Vem köper....

Vem köper en stalljacka för 3 500 kr som dessutom är på sk "mässpris"? :down: Det är absolut inget märkvärdigt med jackan som skulle motivera detta pris - ja förutom ett "dyrt" märke.
Eller varför inte ett stickat pannband för 500 kr? Löjligt! Ärligt talat blir jag nästan förbannad på sådana priser.

Eller vad säger ni? Köper ni dessa saker?

Jag skulle utan problem kunna köpa en stall/fritidsjacka för 3500 kr - framför allt om den dessutom är nedsatt. Det behöver inte vara något speciellt märkvärdigt med den. Ju neutralare desto bättre - då kan jag slita på den i måååånga år. Alltså köper jag inte en stalljacka för 3500 kr varje år.

Jag struntar i vilket märke det är - för mig är kvalitén viktigaste. Jag skiljer också på klädmärken som är "inne" och vilka som faktiskt är av bra kvalité.

Jag kan sy kläder själv och jag är inte beredd att betala dyrt för dåliga sömmar, dålig sömsmån, fel sytt foder, tunt tyg som inte tål något, dragkedjor av kass kvalite etc. Dålig kvalité är dålig kvalité strunt samma vilket märke det är. Slit och slängkläder har jag inga problem med att köpa, men då är jag vara medveten om att stalljackan kanske håller 1 eller max 2 år.

/Lizzie
 
Jag är inte främmande för att betala ännu mer för en stall- eller fritidsjacka. Är ingen slit- och slängmänniska, jag har kläder i garderoben som är 20 år gamla som jag fortfarande använder. Stallkläder slits ganska hårt så där är jag verkligen villig att betala för kvalitet. Vill inte springa och köpa nytt stup i kvarten, jag vill ha funktionella kläder med bra passform som jag kan ha länge.
 
Jag är inte en sån som köper så dyra märkeskläder, varken de kläder jag har i stallet eller utanför stallet. - köper heller inte dyr märkesutrustning till mina hästar utan nöjer mig ofta med lite mer prisvärda & praktiska saker.

Om man tittar på "sportkläder" så finns det inte bara inom ridsporten "dyrare" märkeskläder tex HH och dessa är ju ofta förknippade med högre kvalitée - köper du en HH jacka så förväntar du dig att den ska uppfylla alla de krav för att hålla dig varm och torr och att du lär kunna ha den resten av ditt liv. Man kan köpa skidjackor och ytterkläder för 3500kr och över, samtidigt som du kan köpa jackor på stormarknader eller postordrar för en struntsumma i jämförelse.

Det jag höjer lite på ögonbrynen på är att de dyra märkeskläderna inom ridsport ofta känns så himla opraktiska, du kan köpa stickade vita tröjor för uppåt 2000kr - som inte ens lär överleva den första borstningen av din häst (jag är inte en sån som byter om från det att jag borstar och det att jag rider). Jackor med ludd och ljusa färger - och som visar sig inte ens har slits i sidorna - så när du sätter dig i sadeln så korvar sig hela jackan runt midjan. Funktion och pris känns inte alltid som de går hand i hand när de gäller ridsportkläder och ska jag betala mer så vill jag inte bara betala för utseendet, utan framför allt kvaliteen och funktionaliteten.
 
Jag blir mer provocerad av att ett pannband kostar 19.90 på ullared än att det kostar 500 någon annanstans.

Vem tillverkar dessa billiga prylar? Ofta är det människor som arbetar i fabriker i tex Bangladesh mm med usla arbetsförhållanden. Dock tror jag precis som Akleja att det svårt att veta säkert att en dyrare produkt producerats schyst.

Sedan är ju miljöaspekten viktig. Jag försöker hålla nere på min konsumtion och köper därför hellre kvalité som håller i många år än billigt slit och släng. Jag tycker material och passform är viktigt.

Om pannbandet för 500 hade bra material och verkade vara av hög kvalité samt hade någon form av fair trade märkning så hade jag lätt valt det framför det för 19.90... Dock finns ju inga sådana märkningar för kläder vad jag vet så i verkligheten hade jag kanske valt ett pannband som låg mittemellan de två alternativen i pris för jag tror inte att man behöver betala 500 kr för att få hyfsad kvalité.

Men jag förstår faktiskt inte vad som provocerar med höga priser. Tycker man inte det är värt det så köper man billigare, helt enkelt. Det beror väl på hur man är som person, hur mycket pengar man har samt vad man gör i stallet. Själv har jag aldrig köpt just dyra ridjackor, min vinterridjacka är en vanlig jacka som fick bli stalljacka när den började bli sliten. Hade jag jobbat i stall däremot hade jag lätt kunnat köpa en jacka för 3500 kr om det var bra kvalité.

Jag tycker du har en viktig poäng i resonemanget om VARFÖR ett pannband kan kosta 500 kr - att de som arbetar med till verkningen - från fåret till färdig produkt har fått anständigt betalt för sitt jobb - inte för att ett märke eller designer är "inne". Det argumentet hade jag köpt, helt klart!
 
Jag är inte en sån som köper så dyra märkeskläder, varken de kläder jag har i stallet eller utanför stallet. - köper heller inte dyr märkesutrustning till mina hästar utan nöjer mig ofta med lite mer prisvärda & praktiska saker.

Om man tittar på "sportkläder" så finns det inte bara inom ridsporten "dyrare" märkeskläder tex HH och dessa är ju ofta förknippade med högre kvalitée - köper du en HH jacka så förväntar du dig att den ska uppfylla alla de krav för att hålla dig varm och torr och att du lär kunna ha den resten av ditt liv. Man kan köpa skidjackor och ytterkläder för 3500kr och över, samtidigt som du kan köpa jackor på stormarknader eller postordrar för en struntsumma i jämförelse.

Det jag höjer lite på ögonbrynen på är att de dyra märkeskläderna inom ridsport ofta känns så himla opraktiska, du kan köpa stickade vita tröjor för uppåt 2000kr - som inte ens lär överleva den första borstningen av din häst (jag är inte en sån som byter om från det att jag borstar och det att jag rider). Jackor med ludd och ljusa färger - och som visar sig inte ens har slits i sidorna - så när du sätter dig i sadeln så korvar sig hela jackan runt midjan. Funktion och pris känns inte alltid som de går hand i hand när de gäller ridsportkläder och ska jag betala mer så vill jag inte bara betala för utseendet, utan framför allt kvaliteen och funktionaliteten.

Ja, ungefär som att alla sk stalltröjor har hätta. Det är ju så vansinnigt opraktiskt och knöligt dessutom en säkerhetsrisk inom ridsporten.
 
Kan förstå att man kan tänka sig att betala mer för kvalitét- det kan jag också. Problemet är att jag tycker att det ofta inte är den kvalitet som utlovas, utan det är märket och trenden man faktiskt betalar för.

Alltså håller jag mig till sådant som inte är billigt slit- och släng men inte heller sådant som är snordyrt och har ett flådigt märke på bröstet.

Jag köper ofta begagnade kvalitetsprylar.
 
Jag tycker att det går en gräns kanske runt 2000-2500 ordinarie pris där man kan säga att man verkligen betalat för kvaliten, över det så betalar man för märket utan att egentligen få en bättre jacka.

Samma med täcken, ett Horseware täcke för 3000 kr är faktisk inte bättre än ett Shires täcke för 1500 kr. Jag har många från båda märken och det är verkligen ingen skillnad alls. Men sen kanske man vill ha HW täcket eller den svindyra jackan ändå, pga att man tycker det är snyggare, gillar designen, tycker om statusen det ger, eller att det passar bättre på just den hästen/personen. Eller det jättesnygga swarovskipannbandet för 1299 kr som inte alls är nödvändigt men som är så vackert.

Jag ser inget problem i att folk väljer dyra saker om de har råd, vad de vill lägga sina pengar på är deras ensak.

Har själv en del väldigt dyra saker men de har jag köpt pga att det inte finns något billigare alternativ som är lika bra. Hade aldrig köpt en sadel till över 30.000 kr om det funnits en lika bra för 10.000 kr.
Finns likvärdiga alternativ köper jag alltid det billigare och jag älskar att fynda på rea. Tex köpte jag en jättefin jacka för 200 kr på 70% rea hos Hööks och jag älskar den! Väljer att ha på mig den framför mina Kingsland som kostade 10 ggr så mycket.
 
Nej, det gällde många flera märken. Dyra såväl som billiga märken

Dyraste, var det Globus? Köper du varor som är tillverkade i andra länder än Indien och liknande blir varorna dyrare. Tycker man detta är viktigt så kollar man tillverkningsland. Att göra research går ju till och med i affären om man har sin telefon med sig. Det kommer aldrig vara billigt att köpa saker som är schysst tillverkat i allaled. Det kan man ju tänka på när man klagar på priser.
 
Dyraste, var det Globus? Köper du varor som är tillverkade i andra länder än Indien och liknande blir varorna dyrare. Tycker man detta är viktigt så kollar man tillverkningsland. Att göra research går ju till och med i affären om man har sin telefon med sig. Det kommer aldrig vara billigt att köpa saker som är schysst tillverkat i allaled. Det kan man ju tänka på när man klagar på priser.
Jag har själv pratat med en person som gjorde researchen på plats i Indien . jag är inte jättesugen på att berätta här vilket märke som vi diskuterade - men du kan skicka ett PM om du vill veta. Jag själv blev minst sagt förvånad
 
Vad spelar det för roll?
Det finns folk som utan att blinka betala 10 000:- för en liten handväska
 
Det var inte min poäng helt. Jag menar att om man menar allvar med att inte vilja köpa varor som producerats smutsigtoch orättvist så kan man lätt forska lite och man kan inte heller förvänta sig att hitta billiga saker. Det finns dyra saker som produceras oetiskt och även gäller att det inte finns billiga saker som produceras billigt är egentligen det jag vill framföra i denna tråd.[/QUOTE]
 
Det var inte min poäng helt. Jag menar att om man menar allvar med att inte vilja köpa varor som producerats smutsigtoch orättvist så kan man lätt forska lite och man kan inte heller förvänta sig att hitta billiga saker. Det finns dyra saker som produceras oetiskt och även gäller att det inte finns billiga saker som produceras billigt är egentligen det jag vill framföra i denna tråd.

Aha.
Jag tror dock inte att det är så lätt!
 
Mitt spontana svar är nej. Men, det ärliga är nog att det beror på.

Jag köpte ett fleecetäcke till en växande unghäst häromveckan. Ett Rambo fleecetäcke. För nästan tusen spänn. Jag är student ska tilläggas så det grävde hål i kassan. Hästen kommer att växa ur det.

Så varför köpte jag det då? Jo, för att efter att ha klämt, känt och mätt typ 25 olika fleece och ylletäcken så kändes det vettigare lägga en tusing på ett välsytt täcke med passform, i tjock ordentlig fleece. Hellre än att lägga 3-400 kr på ett i fleece som kändes som en disktrasa, slarvigt sytt och med tveksam passform.

Det tog mig någon timme i butiken att komma över tröskeln. Men 400 för en disktrasa eller 900 för ett tjockt fleecetäcke som var välsytt. Var inte så svårt sen. Sen spelar det in att jag tyckte Rambotäcket var fint. Det var inte enbart därför jag köpte det men det spelade in. Hade haft svårare köpa ett täcke i samma kvalitet osv men som jag tyckte var fult för de pengarna.

Så. Om den där jackan hade bättre kvalitet och passform, var mer välsydd och dessutom snygg. Ja då skulle jag kunnat köpa den. Handen på hjärtat använder jag en stalljacka oftare än en civil jacka dessutom.
 
Det var inte min poäng helt. Jag menar att om man menar allvar med att inte vilja köpa varor som producerats smutsigtoch orättvist så kan man lätt forska lite och man kan inte heller förvänta sig att hitta billiga saker. Det finns dyra saker som produceras oetiskt och även gäller att det inte finns billiga saker som produceras billigt är egentligen det jag vill framföra i denna tråd.
Återigen så ser det ut som du pekar på att man kan köpa sig fri genom att betala mer, den dyrare prislappen kan mycket väl representera större kvalitet inte större etik. Ja det kan finnas en viss korrelation men ingen automatik på något vis.

Jag vet inte om du har rätt här, förmodligen finns det även billiga eller relativt billiga produkter som producerats etiskt men då kanske med mindre noggrannhet och enklare material. Merparten av det man betalar går i allmänhet till mellanhänder inte till producenten så priset i sig är bara en svag indikation. För att vara hyfsat säker måste man kolla upp produkten. Om det inte är uttalat att det är naturgarvat läder från Sverige (eller vad det nu är för material/metoder man söker) så är det nästan garanterat inte det. Står det inget ursprungsland så räkna med värsta tänkbara och man har förmodligen rätt.
 
Vem köper en stalljacka för 3 500 kr som dessutom är på sk "mässpris"? :down: Det är absolut inget märkvärdigt med jackan som skulle motivera detta pris - ja förutom ett "dyrt" märke.
Eller varför inte ett stickat pannband för 500 kr? Löjligt! Ärligt talat blir jag nästan förbannad på sådana priser.

Eller vad säger ni? Köper ni dessa saker?
Nja...nog kan jag lyxa till det ibland om jag hittar nåt som både ser bra ut och har god kvalitét. Har jag pengarna så varför inte? Det är ju upp till mig i så fall. Fast, bäst känns det väl att gå på Outlet-butiker och hitta sånt till 70% rabatt... ;) ...jepp, jag är snål! :cool:
 
Nja...nog kan jag lyxa till det ibland om jag hittar nåt som både ser bra ut och har god kvalitét. Har jag pengarna så varför inte? Det är ju upp till mig i så fall. Fast, bäst känns det väl att gå på Outlet-butiker och hitta sånt till 70% rabatt... ;) ...jepp, jag är snål! :cool:

Klart att det är upp till var och en vad man lägger sina pengar på. Jag menar att prissättningen är tokig.
 
Jag har en svensktillverkad (och garvad) handväska, den var tämligen dyr. Det var okej för mig eftersom jag köpte den av den som hade designat och tillverkat väskan. Samma sak med min vinterkappa, den var dur men är svensktillverkad, finns i liten upplaga och kag stödjer en snåföretagare. Det är också okej för mig.
Annars kan jag välja en h&m-jacka tillverkad i Bangladesh, men jag vill inte stödja den industrin om det går att undvika.
 
Aha.
Jag tror dock inte att det är så lätt!
Ge gärna exempel på lågprismärken av hyfsad kvalitet med schysst tillverkningsprocess. Ingen blir gladare än jag.
Observera att jag aldrig sa att alla dyra märken är ok. Jag sa att jag menar att billiga varor inte KAN vara etiskt försvarbart tillverkade. (Etik i mening arbete och miljö)
 
Vem köper en stalljacka för 3 500 kr som dessutom är på sk "mässpris"? :down: Det är absolut inget märkvärdigt med jackan som skulle motivera detta pris - ja förutom ett "dyrt" märke.
Eller varför inte ett stickat pannband för 500 kr? Löjligt! Ärligt talat blir jag nästan förbannad på sådana priser.

Eller vad säger ni? Köper ni dessa saker?

Nej, jag skulle tänka på hur mycket annat jag skulle kunna köpa för den summan:o
dessutom skulle jag vara livrädd att använda en sådan jacka i stallet där jag, mockar skit, kånkar vatten, blir full av en massa päls och bara allmänt skitar ner mig, så nej, aldrig!
 

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 690
Senast: fejko
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 777
Mat Jag vet, jag är fortfarande igång och försöka lära mig privatekonomi och framför allt matbudget. Jag försöker just nu skala ner det till...
19 20 21
Svar
419
· Visningar
30 409
Senast: honung
·
Dressyr Ingen kritik mot någon, bara genuint intresserad av orsakerna samt en allmän debatt om hobbysportens konstnader, med utgångspunkt i...
2 3
Svar
54
· Visningar
8 000
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp