Vilken j*vla djurplågare!!! 1 kg hö/dag!!!

D

daysi

Igår var jag och shoppade i en ridsportsbutik. Där stod en kärring (kvinna i 40-årsåldern, men dum som en kärring) och berättade för butikens ägare att hennes häst var SÅÅÅÅ fet, vad GÖÖÖR man åt det, egentligen, det är hopplöst. Jaja, blabla, jag lyssnade inte så mycket. Sedan kläckte hon ur sig en grej som fick mig att gråta inombords :

"Vet du hur mycket han går på nu? 1 kg hö om dagen! Det är ju inte mycket, men han är SKITFET ändå!" Visst, han får något kg halm också, men mer får han inte."
Jag ångrar nu att jag inte gick fram och skällde ut kärringfan!!! Tror knappt att hon har en häst som väger 80 kg, eller? För det är ju vad 1 kg hö räcker till.

Nej, fy fan, önskar jag visste vem det var, så skulle jag sätta myndigheterna på henne! :mad:
 
Ja, fy bubblan. Vissa har inte fattat grejen med att grovfodret är den viktigaste delen i hästens fodergiva.

Nä, ut med fler clinics när det gäller foder, så kan man ju bara hoppas, att dom ovetande går på dom och lär sig nåt. :devil:
 
Det är tragiskt med människor som är så okunniga att de inte ens BEGRIPER att de ägnar sig åt kvalificerat djurplågeri! :mad:

Man skulle önska att människan själv i fråga kunde få stå på svältkost ett tag och se hur DET kändes! :mad:
Arma häst! :cry:
 
HOn såg lite paff ut, och sa bara
"Ja, det är ju ingenting, 1 kg. Det är så svårt detta med övervikt..."

Hon vill väl inte skälla ut henne heller, hon var nog en bra kund och vill väl inte bli av med henne för ekonomins skull.
Jag skulle dock INTE kunnat hålla mig från att skälla ut henne om hon sa det direkt till mig!!! :mad:
 
ja du... idioter finns det över allt... synd bara att de ska hålla på med djur!
 
"något kilo halm" kan kanske vara många kilon, ändå? Halm räknas också till grovfoder!!
 
fast det är ju väldigt underligt att du kan gorma o skälla på buke.....om du nu blev så upprörd så kunde du ju sagt till personen direkt istället....att oja sig härinne lär ju inte hjälpa hästen nämvärt :crazy:
 
Men du kan ju inte ha en aning om vilken sorts hage hästen går i. Mina hästar har fortfarande BETE till mer än halva sitt näringsbehov. Dessutom så ger det torra gräset konstant möjlighet att tugga på något.

Så mina hästar får just nu i snitt: 1,5kg hö och 0.75kg kraftfoder per dag. I övrigt så äter de vad hagarna erbjuder. Tillskottet ger c:a 150g smbpr/dag. Så om de äter 5kg "jox"-torrsubstans i hagen, så behöver det bara innehålla 30g smbpr/kg torrsubstans. Men de äter nog betydligt mera "jox" än så. Och gräset växer faktiskt litet fortfarande.
 
Men pålle i fråga måste ju då få i sig alldeles för lite protein!
För halm innehåller ju inget protein alls i den värdetabellen jag har.
 
Precis. Två av mina går kvar i stora sommarhagen där det finns en hel del gräs kvar. De får lite hö + halm + kraftfoder på kvällen. Hela dagen äter de gräs.
 
JAha, så här kan man se vilka som är vana att sköta ett eget stall.

Om man INTE vet HELA situationen, så tycker jag att man skall låta bli att klaga.
 
Det är samma sak här. I går tex så låg hälften av höet från morgonen kvar på kvällen. Fast sen fick de ju en ny hage också.

Jag förstår inte hur man kan döma folk med så lite fakta.
 
Var på en tävling för några år sen och träffade en tjej som hade ett par körponnyer. Jag reagerade från början på att hennes djur var så magra, så jag trodde att hon var relativt okunnig. Senare träffades vi utanför tsallet och började snacka om körning, och det visade sig att hon var erkänt duktig på både det ena och det andra. Den kvällen gick jag tillbaka för att kolla in ponnyerna en gång till, ifall jag hade förhastat mig angående deras vikt, särskilt eftersom ägaren alltså tävlade på så pass hög nivå som hon gjorde. Men jag tyckte fortfarande att de var som staket i kroppen och av en händelse kom ägaren precis förbi för att fodra just då. Hon plockade fram ett par deciliter havre och någon deciliter betfor och puttade sedan in ungefär ett kilo hö till dem - de stod i samma box och skulle alltså dela på fodret. Dagen därpå tävlade hon flera klasser i gassande solsken med dessa ponnyer som alltså fick ungefär en femtedel kraftfoder och hö mot vad min ponny i samma storlek fick... Till saken hör att min ponny höll på att gå ner i vikt på den fodergivan, medan hennes ponnyer hade ett stort behov av att gå upp i vikt och lägga på sig lite muskler.
:crazy:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp