Vilken kvot blir det för ett dräktigt sto?

Annanaz

Trådstartare
Nu är jag lite snurrig på det här med kvoter!
Till en vanlig ridhäst i lagom hull ska väl kvoten ligga på 6? (smrp/MJ)

Men hur blir det med med ett dräktigt sto? Borde inte kvoten bli högre då?

Vad brukar era dräktiga ston ligga på i kvot?

- Högdräktighet?
- Fölning/digivning?
- Avänjning?

Tacksam för många intressanta svar!! Mvh!

Sv: Vilken kvot blir det för ett dräktigt sto?

Fr o m månad 8-9 ska kvoten ligga kring 9 i totalfoderstaten. (6 i hästens vanliga underhållsbehov + kvot 12 i dräktighetstillägget = det blir i genomsnitt 9 i den totala foderstaten)

Likadant i digivningstillägget.

Förstår du?

ok tack!
menar du att digivningens kvot blir ca 9 också,
eller ska man lägga på ett ytterligare tillägg med kvot 12 utöver 9 kvoten?

ok tack!
menar du att digivningens kvot blir ca 9 också,
eller ska man lägga på ett ytterligare tillägg med kvot 12 utöver 9 kvoten?

Nej kvoten TOTALT blir 9. (6, som för alla vuxna hästar, plus 12 i digivningstillägget)

Nu förstår jag. Det är 9 hela tiden.
Tänkte på att det står att digivning ger ett större behov men då blir ju inte kvoten annorlunda för det... är som sagt lite snurrig. Tack för svaret!

Nu förstår jag. Det är 9 hela tiden.
Tänkte på att det står att digivning ger ett större behov men då blir ju inte kvoten annorlunda för det... är som sagt lite snurrig. Tack för svaret!

Jag fattade inte helelr det där först och trodde, när jag läste om det, attd e menade att kvoten i hela foderstaten skulle vara 12.

Men så här är det: Energibehovet ökar med en viss procent fr o m månad 8 o framåt och sen ännu mer under digivningen. På de procenten ska kvoten vara 12.
T ex ökar energibehovet med 15% i månad 8 och då ska kvoten i de 15% vara 12. I digivningsmånaderna 1-3 har hästen ett ökat behov av energi på hela 100% och kvoten på de 100% ska vara 12. Och annars ska kvoten vara 6 som vanligt (påd et som är räknat för hästens normala energibehov)
Hänger du med?

TIPS: Boken "Hästens näringsbehov och utfodring" där jag hämtar mina källor.

Senast ändrad:

Jag ska låna boken och läsa mer! jag har tre andra böcker men inte i någon står det vad kvoten blir i foderstaten. Jag är dessutom rutten på matte! men nu har allt klarnat! tack

Fr o m månad 8-9 ska kvoten ligga kring 9 i totalfoderstaten. (6 i hästens vanliga underhållsbehov + kvot 12 i dräktighetstillägget = det blir i genomsnitt 9 i den totala foderstaten)

Likadant i digivningstillägget.

Förstår du?

Njää, så högt blir det inte. Mitt fullblod tex, säg att hon har ett "vanligt" behov på 100 mj. Med en kvot på 6 blir det 600smrp.
Månad 8-9 ska hon ha 15% mer. Det blir ett påslag med 15 mj och med en kvot på 12 på tillägget 180 smrp. Totalt 115 mj och smrp 780 smrp. Kvot 6,8.

I månad 10 ökar mj behovet med 25%,i månad 11 med 30%, digivning månad 1-3 100% och från 4 mån fram till avvänjning 70%. Kvot 12 på tillägget!

I månad 10 blir totalkvoten 7,2, månad 11 kvot 7,4, digivning mån 1-3 kvot 9 och från 4 mån. och framåt 8,5.

Senast ändrad:

Njää, så högt blir det inte. Mitt fullblod tex, säg att hon har ett "vanligt" behov på 100 mj. Med en kvot på 6 blir det 600smrp.
Månad 8-9 ska hon ha 15% mer. Det blir ett påslag med 15 mj och med en kvot på 12 på tillägget 180 smrp. Totalt 115 mj och smrp 780 smrp. Kvot 6,8.

I månad 10 ökar mj behovet med 25%,i månad 11 med 30%, digivning månad 1-3 100% och från 4 mån fram till avvänjning 70%. Kvot 12 på tillägget!

I månad 10 blir totalkvoten 7,2, månad 11 kvot 7,4, digivning mån 1-3 kvot 9 och från 4 mån. och framåt 8,5.

Ja jag har redan förklarat det där ovan, om du missade det där? ;)Fast du ville kanske mest visa på att det blir inte nära på 9 alltid när man räknar på det?
Hörde bara nånstans att det blir "som" att man kan säga en totalkvot på 9 och tänkte snabbt att det nog stämmer (mellan 6 och 12 = 9). Men du har rätt - det blir inte alls alltid SÅ högt! (när man räknar på det)

Haha, kanske var jag trött i morse:angel:, men jag uppfattade det som om du menade att kvoten skulle ligga på 9 redan från månad 8 och hela vägen liksom. Det är ju först under digivningen totalkvoten ska vara 9;)

Liknande trådar

Foder & Strö Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
8 425
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Ja, det jag undrar är om man kan ge högdräktiga ston ett kraftfoder som är anpassad för tävlingshästar, som har mycket energi (MJ) fast...
Svar
7
· Visningar
1 456
Senast: Centaur
·
Avel Nu väntar vi på djurambulansen som ska ta vårt avelssto till Helsingborg. Högdräktig med beräknad fölning fredag. Juver som börjat...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
11 817
Senast: phie
·
Avel Ställde fråga på foder, men inget svar alls där så jag provar här där ni har stor erfarenhet av avel. (jag har bara fått detta enda föl)...
Svar
12
· Visningar
1 029
Senast: bigganl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka