Vem köper....

Billy

Trådstartare
Vem köper en stalljacka för 3 500 kr som dessutom är på sk "mässpris"? :down: Det är absolut inget märkvärdigt med jackan som skulle motivera detta pris - ja förutom ett "dyrt" märke.
Eller varför inte ett stickat pannband för 500 kr? Löjligt! Ärligt talat blir jag nästan förbannad på sådana priser.

Eller vad säger ni? Köper ni dessa saker?
 
Vem köper en stalljacka för 3 500 kr som dessutom är på sk "mässpris"? :down: Det är absolut inget märkvärdigt med jackan som skulle motivera detta pris - ja förutom ett "dyrt" märke.
Eller varför inte ett stickat pannband för 500 kr? Löjligt! Ärligt talat blir jag nästan förbannad på sådana priser.

Eller vad säger ni? Köper ni dessa saker?
Aldrig
 
Vem köper en stalljacka för 3 500 kr som dessutom är på sk "mässpris"? :down: Det är absolut inget märkvärdigt med jackan som skulle motivera detta pris - ja förutom ett "dyrt" märke.
Eller varför inte ett stickat pannband för 500 kr? Löjligt! Ärligt talat blir jag nästan förbannad på sådana priser.

Eller vad säger ni? Köper ni dessa saker?
Fast det handlar ofta om kvalitén också, har man råd så varför inte?
Vad andra lägger sina pengar på borde inte besvära dig det minsta.
 
Vem köper en stalljacka för 3 500 kr som dessutom är på sk "mässpris"? :down: Det är absolut inget märkvärdigt med jackan som skulle motivera detta pris - ja förutom ett "dyrt" märke.
Eller varför inte ett stickat pannband för 500 kr? Löjligt! Ärligt talat blir jag nästan förbannad på sådana priser.

Eller vad säger ni? Köper ni dessa saker?

Aldrig nej.
 
Vem köper en stalljacka för 3 500 kr som dessutom är på sk "mässpris"? :down: Det är absolut inget märkvärdigt med jackan som skulle motivera detta pris - ja förutom ett "dyrt" märke.
Eller varför inte ett stickat pannband för 500 kr? Löjligt! Ärligt talat blir jag nästan förbannad på sådana priser.

Eller vad säger ni? Köper ni dessa saker?

Jag köper en del dyra stallkläder och hästsaker. Om jag har råd och blir glad av det ser jag inte problemet med det.
Jag jobbar med hästar och tycker absolut det kan vara motiverat att lyxa till det lite för att inte ledsna.
Jag köper det då alltså för att jag tycker om designen, inte för att märket i sig tilltalar.

Jag köper dock inte dyra saker som inte håller. Man får kolla kvaliteten även om det är dyrt. Det är ingen garanti för bra kvalitet.
 
Nja, jag köper heller inte märkesplagg. Känns nästan bättre att få ett omärkesplagg i samma kvalité för billigare peng, så kan man lägga pengarna där de behövs istället. :)
 
Nej, jag skulle aldrig heller köpa dyra märkesplagg.
Jag köper gärna "märkes" saker, absolut. Men aldrig så dyra. Hade det varit en jacka för kanske 1 500 kr och ett pannband för 300 kr hade jag absolut köpt de om dem föll mig i smaken, men inte för de priser du nämner TS.
 
Vem bryr sig om någon annan skulle köpa en stalljacka för 3500kr?

Jag gillar att lyxa till det ibland och köpa dyra saker, och köper hellre dyra ridkläder och saker till hästen än vardagskläder. Har jag råd till det och tycker om grejerna så varför inte? sedan; en jacka som inte "säger mig nåt" skulle jag inte köpa, det är ju inte för köpandes/prisets/märkets skull, utan för att jag vill ha just DEN jackan som jag då har spanat på länge. Plus -skulle jag köpa en så dyr sak så skulle det ju innebära en åtstramning av shoppandet ett bra tag framöver, det skulle inte direkt bli ett sånt inköp varje månad....
 
Jag köper! Nytt pannband varje år för 500 kr. Köper sällan "vanliga" kläder och lägger därför mer pengar på hästkläder som både är mitt jobb och fritid.

Jag förstår inte varför andra orkar lägga tid och energi på vad folk köper och inte. Vill andra ha dyra saker som dom tycker det är värt att köpa så kan väl det få stå för dom? Och om folk tycker det är onödigt/för dyrt etc så kan de människorna låta bli att köpa.

Vissa vill ha dyrt och fint. Andra vill ha billigare och fint. Men dom flesta blandar.
 
Jag lägger nästan aldrig pengar på dyrare "onödiga" saker om det inte är en stor skillnad på kvalite. Känns så onödigt när man kan köpa saken + flera andra saker för samma summa pengar. Men inte bryr jag mig om vad andra spenderar sina pengar på eller vad de använder. Det angår ju inte mig. :)
 
Ja, nu var det ju inte om vad andra köper, och varför - utan vilka priser man sätter på varorna. Är det rimligt att ett pannband kostar 500 kr på extrapris (ordinarie pris var 700 kr) när man köper ett snarlikt för 19.90 i Ullared. Ingen kan inbilla mig att det för 700 är såååå himla mycket bättre.
 
Ja, nu var det ju inte om vad andra köper, och varför - utan vilka priser man sätter på varorna. Är det rimligt att ett pannband kostar 500 kr på extrapris (ordinarie pris var 700 kr) när man köper ett snarlikt för 19.90 i Ullared. Ingen kan inbilla mig att det för 700 är såååå himla mycket bättre.
fast rubriken i tråden var ju " vem köper"
 
fast rubriken i tråden var ju " vem köper"
Ok, lite felformulerat av mig.

Jag tycker det är helt ok att betala för kvalitet och lägger hellre lite pengar på saker som håller. Men jag anser att det är löjligt dyrt för t ex jackan, som säkert inte var den dyraste hos den utställaren, och pannband och mössa, med tanke på var man använder den. Jag vet inte, men jag hade haft mycket svårt att arbeta där och svara 500 kr när en kund frågar vad ett pannaband kostar. För mig handlar det inte om att ha råd, för jag har råd att köpa det om jag vill, utan om att det är hutlöst att ta så mycket betalt för en sådan sak.
 
Jag förstår inte riktigt syftet med tråden... Självklart finns folk som köper för de priserna, annars hade det aldrig kunnat kosta som det gör. Visst kostar märkessaker mer än en liknande märkeslös sak på t.ex. Ullared eller Börjes, men ja, många köper ändå. Man kanske gillar märket, gillar just DEN jackan, vill lyxa till det, tycker att man känner sig lite bättre med en märkesjacka, tycker att kvaliteten är bättre... Finns många anledningar.

Jag har inte köpt någon jacka för 3500 men skulle absolut kunna göra det om jag till exempel behövde en ordentlig vinterjacka och det fanns en som var helt perfekt som kostade 3500. Hittade jag en precis likvärdig för 1500 skulle jag köpa den istället, men skulle kunna betala ordentligt för en jacka jag verkligen gillade.
 
Ja, nu var det ju inte om vad andra köper, och varför - utan vilka priser man sätter på varorna. Är det rimligt att ett pannband kostar 500 kr på extrapris (ordinarie pris var 700 kr) när man köper ett snarlikt för 19.90 i Ullared. Ingen kan inbilla mig att det för 700 är såååå himla mycket bättre.

Som med allt annat tycker jag om att klämma och känna. Jag vill inte betala dyrt för dålig kvalité bara för att ett visst märke är på produkten. Om pannbandet var i merinoull kanske det är värt 500 kr. Bra kläder som värmer, andas och inte kliar kostar.
 
Vem köper en stalljacka för 3 500 kr som dessutom är på sk "mässpris"? :down: Det är absolut inget märkvärdigt med jackan som skulle motivera detta pris - ja förutom ett "dyrt" märke.
Eller varför inte ett stickat pannband för 500 kr? Löjligt! Ärligt talat blir jag nästan förbannad på sådana priser.

Eller vad säger ni? Köper ni dessa saker?
Nej jag skulle inte köpa en jacka för dessa pengar, det överlåter jag med varm hand till de som känner att de vill bli lurade. ;)

I vissa fall kan en dyrare vara ha en betydligt bättre kvalitet, men tyvärr så är det inte i majoritet.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 690
Senast: fejko
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 777
Mat Jag vet, jag är fortfarande igång och försöka lära mig privatekonomi och framför allt matbudget. Jag försöker just nu skala ner det till...
19 20 21
Svar
419
· Visningar
30 409
Senast: honung
·
Dressyr Ingen kritik mot någon, bara genuint intresserad av orsakerna samt en allmän debatt om hobbysportens konstnader, med utgångspunkt i...
2 3
Svar
54
· Visningar
8 000
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp