Vems "fel",om denna inident inträffar?

movi

Trådstartare
Ska vara hundvakt i drygt 1 månad åt en pudelfröken,snäll väluppfostrad mm!

Men,min granne har en hane som är riktigt hundaggressiv,hugger först och kollar sen könet på hunden..

Om ägaren är ute med hunden,så är det ingen fara att mötas,han har stenkoll på både hund och lydnad! Så där finns inga problem!

Men..hundvakten..(han har hundvakt på dagarna)..hon har honom alltid lös,ingen kontroll,alla får akta sig för dom..Hundvakten kan till och med säga åt andra hundägare att gå en annan väg..

Nu är det så att jag och hundvakten bor i samma hus..Så någon dag lär vi mötas..(min tik och denna hane kan träffas,inga problem)!

Om nu denna hane flyger på pudelfröken,vem står för ansvarsfrågan?

Jag vet ju vad jag kan möta,så mina kommer att vara kopplade tills vi är i "säkerhet",men hundvakten vägrar att koppla,för hon orkar inte hålla honom ifall han får syn på en hund..(schysst resonemang..),så han får hellre vara lös..

Jag kommer att göra allt för att undvika ett möte(vill ju inte få en skadad hund),men man vet ju aldrig vad som väntar runt hörnet!

Tänkte jag skulle kolla med ägaren om vi kan låta hundarna träffas genom staketet några gånger,för att han ska lära sig att det är en tik..och hoppas att vi på så vis kan undvika otäcka saker! För han har ju lärt sig att min hund är en tik!

Sv: Vems "fel",om denna inident inträffar?

Om den hunden biter din så är det dennes ägare som åker på att betala, om din hund biter tillbaka så den hunden måste uppsöka veterinär får du/ägaren betala.

Sedan kan man i efterhand anmäla att hundvakten hade en hund lös utan uppsikt och på så sätt få tillbaka pengarna ( tror jag )

Nu tror jag inte att denna lilla nätta pudelfröken gör så stora märken i denna grova 10åriga fd tjänstehundsschäfer..

Hon lär nog se ut som taxen här i byn när hannen var klar med den..(taxen överlevde,men såg ut som ett lapptäcke)

Du frågade hur det låg till och jag svarade ;)

Usch för att ha en sådan hund och dessutom lös, kan du inte prata med ägaren om att hundvakten borde ha hunden kopplad?

Om det är en liten pudelfröken kanske du kan ta henne under armen så ni iaf inte behöver mötas i trapphuset?? Brukar verkligen inte förespråka bärande av hundar men i ett sådant här läge kanske... Ute ser du förhoppningsvis hannen på håll och kan kalla in dina, men det hjälper kanske inte den kanske springer hela vägen fram även om du har hundarna os dig...

Kan du inte prata med ägaren om hundvaktens dåliga sätt??

Jag ber om ursäkt om svaret lät spydigt,absolut ingen mening! Utan det skulle mera låta som en galning till hund,nej galning till hundvakt..

Jag blir så uppretad när denna människa har hunden och tycker att alla ska flytta på sig för att dom kpmmer..Så bara detta att behöva skriva om dt på Buke gör mig ännu mer förbannad

Jag förstår dig helt klart.

Men som jag förslog tidigare, kan du inte diskutera fram en lösning med ägaren istället. Förklara att folk är rädda när hans hundvakt envisas med att ha hunden lös eftersom hunden inte lyder hundvakten så som den lyder ägaren?

Jo,han går nog att prata med,men inte hundvakten,hon skulle skita fullständigt i vad jag sa..
Hon kommer nog att säag att det är jag som får kolla när dom går ut..för jag är ju bara hundvakt,och hannen var ju här först(eller något liknande..)

När vi flyttade hit för 4 år sen,så sa schäferägaren direkt " att vi går ut och släpper dom på gärdet,din tik hinner undan,så får han lära sig att det är en tik",så vi tog det den hårda vägen,men det var inga problem vid släppandet,hannen hade nog känt lukten av henne via staketet,vi bor i ett 4familjshus med tomt,ägaren bor i en villa tomt i tomt med vårat hus..Och det gick alldeles utmärkt!

Om nu denna hane flyger på pudelfröken,vem står för ansvarsfrågan?

Jag vet ju vad jag kan möta,så mina kommer att vara kopplade tills vi är i "säkerhet",men hundvakten vägrar att koppla,för hon orkar inte hålla honom ifall han får syn på en hund..(schysst resonemang..),så han får hellre vara lös..

Hade detta uppe för diskussion för ett tag sen här hemma. Jag har nämligen tolkat lagen att tillräcklig uppsyn har jag ifall jag har min hund kopplad.
För att få rätsida på detta så ringde jag SKK:s jurdiska ombud. Det strikta hundägaransvaret går så långt att det är den hund som biter först som står för kostnaderna, Oavsett vilken hund som var kopplad eller okopplad.

Detta går däremot att kringgå genom att sparka den hund som kommer anfallande. I det fallet blir det en nödvärnssituation eftersom situationen då går under brottbalken (eftersom jag som människa sparkade i självförsvar för att undvika att bli biten, dvs hunden bet inte och då går det inte under det strikta hundägaransvaret).

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 331
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 480
Senast: Trassel12
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 305
Senast: Liran
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 286
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka