Vilken ponnyhingst till Irco Marco sto?

Grängesberg

Trådstartare
Låt säga att jag skulle vilja betäcka ett Irco Marco sto med en ponnyhingst för att få en avkomma som ligger runt 148-155 cm, vad kunde jag tänkas välja då?

Har ni några tips eller idéer kring det att ge mig?

Jag skulle om jag fick bestämma få en helt vanlig allround avkomma som är bra i huvudet och lite grövre byggd, dock inte tung.

Jag skulle ha för avsikt att ha denne till mig själv, för nöjesridning, dvs skogsturer och enklare träning i både hopp och dressyr.

Är lite inne på Connemara, då jag är mycket förtjust i just den rasen. Har bra erfarenheter av dom, har för övrigt 2 stycken hemma varav den ene är en gamling så min tanke är att börja tänka på en efterträdare åt honom.

Stoet är tävlat upp till 140 hoppning, hon är ok i dressyren, trevlig mentalt och har några avkommor varav en är lite äldre och har placerat sig upp till 140 har jag för mig.

De andra avkommorna är relativt unga.

Vad tror ni?
Kan jag få en trevlig liten häst och vad kan man tänkas ta för hingst?

Sv: Vilken ponnyhingst till Irco Marco sto?

Poetic Justice.... Bättre hoppponnyhingst finns inte (enligt mig ska man kanske tillägga:D)

Newforesthingstarna Fredriksbergs Dizney och Miclas Activ har också dokumenterat bra hoppförärvning. Födelen med dessa två är att de är C-ponnyer om man vill ha en ponnyavkomma. Dock tycker jag att alla dessa tre nämnda hingstar tillsammans med ett Irco Marcosto skulle bli en synnerligen attraktiv prestationshärstammning på en ponny.

Ok, Tack för era svar.

Hmm, New Forest?
Jag har inte tänkt så mycket på just den rasen faktiskt, trots att jag ett tag bodde närapå granne med stuteri Micla innan de flyttade för några år sedan.

Jag har blivit förtjust i Connemarahingsten Carnaby Patrick Hooligan, tror jag han hette, var på bild i ridsport nyligen. Tycker att han verkar ha det som jag vill ha av min "nya" häst. Kanske lite högre men jag gillar typen.

Det enda jag inte gillar är att han är vit :angel: Har redan en lortgris i stallet..

Vita hästar är snygga! Verkligen, men bara om dom är riktigt rena.

Stoet har fått en avkomma efter Laurin som blev skimmel. Så risken är väl stor att avkomman blir skimmel om man väljer en skimmelhingst?

Finns det någon hingst med C P H typ fast utan skimmel?
Jag är ju inte alls bevandrad i ponnyvärlden, så jag har ingen direkt koll på vad man har att välja på.

Poetic Justice har jag sett en del avkommor av, de jag har sett har vart hemskt heta, dock hoppat kanon, men jag är ju egentligen inte ute éfter en kanon utan mer en kompis på lagom nivå.

Finns det någon med gulanlag som ni kan tipsa om? Gillar gulingar!

Fredriksbergs Dizney är gul!

Här är två bilder som jag tog av honom förra sommaren då han var 22 år!

P1010220.jpg

P1010228.jpg

Micklas Aktiv är väldigt trevlig i tempramentet, enligt vad jag har hört och sett själv med egna ögon.

Får jag fråga varför du vill betäcka med ponnyhingst? :) Irco Marco är ju mkt attraktiv inom halvblodsaveln!

Kanske betäcka med mindre fullblodshingst? Tror du ska ta en ponny som är ädel om inte annat!

Jag skulle definitivt välja en ridponnyhingst alternativt en welsh sektion B, d v s förädlare.

Jag skulle ta Likstahöjdens Komet, han är gul. Har hoppanlag och körs men framförallt ger han trevliga lugna avkommor. Har själv en guling efter honom.
Poetic Justice ger väl i och för sig kanonhoppare men inga direkta skogsmullar efter vad jag har hört.

Får jag fråga varför du vill betäcka med ponnyhingst? :) Irco Marco är ju mkt attraktiv inom halvblodsaveln!

Kanske betäcka med mindre fullblodshingst? Tror du ska ta en ponny som är ädel om inte annat!

Visst får du fråga det!

Jag vill ha en mindre häst/ponny till mig själv.
Är förtjust i stoet såklart och hon lämnar avkommor som är bra i tempramentet, dock så blir de för stora för mig. Likaså så blir de (om jag får säga så) för bra för mig att ha till skogs/lättare träningskompis.

Jag gillar IM blodet, av de många jag sett så har nästintill samtliga vart helt underbara i tempramentet, det värdesätter jag högt.

Men som jag tidigare sa så vill jag försöka tillverka en ny livskamrat till mig själv, är ganska liten själv och vill helst ha en ca 150 häst.

Hennes tididgare avkommor har alla blivit över 165, hon är själv ca 165. Hon har föl efter bland annat Laurin och Carte D´Or och ett par andra.

Gillar ju även connemaran som ras så jag tänkte att en sådan cross borde kunna passa mig hemma i skogen.

Jag vet att IM blodet är poppis som morfar men nu när tjejen är till åren och kanske inte kan få så många fler föl så tänkte jag rent egoistiskt, det är bara i planeringsstadiet ännu och aktuellt med betäckning först nästa år såklart.

Vill inte ha fullblod, det är inte min typ av häst alls, vill gärna ha något lite bastantare. Lite Irco Marco burkig fast mindre i mankhöjd.

Jag skulle ta Likstahöjdens Komet, han är gul. Har hoppanlag och körs men framförallt ger han trevliga lugna avkommor. Har själv en guling efter honom.
Poetic Justice ger väl i och för sig kanonhoppare men inga direkta skogsmullar efter vad jag har hört.

Kanske skulle kika på honom då, tack för tipset.
Poetic Justice är ju fin, men precis som du säger så är min erfarenhet att det mest blir rena tävlingsponnyer/hästar av honom, vilket i sig är jättebra! För det är väl det dom allra flesta vill ha.. ;)

Dock inte jag, jag vill ju bara ha en ny bästa kompis.

Jolly Roger RNF då? En av de allra mest meriterade new forest-hingstarna, har bla gått flera EM i fälttävlan - bland d-ponnyer, trots att han själv bara är c-ponny.

Liknande trådar

Avel Jag har ett litet welshsto( 122cm, 5år, kat b, isabell) som vi funderar på att betäcka redan i år( vi har bara ägt henne några dagar)...
Svar
13
· Visningar
2 086
Senast: Heloise
·
Avel Hej allihopa! Tänkte om det var någon mer än jag som ska betäcka med ponnyhingstar nästar år och som tycker att det kan va ganske...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 437
Senast: moonstruck
·
Avel Sitter och kikar hingst till mitt sto e: landlord- Landgraf 1 ue: marco Mitras- Irco Marco. Mödrenet är linje avlat på Irco Marco och...
Svar
13
· Visningar
3 071
Senast: sun69shine
·
Avel Hallå alla! Funderar på olika hingstar jag skulle vilja använda på mitt sto i framtiden. Alice är e. Last Liberty ue. Temple wind xx...
Svar
7
· Visningar
1 811

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka