Vikt på hästen.

Sv: Vikt på hästen.

Viktbandet luras mycket! Min dam skall vara en liten petit sak på 400 kg.
Lägg på ca 80 kg till så har vi en vikt som är mer korrekt :angel:

Stella14-3.jpg


Här är min kralliga donna, som för övrigt ser mycket ädel ut på den här bilden, jag tror att Murray kan intyga att hon är betydligt mer rejäl än vad som ses på bilden :rofl:
 
Sv: Vikt på hästen.

Jag håller med om att man ska se måttbandet som ett riktmärke och är man ändå på ett ställe där det finns våg kan man ju passa på att väga.




Dock så tycker jag att det inte är super viktigt att på kilot veta vad pålle väger så länge han ser sund och frisk ut.
 
Sv: Vikt på hästen.

Ironwill: jättefin häst, gillar henne skarpt!! :)

jag litar inte ett dugg på viktband, men dom är väl bra om man ska se om hästen går upp
eller ner i vikt som sagts tidigare i tråden..
 
Sv: Vikt på hästen.

Fullblodssto 166 cirka 540 kg då hon vägdes på Täby. Kanske något mer nu. Mycket muskler ganska kraftig i typen, inget extra hull.
 
Sv: Vikt på hästen.

Jag tycker det låter lite på 163 cm. Och jag gillar inte feta hästar, men däremot musklade.
 
Sv: Vikt på hästen.

Vi har ett sånt måttband i stallet och stallägaren var inne förra året med sin häst på klinik och passade då på att väga hästen.

Så jämförde vi med måttbandet när vi kom hem. Det skillde 5 kg tror jag mot vad vågen visat så dom verkar ju stämma rätt bra :)

Det var dessutom ett fullblod
 
Sv: Vikt på hästen.

Kbltravare, 28 år, 158 hög. Vägde på våg (Ultuna) 631 kg i jan-08. Håller ungefär samma vikt även nu.
 
Sv: Vikt på hästen.

Halvblod,166 han vägde vid senaste kollen....820 kg! Han kan pendla något men mellan 700-800kg är normalt för honom :D. Han raspas två ggr om året så jag brukar passa på att väga honom då. Och ja, han är grov och lång :love:
 
Sv: Vikt på hästen.

Skulle gärna se att han vägde lite till och då ska det vara muskler.
Men det får vi väl jobba på .. :)
Förutom bristen på muskler är han väldigt fin i kroppen.
 
Sv: Vikt på hästen.

KL


Mätte med måttbandet och fullblodet vägde enligt bandet 30 kg mindre än riktiga vikten och den store vägde 55 kg mindre enligt bandet.
 
Sv: Vikt på hästen.

På min häst stämde det väldigt dåligt när jag mätte med viktband, enligt det så vägde hon 483kg, men enligt vågen på kliniken vägde hon 523kg (samma dag)
 
Sv: Vikt på hästen.

Mina väger

*Arabvalack, 5 år, 153 cm i mkh. 410 kg på våg, 375 kg enligt viktband.

*Shetlandssto, 6 år, 98 cm i mkh. 193 kg på våg, 195 enligt viktband.
 
Senast ändrad:
Sv: Vikt på hästen.

På min häst stämmer måttbandet inte särdeles väl. Måttband 620, formel 640 och 662 på vågen.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 715
Senast: Jamtland
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 746
Foder & Strö Jag tror alla med lättfödda hästar är bekanta med problematiken: årets hö kommer in med en kvot på 3-4. Hur rackarns ska man få ihop...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 555
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 356

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp