Vem köper....

Problemet i dag är att grejer är för billiga vilket leder till slit och släng och helt onödig miljöpåverkan. Men tyvärr är väl även de stendyra prylarna tillverkade av underbetalda människor i Indien så att köpa dyrt hjälper nog inte på den fronten. Själv köper jag så få prylar som möjligt men har dem till de rasar sönder. Har nog lagt rätt många tusen t.ex. på en gammal riddunkappa (köpt innan debatten om dun drog igång) men den har jag haft många år under långa finska vintrar. Jag gillar när en tröja som använts dagligen i stallet i tre år ser ny ut efter tvätt (ja det finns faktisk såna!!). Jag har absolut inga problem med att folk köper dyra saker.
 
Problemet i dag är att grejer är för billiga vilket leder till slit och släng och helt onödig miljöpåverkan. Men tyvärr är väl även de stendyra prylarna tillverkade av underbetalda människor i Indien så att köpa dyrt hjälper nog inte på den fronten.


Det är helt korrekt att det är samma producenter som tillverkar både de dyra och de billiga märkena och det ÄR ett problem när vi bara vill köpa billigast billiga också för då är det någon som inte får betalt för sitt jobb. Och du har helt klart en poäng i det du skriver om slit och släng mentaliteten.
 
Jag blir mer provocerad av att ett pannband kostar 19.90 på ullared än att det kostar 500 någon annanstans.

Vem tillverkar dessa billiga prylar? Ofta är det människor som arbetar i fabriker i tex Bangladesh mm med usla arbetsförhållanden. Dock tror jag precis som Akleja att det svårt att veta säkert att en dyrare produkt producerats schyst.

Sedan är ju miljöaspekten viktig. Jag försöker hålla nere på min konsumtion och köper därför hellre kvalité som håller i många år än billigt slit och släng. Jag tycker material och passform är viktigt.

Om pannbandet för 500 hade bra material och verkade vara av hög kvalité samt hade någon form av fair trade märkning så hade jag lätt valt det framför det för 19.90... Dock finns ju inga sådana märkningar för kläder vad jag vet så i verkligheten hade jag kanske valt ett pannband som låg mittemellan de två alternativen i pris för jag tror inte att man behöver betala 500 kr för att få hyfsad kvalité.

Men jag förstår faktiskt inte vad som provocerar med höga priser. Tycker man inte det är värt det så köper man billigare, helt enkelt. Det beror väl på hur man är som person, hur mycket pengar man har samt vad man gör i stallet. Själv har jag aldrig köpt just dyra ridjackor, min vinterridjacka är en vanlig jacka som fick bli stalljacka när den började bli sliten. Hade jag jobbat i stall däremot hade jag lätt kunnat köpa en jacka för 3500 kr om det var bra kvalité.
 
Jag blir mer provocerad av att ett pannband kostar 19.90 på ullared än att det kostar 500 någon annanstans.

Vem tillverkar dessa billiga prylar? Ofta är det människor som arbetar i fabriker i tex Bangladesh mm med usla arbetsförhållanden. Dock tror jag precis som Akleja att det svårt att veta säkert att en dyrare produkt producerats schyst.

Sedan är ju miljöaspekten viktig. Jag försöker hålla nere på min konsumtion och köper därför hellre kvalité som håller i många år än billigt slit och släng. Jag tycker material och passform är viktigt.

Om pannbandet för 500 hade bra material och verkade vara av hög kvalité samt hade någon form av fair trade märkning så hade jag lätt valt det framför det för 19.90... Dock finns ju inga sådana märkningar för kläder vad jag vet så i verkligheten hade jag kanske valt ett pannband som låg mittemellan de två alternativen i pris för jag tror inte att man behöver betala 500 kr för att få hyfsad kvalité.

Men jag förstår faktiskt inte vad som provocerar med höga priser. Tycker man inte det är värt det så köper man billigare, helt enkelt. Det beror väl på hur man är som person, hur mycket pengar man har samt vad man gör i stallet. Själv har jag aldrig köpt just dyra ridjackor, min vinterridjacka är en vanlig jacka som fick bli stalljacka när den började bli sliten. Hade jag jobbat i stall däremot hade jag lätt kunnat köpa en jacka för 3500 kr om det var bra kvalité.

Tyvärr så är det inte alls så att bara för att något är dyrt är det tillverkat under schysstare förhållanden. Har du inte läst/hört reportagen ifrån Kampur i Indien om just tillverkning av hästsaker?
 
@cirkus
Nej det har jag aldrig påstått. Om du läser igen kan du se att jag skrivit att man inte kan veta säker att en produkt producerats schyst bara för att den är dyrare. Jag skrev också att jag hade varit villig att betala mer för en produkt om det fanns någon form av "fair trade" märkning:)

Min poäng var att de allra billigaste produkterna är billiga bland annat just för att de producerats till väldigt låg kostnad - därför blir jag provocerad när jag stöter på mentaliteten att "saker ska vara billiga". Jag förstår att alla inte har samma betalningsförmåga - har själv låg inkomst - men jag tycker ändå det känns fel att tycka att det är bra att något är jättebilligt när det är någon annan som "betalar" genom att riskera hälsan för en lön som inte går att leva på.

Jag har inte läst just de reportagen du hänvisar till men jag har läst/sett andra rapporter och skildringar.
 
@cirkus
Nej det har jag aldrig påstått. Om du läser igen kan du se att jag skrivit att man inte kan veta säker att en produkt producerats schyst bara för att den är dyrare. Jag skrev också att jag hade varit villig att betala mer för en produkt om det fanns någon form av "fair trade" märkning:)

Min poäng var att de allra billigaste produkterna är billiga bland annat just för att de producerats till väldigt låg kostnad - därför blir jag provocerad när jag stöter på mentaliteten att "saker ska vara billiga". Jag förstår att alla inte har samma betalningsförmåga - har själv låg inkomst - men jag tycker ändå det känns fel att tycka att det är bra att något är jättebilligt när det är någon annan som "betalar" genom att riskera hälsan för en lön som inte går att leva på.

Jag har inte läst just de reportagen du hänvisar till men jag har läst/sett andra rapporter och skildringar.
Är det inte mer provocerande att produkten produceras i samma fabrik av samma arbetare som 19:90 prylen men att någon sitter och tjänar grova pengar för att det är en märkespryl?
 
@Emale Det finns organisationer liknande Fair Trade men som inriktar sig på just klädtillverkning. De är dock inte lika kända än så länge. Vi jobbar t ex med Fairwear foundation och vi godkänner inga produktionsställen utan att ha gjort en audit. Vi har dessutom egen personal i alla länder där vi producerar som regelbundet är ute hos leverantörerna. Sen kan det i och för sig hända saker ändå.
 
Jag blir också lite provocerad av så dyra saker, inte på dem som köper sakerna utan mer att man liksom har mage att sälja något till överpris (ibland kan ju kvalité motivera priset) men men .. det finns ju en marknad uppenbarligen. Jag störde mig på Per Mobergs skärbräda för 4000:-, så jäkla bra kan den ju inte vara att en ekplanka kan motivera det priset!
 
@Speedway

Intressant. Jag tycker sällan man ser det i marknadsföringen än så länge, men det är kul att det finns och det lär säkert dyka upp mer och mer. Känns som många är ganska medvetna idag.
 
Tyvärr så är det inte alls så att bara för att något är dyrt är det tillverkat under schysstare förhållanden. Har du inte läst/hört reportagen ifrån Kampur i Indien om just tillverkning av hästsaker?

Det gällde väl Hööks och Granngården bland annat? Knappast dyra märken...
 
Kan tillägga att jag köpte min fjällräven expedition år 2007, den kostade då 5.500:-, den är det absolut bästa köpet jag gjort på materiella ting genom tiderna.
Den är fortfarande lika bra och fin som när den köptes och den har brukats intensivt 4-5 månader om året som stalljacka och fritidsjacka.
Den är väl värd varenda krona.
 
Det gäller nog lite av varje tyvärr. Bara för att det är dyrt att köpa innebär det itne bra förhållanden i fabrikerna.
Vad jag suftade på var att rapporten som spreds främst via radio tog upp lågprismärken. Du hittar inga lågprismärken där tillverkningen sker i Sverige eller USA.
 
Jag blir också lite provocerad av så dyra saker, inte på dem som köper sakerna utan mer att man liksom har mage att sälja något till överpris (ibland kan ju kvalité motivera priset) men men .. det finns ju en marknad uppenbarligen. Jag störde mig på Per Mobergs skärbräda för 4000:-, så jäkla bra kan den ju inte vara att en ekplanka kan motivera det priset!

Lite min poäng i det hela!
 
Vad jag suftade på var att rapporten som spreds främst via radio tog upp lågprismärken. Du hittar inga lågprismärken där tillverkningen sker i Sverige eller USA.
Men massor av märkesvaror som tillverkas på oetiskt vis. Det kommer upp då och då.
 
Men massor av märkesvaror som tillverkas på oetiskt vis. Det kommer upp då och då.

Ok. jag tar det extra tydligt; köper du lågpris VET du att det är något skit med varans tillverkning. Köper du dyrare finns det en möjlighet att inte någon betalar med liv och hälsa för det du köper billigt.
 
Ok. jag tar det extra tydligt; köper du lågpris VET du att det är något skit med varans tillverkning. Köper du dyrare finns det en möjlighet att inte någon betalar med liv och hälsa för det du köper billigt.

Jag tar det extra tydligt.

Och så dövar man sitt samvete.... mycket praktiskt.

Nu finns det lågprisvaror som produceras etiskt också, det är säkert inte så vanligt men man kan inte döma ut alla på det vis du gör.
 
Jag tar det extra tydligt.

Och så dövar man sitt samvete.... mycket praktiskt.

Nu finns det lågprisvaror som produceras etiskt också, det är säkert inte så vanligt men man kan inte döma ut alla på det vis du gör.

Kan du ge exempel på sådana varor?
Jag har inte pratat om att döva samvete, men om du betalar vad det faktiskt kostar att producera varan så är risken mindre att folk dör av förgiftning och liknande. Det finns inte en chans att man kan producera lädervaror typ träns billigt utan att miljö och hälsa förstörs. Dyrare varor med en känd tillverkare är svaret. Inte att betala bort samvetet.
 
Problemet med lädervaror är att vad som spelar roll är inte var själva varan tillverkats utan var lädret garvats. Det är inom den industrin som de stora problem finns i Indien.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 690
Senast: fejko
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 777
Mat Jag vet, jag är fortfarande igång och försöka lära mig privatekonomi och framför allt matbudget. Jag försöker just nu skala ner det till...
19 20 21
Svar
419
· Visningar
30 409
Senast: honung
·
Dressyr Ingen kritik mot någon, bara genuint intresserad av orsakerna samt en allmän debatt om hobbysportens konstnader, med utgångspunkt i...
2 3
Svar
54
· Visningar
8 000
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp