbundet kan regga här då ASVH ju inte heller godkänner hingstar som har vunnit 30 dagarsprovet i sitt förbund...

Men om du skickar stoet till Tyskland så är det ju inte inseminering i Sverige utan det sker i Tyskland på tyska vilkor. Det blir en helt annan sak än de som tar hit semin, seminerar här och reggar i Tyskalnd för att få gröna papper i Sverige.

Sedan kan jag inte heller förstå varför man ska lägga negativa aspekter på att ASVH försöker skydda sin "ras". Det finns ju ett antal andra raser med stängda stamböcker där ingen skulle komma på tanken att tycka det var illa för att en häst som inte fanns i den inte fick visa upp sig på utställning eller tävling.

Jag förstår att ASVH reagerar som de gör, de är självklart rädda att förlora de bästa stona till andra förbund som vill etablera sig här. Om de inte var så "stelbenta" (i brist på bättre ord) och lät de satsande uppfödarna använda vilka hingstar de vill i tex Hannover, som de ändå godkänt som förbund att regga hästar ifrån. Jag tror snarare att ASVH skulle vinna mer på att vara mer öppna i frågan och vara villiga till diskussion.

Jag personligen tycker att ASVH uttalande är totalt barnsligt, det kan istället leda till att tex Hannover kommer att etablera sig här med tex att vi kommer att kunna regga våra ston som Hannoveraner ston och då få tillgång till hingstar som tex Stakkato, Lauries Crusador xx mfl.

Att uttala sig att de som tar in moderlivsimporter skulle vara oseriösa tycker jag är fruktansvärt! Tänker inte säga mer än att jag tycker att de kanske är mer seriösa och vet vad de vill ha!

Vadå mygla sig till gröna papper! Suck...

Mvh / Fia

Men om du skickar stoet till Tyskland så är det ju inte inseminering i Sverige utan det sker i Tyskland på tyska vilkor. Det blir en helt annan sak än de som tar hit semin, seminerar här och reggar i Tyskalnd för att få gröna papper i Sverige.

OK det var så du menar, det kan jag hålla med dig om! Jag har sett en del som gör så och det känns lite si så där. För mig är moderlivsimport ok men det där tycker jag är..........

Men det är alltid svårt att dra gränser........

Mvh / Fia

Senast ändrad av en moderator:

Jag ser det så här att om jag åker utomlands och seminerar mitt sto med t ex en hannoveranare som ej är godkänd i ASVH eller om de skickar seminen från hingsten hit så blir avkomman samma häst.
Det är bara ASVH som försvårar för stoägaren som får det krångligare med att transportera stoet utomlands.
Jag hoppas verkligen att hannoveranarförbundet beslutar sig för att de kan regga föl här i Sverige om inte nu ASVH kan vara förnuftiga nog att ändra sina regler och godkänna hingstar som är godkända i andra förbund där förbunden i sig är godkända av ASVH.

Visserligen blir avkomman den samma MEN om man tar stoet till hingsten så visar man att man gjort ett genomtänkt val av individ och är beredd att betala kostnaderna för det. Om tillåter hingstar som enligt ASVH inte är kvalifiserade för svensk avel på semin så lär du få en hel del mindre genomtänkta semineringar som på sikt faktiskt kan förstöra det svenska avelsarbetet och dess internationella ryckte. Man behöver ju inte längre än till vissa trådar här där stoägaren bestämt sig för avel bara för att stoet och hingsten råkar finnas tillgängliga och man "bara" vill ha ett föl.

hmmm.... jag är inte så bra insatt i frågan men undrar om alla seminstationer listas hos dem eller om man får "ansöka" om listning hos dem???

Man får ansöka om att lista sej hos dem. Det är ett "samarbetsavtal" man skriver. Men sedan är det ju int klokt om de ändrar reglerna till bara ASVH. Vart ska alla ponnyston semineras? Islansdhästarna är ju mer och mer på semin. Det ju finns alltså andra raser än halvblod! De är oxå på semin. Alla dessa utesluts ju automatiskt om seminstationerna ska begränsa sej. På vår staion semineras många halvblodsston med halvblodshingstar, men även massvis med andra raser såklart. Det är ju omöjligt att bara ta emot vissa ston till vissa hingstar! Jag blir VÄLDIGT upprörd. :devil: :devil: :devil:
Heja Ingela!!!:bump: :bump:

Jag förstår inte riktigt detta och det verkar finnas fler än ett sätt att tolka det på. :crazy:

Jag tolkar det som att man vill begränsa halvblodshingstarna dvs det är ok för t.ex Stuteri X att bedriva travavel och samtidigt ta emot ston till hingstar GODKÄNDA och avelsvärderade inom ASVH.
Ston till mulliga märtas hingst nästgårds som inte heller är godkänd för avel inom ASVH är däremot det man vill förhindra alternativt hingstar från utlandet som inte är godkända inom ASVH oavsett om de tillhör ett förbund godkänt för ASVH eller inte.

Det är just det sista du skriver jag hakar upp mig på.

Säg att jag har ett tyskt sto. Väljer att importera sperma från tysk hingst och reggar sedan fölet i tyskt förbund. Jag vill alltså inte avla svenskt halvblod över huvud taget. På samma sätt som jag kanske vill avla travare, russ, shettis osv.

Enligt ASVH ska jag alltså inte få göra det på seminstation i Sverige!?

Vad säger EU om det?

Hannoveranerförbundet kunde ju inte kommit med sitt beslut om att kunna regga i andra förbund vid bättre tidpunkt. Det kommer blir lagom rörigt om man då inte får seminera med deras hingstar på våra seminstationer.

Undrar om ASVH verkligen tänkt igenom detta!?

:bow:
Det är just det sista du skriver jag hakar upp mig på.

Säg att jag har ett tyskt sto. Väljer att importera sperma från tysk hingst och reggar sedan fölet i tyskt förbund. Jag vill alltså inte avla svenskt halvblod över huvud taget. På samma sätt som jag kanske vill avla travare, russ, shettis osv.

Enligt ASVH ska jag alltså inte få göra det på seminstation i Sverige!?

Vad säger EU om det?

Hannoveranerförbundet kunde ju inte kommit med sitt beslut om att kunna regga i andra förbund vid bättre tidpunkt. Det kommer blir lagom rörigt om man då inte får seminera med deras hingstar på våra seminstationer.

Undrar om ASVH verkligen tänkt igenom detta!?

:bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow:

Hur skall vi kunna utveckla vår avel här hemma, om man resonerar så. Är det detta som då skall vara den sk avelshjälpen till oss som avlar.
Varför inte granska semin stationerna, så att de blir mer seriösa de som seminerar med utländsk semin.

Kan väl aldrig fungera i praktiken.

Det startas ju upp nya rasföreningar hela tiden.Man behöver en plan och ett avelsmål.

Finns inget som säger att ingen skulle starta upp tex ett nytt reg förbund för låt oss kalla det "sporthästförbundet"...där kanske ASVH´s regler krav inte alls överrensstämmer med grundkrav resp mål med avelsplanen.

Det heter ju att man inte får förhindra fri handel...detta skulle nog klassas som handelshinder i såfall.

Bara för att vi bara har ASVH idag, betyder inte att vi bara har ASVH inför morgondagen.Har det inte förekommit intresse för även vissa dotterföreningar till vissa förbund också?

Jag tolkar det som att man vill begränsa halvblodshingstarna dvs det är ok för t.ex Stuteri X att bedriva travavel och samtidigt ta emot ston till hingstar GODKÄNDA och avelsvärderade inom ASVH.
Ston till mulliga märtas hingst nästgårds som inte heller är godkänd för avel inom ASVH är däremot det man vill förhindra alternativt hingstar från utlandet som inte är godkända inom ASVH oavsett om de tillhör ett förbund godkänt för ASVH eller inte.
Känner att det är bäst att jag poängterar att jag inte har tagit ställning i denna frågan utan bara delgav min tolkning av TS-inlägg.

Underbart. Tänk när man som stoägare ringer och säger att man har ett sto e.hingst P.
Ja, säger seminpersonalen, då kan du få seminera med hingst Y eller hingst B.

Skräckscenariot: Tyvärr har vi inget som passar ditt sto i år, vg vänta till nästa bruksprov...

Jag håller med dig, vi har seminstation med ridponnyhingstar på station, vi tar emot Islanshästar, travston, Halvblod men mest är det ridponnyer!
Vi är listade hos ASVH och vi försöker att få vår verksamhet att gå ihop, om man då som halvblodsuppfödare ska ta parti för ASVH och tycka det är bra att all annan avel inte får förekomma???? Det är ju ASVH som håller i seminutbildningen tillsammans med travet.
Hur har man tänkt att vi andra ska leva och utveckla vår avel.
Fruktansvärt jag är också mycket upprörd!
HEJA INGELA vi står bakom dig fullt ut!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka