Veterinärbesiktning av 3 mån hingstföl

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Waltzing Mathilda
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 132
W

Waltzing Mathilda

Har besiktigat ett 3 mån hingstföl, för försäljning. Vet. känner bara en testikel, och skriver ju detta i intyget. Vilket gör att köparen blir osäker(och jag med förstås). En klapphingst är ju ingen dröm precis. MEN vad har ni därute för erfarenheter??? Personligen tror jag ju att stenen finns! Men man VET ju inte. Snälla, kom med era historier ur IRL!

Sv: Veterinärbesiktning av 3 mån hingstföl

Har ingen IRL-historia, men är rätt säker på att det kan ta ett ta innan båda kulorna "trillar ner".
Tror min vän gick och kände efter för att se om den andra trillat ner för hon skulle kastrera honom när dom var på plats:D

På ett föl känns det som det bara var en notering, att just i dag är det bara en kula där.
Annars är det ju bara att ringa och fråga vet.

Har du sett eller känt båda ngn gång?
Troligen finns nog båda där, de kan vandra lite upp o ner verkar det som. Kastrerade min 2-åring i mars o hans kulor vandrade ända fram tills den. Som tur var fanns båda nere på kastreringsdagen (ståendes i stallet) o allt gick helt utan komplikationer.
Min 1-åring kör samma "vandringsvariant".

Känner också till en tvååring som har kulor som "vandrar" ena dagen är båda nere, ngn dag senare bara den ena och ibland bara den andra! Så har ni bara ngn gång sett "båda" skulle jag inte vara ett dugg orolig! Och egentligen inte annars heller då han är så ung! Vet även ett kallblod där båda kulorna trillade ner först när han var dryga året.

Men prata med en vetrinär om ni känner er osäkra!

Men han är ju bara tre månader!:eek:
Den äldsta vi har haft som hade "vandrande" testiklar var 3½ när han skars, och då hade dom legat "på plats" i ca en månad.
Jag hade inte fått någon särskild panik i ditt läge.
Men varför besiktigar man en tre månaders fölunge egentligen?

Kommer jag ihåg fel, eller var det inte hbl hingsten Bonaparte som godkändes först vid 6 års ålder pga att båda testiklarna inte var nere förrän då?

Ja, det är ju på köparens begäran! Och visst förstår jag att man vill kolla hjärta, lungor, inga gallor mm. Men inte hade jag en tanke på att "kulorna" skulle ställa till något. Känner ju också att det är så tidigt att vet inte skulle "bry sig". Men nu finns ju punkten på blanketten... Som tur är är köparen bra, så vi väntar och ser, men lite snöpligt blir det ju, för affären kunde varit skriven och klar!

Men herregud, vad är det för köpare:confused::confused::confused:
Det är nog inte alls konstigt att båda inte trillat ner ännu.
Har haft flera unghingstar och kan säga att stenarna inte trillat ner på nån av dom först efter 1 års ålder, den ena var t.o.m. 2½.
Verkar som om din köpare är väldigt orutinerad o osäker, en sån skulle jag inte sälja till. Skippa den o sälj till nån annan.

Lycka till !

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 052
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
37 488
Senast: Habina
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 807
Senast: Hedinn
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 139
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka