Vart har hästen ont?

Sorbe

Trådstartare
Jag stod och kollade på en framridning på en tävling idag, det var en häst som sparkade med inre bakbenet rätt ut åt sidan vid fattningar av vänster galopp, men helt lugn och sansad vid fattningar av höger galopp.
Inne på banan såg hästen ut att knappt ens gå att fatta galopp på. Stod och funderade lite.
OM nu den här hästen skulle haft ont någonstans, vart skulle det troligen sitta?

Nu behöver inte hästen alls ha ont någonstans, det var för det första ett sto och ryttaren kanske använde sporrarna något mer i fattningarna till vänstergalopp pga svaghet hos hästen eller liknande. Jag bara funderar lite.

Sv: Vart har hästen ont?

Ofta när man har problem med galopp så kan det bero på låsningar i SI-leden mellan länd och bäcken.

jag har fått exakt sånt problem med min häst, hon har blivit otroligt tjurig vid ridning bara sparkar bakut om man använder skänklarna och speciellt vid höger galoppfattning sparkas det hejvilt med ena benet. vänster galopp på volt vid longering går jättebra men höger är svårare hon byter ofta eller så blir det korsgalopp efter ett tag. inbillning kan man visserligen dö av men så här var hon inte för någon månad sedan.

hon är inte halt vad som märks och ömmar inte över ryggen. nyligen utprovad sadel så där bör inte problemet ligga.

antingen bara dumma 4års fasoner eller så har hon ont. det är så svårt att veta vet. kommer ut och ska kika igenom henne, behövs det så åker vi in på utredning också om det inte ger med sig.

Där skulle jag kolla med en ET också. Min 4-åring hade också problem i våras och efter ET behandling var de borta.

Liknande trådar

Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 587
Senast: Liten
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 281
Senast: skiesabove
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 998
Senast: Emuliiaa
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
990
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka