Vart tog den vägen,och vem köpte hästen,och vad hände?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Fibusen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 1 760

Fibusen

Trådstartare
Kom på nu här i dagarna om tråden där en ridskole (???) häst fick ett föl som hade problem med benställningen,och en tjej blev erbjuden att köpa fölet för ett 3 sifrigt belopp,dock så gjorde hon inte det,utan en annan tjej på buke erbjöd sig att ta hand om mamman+föl,rida till mammam,och då få fölet i ersättning!

Som sagt så hade fölet väldigt "missbildad" benställning,men sist jag såg kort (strax efter hon flyttat hem till den andra bukaren) så såg det mycket bättre ut,och det skulle vara jättekul att få se hur fölet ser ut i dag,och hur stor den har blivit!

Nån mer som minns tråden?

Sv: Vart tog den vägen,och vem köpte hästen,och vad hände?

Usch vad tråkigt...:cry: Var inte det svar jag hoppades på..

Det är upp till de inblandade i frågan att berätta om detta, OM de vill.
Allt kanske inte måste stötas och blötas i offentlighetens ljus... ;)

Läste hela tråden, gud vad spännande och skoj, att det lilla fölet i alla fall fick ett namn och ett värdigt liv till slut, även om det lever eller inte nu..fick det så bra som det bara kunde få..slapp avlivas och slapp dra runt på ridskolan..

Fast det var just avlivning som det blev i slutändan?

japp, du e duktig på sådannt..
Mycket tråkigt..
ingen som vet hur gammal den belv?

Det var väl ramonarunds som fick fölet? Kanske hon vill svara i denna tråden?

Skulle vara väldigt kul (kul låter konstigt,men vad ska man skriva??)
ifall hon kunde komma med några ord!

tycker jag med, men man kan inte tvinga henne, men hade varit trevligt och fått reda på hur allt gick..

Jo, det var ju jag som tog fölet.
Men NEJ, HON AVLIVADES INTE PGA BENSTÄLLNINGEN HON VAR FÖDD MED!

Det rättade vi till med en bra hovslagare och mycket promenader på hårt underlag. I början på juli såg hon riktigt bra ut och vi började slappna av.
Men så en dag när jag kom till stallet var hon halt på vänster fram. Inte svullen, inget sår, ingenting. Tänkte att det inte var så farligt och eftersom det var en torsdag tänkte jag att jag väntar över helgen och ser hur det ter sej.
Hon blev inte bättre, utan snarare värre och jag ringde och beställde tid på Åby-kliniken.
Vid Åby kunde de dock inte alls säga vad som var felet och skyllde på hennes medfödda benställningar. Men jag sa ifrån att så var det verkligen inte och vi fick en remiss upp till Skara dagen efter.
Uppe i Skara röntgade vi henne och det visade sej att hon hade en senkontraktur i knät.
Alltså, ingen medfödd skada utan bara otur - igen!
Den stackars lilla otursfågeln.
Hon avlivades uppe på Skara.

Veterinären sa att en senkontraktur vanligen kommer vid förlossningen eller vid 4 månaders ålder. Och just då var hon ungefär 4 månader, så det stämmer kanske in på hur det brukar vara.

Det hela är jättesynd i alla fall, då vi hade så mycket planer för henne. Hon skulle spendera vintern på lösdrift hemma hos Athena med hennes föl, men så blir nu inte heller fallet.
Det är sånt som händer antar jag!

Men vi fick några goda minnen och vi lärde oss en hel del på vägen.

Gosar med tjejerna:
Bambimatildalisa4.jpg

Första dagen hemma hos mej:
normal_Bambi1dagenhemma7.jpg

normal_Bambi1dagenhemma8.jpg

Great Expectations - Rest In Peace!
:love: :bow:

tackar, jätte snällt av dig att ställa upp på detta, för jag förstår att det är jobbigt..Men du räddade henne, va stolt över det..

:love::love::love::love:

Mamman är tillbaka på ridskolan nu och acklimatiserar sig...

Stackars fölis, men det känns bra att hon fick en ärlig chans:bump:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 036
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 708
Gnägg Startar en tråd, för jag misstänker att jag inte är ensam om att fastna i olika hästöden här på Buke... Och sedan helt tappa bort dem...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
47 137
Senast: Beckham
·
Hästmänniskan Hej! Är en 15-årig tjej som drömmer om en egen häst tillsammans med min 23-åriga storasyster. Jag har ridit i ett år på ridskola...
2
Svar
20
· Visningar
3 458

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vilka raser passar in?
  • Falsterbo horse show byter namn
  • Bildtråd