vilket foder till föl?

Tarantino

Trådstartare
Ni som börjat fodra era föl, vad använder ni för foder?
Jag har börjat fodra min drygt 5 månaders hingst o prövade då krafft groov 125 som jag blivit rekomenderad men gillar det inte. tycker att pellets bitarna är alldeles för stora.
Någon som har bra tips om ett annat föl anpassat foder?

Sv: vilket foder till föl?

Hodson och Dorrels fölpellets, små pellets som i alla fall mitt föl gärna äter, 180:- för 20 kg. Dessutam är näringsinnehållet sammansatt för föl i det fodret.

Jag fodrar med stöpt hel havre, betfor + Marstalls cornmussli, och en liten näve lucern mix.

Min 5månaders hingst får lite lucernhack och en näve kraft grov 90 2ggr/dagen. Egentligen behöver han inget kraftfoder, men då de andra två får så får han oxå i en egen hink, de går fortfarande ute. Sen får han lucernhack när jag ska rida stoet, han bara älskar det!

Föl och åringar har svårt att tugga så pellets är inte så bra tycker jag, speciellt inte Krafft då de är så hård och stora. Tycker att Hippo är bättre då, men helst vill jag inte ge pellets till dem alls. Men det måste ju gå ihop med grovfodret oxå.....

Har aldrig förstått varför man gör fölpellets...

Varför tycker du Groov är för stora? Äter fölet dåligt av dem?
Vi har gett flera generationer föl Groov utan minsta sådana problem. Tycker det är smidigt och enkelt att ha som creepfeed desutom har vi det hemma och ger stona. Att mixa 7 olika sorters foder med en näve hit och en dit kanske funkar med en häst men.... suck, blir det verkligen bättre. Har inte Krafft gjort allt sånt så att vi med gott samvete kan köpa ett fullfoder. Ja, eller annan leverantör.

Vi ger i alla fall Groov och tycker det funkar jättebra för fölen (men mindre bra för plånboken, om man skall klaga på nåt)

Krossad havre är mycket bra för fölmagar, jag blandar det med en specialmusli som heter Salsa Extra som har samma näringsvärde typ Groov men är otroligt prisvärt.
Vi ger alltid Krossad havre till fölen!

Vad behöver ett föl för foder? Kan det räcka med lite kornkross eller havre, eller måste den ha massa färdigfoder som de flesta rabblat upp här? När är de stora nog att äta Krafft Groov 90 tex?

Jag ger kraft grov och krossad havre till Mitt föl som är ca 6 månader..Det fukar jättebra

*delvis kl*
Lite kort om fölets matsmältning. Den är inte färdigutvecklad förrän vid ca 8 - 10 månader d v s vid den naturliga tidpunkten för avvänjning ute i vilt tillstånd. Fram tills dess är den uppbyggd för att klara stoetsmjölk och en stegvis övergång till gräs/grovfoder. Fölet behöver också en hel del amonisyror (proteiner) dessa finns knappt alls i korn men lite mer i havre. Så om man ska ge säd bör det vara havre. Det finns tyvärr inga svenska foder som är anpassade för föl. Även om vissa tillverkare gärna uppger det. Men det finns ett antal utländska fölfoder som också innehåller mjölk. Som fölet kan bryta ner. Gå och till under Foder så finns där en hel del trådar om just detta.

Så att ge vissa av de fodersorter som nämns innan är mest till att kasta ut pengarna när det gäller att fodra unga föl. De kan inte tillgodogöra sig näringen i fodret.

Så länge fölet diar och är i gott hull behöver den inget kraftfoder utan tar av mammans när hon äter.
Om fölet är tunnt brukar jag börja med att kolla upp mammans mjölk, om hon behöver mer karftfoder ger jag henne det istället för att ge fölet kraftfoder. Får stoet mer kraftfoder mjölkar hon bättre och fölet blir rund igen. Jag ger mestadels mina ston massor av hö och hö silage i slutet av sommaren för att orka bära på nytt föl och föda det födda fölet.

När jag vänjer av mina föl ger jag dem mycket kraftfoder ca 3 - 4 kg/dag men det mesta består av krossad havre som är milt och bra för föl. Sedan har jag musli som är det mest naturliga att äta. Inte heller lika lätt att sätta i halsen. Så 2 kg havre kross(2 kg mått) och 1,5 kg Salsa Extra Musli som innehåller alla mineraler och vitaminer dom behöver första året.
Efter första året ger vi våra unghästar fri tillgång på hösilage på lösdriften men väldigt lite kraftfoder utan mest lite för mineralernas skull, vi vill inte att dom ska växa som broilers....

Första året står våra föl inne på stall, sedan efter sommarbetet när dom är 1 år åker dom ut på lösdrift med jämnåriga.

Havre krossen är bra för det blir mycket mat och dom tuggar länge och har mat flera timmar! Massor av bra hö får dom både inne och ute.

Det är bra att vänja fölet äta lite kraftfoder innan man avvänjer, dom vill gärna äta det mamman äter, men att byta foder är inte lika lätt på föl!

Vi brukar ge fölen Dynavena Foaly, ett müslifoder. Kolla in Dynavenas hemsida för mer info, återförsäljare mm.

*
Så att ge vissa av de fodersorter som nämns innan är mest till att kasta ut pengarna när det gäller att fodra unga föl. De kan inte tillgodogöra sig näringen i fodret.

Att föl inte kan tillgodogöra sig näring i "vanlig" kost innan 8 månader får man nog ta med en nypa salt.
Jag avvänjer ofta föl vid 5 månaders ålder, då har de redan ätit hö, hösilage, havre och soja i ett par månader.
De har inga problem att hålla ett jättefint hull efter anvvänjning.

Enligt din teori så borde de vara skelett efter ett par månader.

Min häst åt också kraftfoder och hö och sådant från hon var bara några månader gammal och hon vandes av nattetid vid 5 månaders ålder och helt vid 6 mån, har aldrig varit tunn eller mager i hela sitt liv. Klart de kan äta det innan 8 mån ålder.

Jag ger lusernpellets som fått svälla i vatten. Det gillar mina.
Det är ju heller inget kraftfoder, men innehåller mkt protein och kalk som dom behöver.
Dessutom är det ett "milt" foder om man har föl som tenderar att bli lite raka i benen.
Soja skulle jag inte ge, känns aldeles för kraftigt för små fölmagar.

Jeanette

Att föl inte kan tillgodogöra sig näring i "vanlig" kost innan 8 månader får man nog ta med en nypa salt.
Jag avvänjer ofta föl vid 5 månaders ålder, då har de redan ätit hö, hösilage, havre och soja i ett par månader.
De har inga problem att hålla ett jättefint hull efter anvvänjning.

Enligt din teori så borde de vara skelett efter ett par månader.

Det är inte min teori utan forskning jorden runt som kommit fram till det här. När jag fick mitt första överlevande föl utan mamma så börja läsa och ta del av all forskning och erfarenheter från hela jordklotet när det gäller föl och deras utveckling och utfodring. Helena H har flera gånger gjort fina redovisningar under foder vad som gäller för just fölen och deras matsmältning, näringsbehov och näringsupptagning. Så det är absolut inget som jag själv har hittat på.
Det jag däremot själv har märkt är sedan jag lärt mig detta och fodrar utifrån det. Har jag en mycket bättre och jämnare tillväxt på föl och unghästar och inte minst en mycket bättre prisbild på foderkostnaderna.:banana: Trots att jag egentligen köper dyrare foder.

Jag vet att det är forskat om detta, men jag skulle tippa, jag har inte hört några siffror, att de kan tillgodogöra sig i alla fall 80-90% av vad de kan senare i livet.
Så visst kan de klara sig fint utan stomjölk betydligt tidigare än runt 8-10 månader.

Mina unghästar har alltid växt jämt och trevligt, utan nån kompensatoriskt tillväxt, trots "tidig" avvänjning.

Jag fodrar med stöpt hel havre, betfor + Marstalls cornmussli, och en liten näve lucern mix.

Dessutom tillkommer e-vitamin/selen, B-vitaminer
Fri tillgång till hö nu.

I höst blir det fri tillgång till hö silage.

Så har jag fodrat mina föl i många år, utan problem.

Marstalls musli tycker jag är bra. Det finns ingen av deras sorter som passar föl tillsammans med havrekross tex?

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 165
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 036
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 988
Senast: ildiko
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 135

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka