Vem ska ha vilken ras?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Syrsa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 1 074
S

Syrsa

Ok, många frågar ju vilka raser som kan passa. Jag vänder på steken och ber er nu tycka till om och beskriva hur ni skulle vilja att den som köpte följande raser fungerade.

(Typ av aktivering, motionskrav, familj eller ensamstående, användning, soffpotatismönster, annat ni kommer på...)

Entlebucher sennenhund
Whippet
Samojed
Rottweiler
Welsh/Engelsk springer spaniel
Bichon frisé
Schäfer
Hovawart
Pudel
Tax
Cane Corso
Dobermann
Chihuahua
Staffordshire bullterrier
Beagle
Västgötaspets

...eller andra som ni hellre vill skriva ägare till!

/Syrsa

Sv: Vem ska ha vilken ras?

Husse och/eller matte sökes. Jag vill att du tycker om att vistas ute både i varmt och skönt väder och när snön eller regnet faller. Du får gärna ha en gård som behöver vaktas eller åtminstone en tomt.

Du måste tycka om aktiviteter av alla de olika slag. Jag är öppen till det mesta som spår, lydnad, räddningsaktioner eller andra aktionsfyllda sporter.

Jägare göre sig icke besvär. Jag springer inte för att jaga min mat, den vill jag ha serverad.

Om du någon dag vill ta det lugnt och bara ligga på soffan och äta chips (med mig givetvis) så är jag gärna med på det också. Tycker att jag är värd att bara ta det lugnt någon gång mellan träningspassen.

Finns det människovalpar i familjen är det bara positivt. Har inget emot sådana så länge de vet att de ska respektera mig som den hund jag är.

Svar till en hoppaglad Hovawart

Sv: Vem ska ha vilken ras?

Staffordshire Bullterrier

Jag ska ju ev starta en mindre uppfödning av rasen om några år så därför passar jag på att skriva lite kriterier för att få köpa en valp utav mig :)

Personen/personer som har ett allsidigt och aktivt liv, Staffen är en sällskapsras som kräver en hel del motion ( både psykisk och fysisk ) för att må som bäst.

Att träna lydnad,spår,sök på hobbynivå duger utmärkt, men det finns inget som hindrar från tävling heller om man vill det.

Staffen är en aktiv sällskapshund och trivs bäst i aktiva hem, vad man gör spelar inte sådan stor roll bara hunden får vara med. :)

Stor familj eller singel ? Det spelar faktiskt ingen roll.
Staffen är ingen hund som trivs och tyr sig bäst till bara en människa om det finns fler i flocken ( dvs ingen typisk enmanshund ), passar jätte bra med barn förutsatt att man lär barnen hur man beter sig och handskas med en hund.

Tveksam dock om jag skulle sälja en valp till en nybliven mamma ( det får jag suga lite på )..

Kommer heller inte sälja till unga personer med oviss framtid ( lite beroende på person )

Helheten på personen som köper kommer jag vara noga med och jag kommer ALDRIG sälja valpar på telefon. Här krävs minst ett ( gärna två ) personligt möten.

Anledningen till att jag är lite/kommer vara restrektiv med vem jag säljer till är för att jag värnar om rasen och vill inte att den smutskastas ännu mer.

Ja det var väl det jag vill ha med, har jag missat något måntro?

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Regeringen i Danmark har förbjudit dessa raser: 1) Amerikansk bulldog 2) American staffordshire terrier (Amstaff) 3) Boer boel 4)...
2 3
Svar
58
· Visningar
8 130
Senast: muppia
·
Hundavel & Ras Med inspiration från tråden "Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?" så vore det kul med en lista på raserna och hur sund/osund...
Svar
5
· Visningar
7 080
Övr. Hund Det finns ju ganska många "välja ras" trådar uppe titt som tätt, även jaskapade en i vintras om huruvida cocker spanieln var en ras för...
Svar
2
· Visningar
1 312
Övr. Hund Här kommer en lista från ett försäkringsbolag. De som har avdrag, är de friskaste raserna, de som har tillägg, är de mindre friska...
2
Svar
26
· Visningar
5 238
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter