vilket foder till föl?

Sv: vilket foder till föl?

Ni som börjat fodra era föl, vad använder ni för foder?
Jag har börjat fodra min drygt 5 månaders hingst o prövade då krafft groov 125 som jag blivit rekomenderad men gillar det inte. tycker att pellets bitarna är alldeles för stora.
Någon som har bra tips om ett annat föl anpassat foder?

Analyserat hösilage, så mycket de orkar äta "ungefär=" fri tillgång med bra värden, Salsa Extra Mix (där det redan finns vithavre och svarthavre - alltså ingen extra havre behövs) som är proteinrikt och i det behov som behövs, ev. mineraler och vitaminer om det behövs, lite betfor (max 1 dl/dygn, torr som blötas, så klart) och ev. luzernpelletts (ger Salsa Grön Vall, som är helt melassfritt och bättre värden än Luzern (t.ex. Kraffts eller den danska), morötter.

Jämna, välvuxna föl utan problem.... Vare sig med tillväxt eller matvägran

Hej!jag har Hippo Alfa!det ger jag både fölet/mamman & min 1åring!De är kanonfina på det.Häls Mia

JAG funderar nämligen på att byta och fodra endast med lusern.(fri tillgång till hö). han växer väldigt mycket, är fin över rygg o rumpa men revbenen syns lite för mycket tycker jag... all hans energi värkar gå åt till att växa. Jag gillade inte riktigt kraffft tyckte pelletsen var för stor, han kan inte riktigt tugga den.

Jag ger mina föl lusernpellets uppblött med betfor. Beroende på hö-värdena så blandar jag i tex havre eller soja om det behövs.

Jag håller med Masse här.
Förra året hade jag ett föl som förlorade sin mamma vid 3½ månads ålder. Han fick Groov 125 till att börja med, tills min beställda säck med fölpellets blev levererad - det tog nog knappt 2 veckor, tror jag.
Under den tiden hann han anta formen av ett päron, dvs smal över ryggen och stor buk.
När han sen började äta fölpelletsen så dröjde det inte länge innan han åter började anta formen av en tunna, dvs lika rund upptill som nertill.

Fölens tarmflora utvecklas efterhand, men är inte fullt utvecklad förrän vid 8-10 månaders ålder. Innan dess är det bara en del av näringen i grövre foder som fölet kan tillgodogöra sig.

Gör en sökning på fölpellets på fodersidan så finns en hel del matnyttigt att läsa.

JAG funderar nämligen på att byta och fodra endast med lusern.(fri tillgång till hö). han växer väldigt mycket, är fin över rygg o rumpa men revbenen syns lite för mycket tycker jag... all hans energi värkar gå åt till att växa. Jag gillade inte riktigt kraffft tyckte pelletsen var för stor, han kan inte riktigt tugga den.

Jag har alltid istort sett kört krafft o har bara gott att säga om det.. men jag håller med dig om att bitarna är stora så jag gick över till hippo nu o dom är det skillnad på...ska visst va ännu bättre värden på vitaminer o så än i krafften..sen kör jag Equion på mina så dom tillgodogör sig maten bättre o dom håller sig fina på det..

Jag gar mitt 5mån föl havre och Hippo Harmony(musli) + vitaminer och linfröolja, skulle inte ge typ Krafts pellets till ett föl, då de inte har färdigutvecklad tarmflora, har ni provat att hälla upp pelletsen i en hink, hälla vatten över, och ställa det över natten? Vad händer, jo, du får banka ut det ur hinken (cement), för det svällt så mkt. Tänk på att det ska svälla så mkt i en liten fölunges mage...

Fast det går inte att jämföra vad som händer med pellets i en hink med vatten jämfört med vad som händer med fodret i hästens tarmsystem....

Vad händer om du maler havren och blandar i lite vatten? Vill du ha den degen i fölets tarmar?
// Linda
Som vet att det inte fungerar att jämföra så.

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 165
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 036
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 988
Senast: ildiko
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 135

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka