Vart bosätter man sig om...

Jag och min familj flyttade från Umeå till Helsingborg 08. Bästa valet vi har gjort! Vi tycker vi har nära till allt!

Bor inne i stan och har mina två hästar inackorderade i Mörarp. 2800 kr per häst och då ingår in och utsläpp samt fodringar alla dagar. Havre/korn, hösilage och halm. Jag har ridhus (22x48) och två utebanor(22x60 samt 50x50). Mina två delar en relativt stor gräshage.
Uteritts möjligheterna är okej. Tyvärr måste vi oftast vända men kan rida ut i timmar rakt fram. Kuperat och bra underlag dock! Väljer man att sätta sig ute vid söderåsen så har du fantastiskt natur!

På 25' kan du definitivt klara två hästar runt Hbg. Så länge du inte måste bo i stadskärnan och stå i ett av de mest centrala stallen.

Tycker inte att det blåser mer här än i Umeå och leran är inte så farlig sålänge man väljer rätt stall.
 
Jag är uppväxt i Jakobsberg (Järfälla utanför Stockholm), flyttade till Brandbergen (Haninge) och därefter till Hälsingland (Norra). Drog sen söderut och bodde 6 år i Södra Småland för att sen åter dra norrut och bor idag i Västernorrland, i närheten av Härnösand. Oavsett var jag befunnit mig så har det gått att ha häst samt bo hyfsat billigt genom att bosätta sig strax utanför städerna. Småland var ju fantastiskt för där befann man sig verkligen mitt i och hade nära till allt men utbudet är inte så dåligt här i norr faktiskt. Finns ju fina ridklubbar i Härnösand och Sundsvall med rätt stora tävlingar. Jag själv är westernryttare och har ok närhet till det jag behöver. Den största skillnaden är väl utbudet av kommunala färdmedel, som nästan är obefintliga här i norr...samt att gårdarna är ruskigt billiga...
 
@Piraja Min tid i södra Norrland involverade inte häst då jag pluggade och den var utlånad till fodervärd hemikring. Så jag vet faktiskt inte hur det är där hästmässigt. Men jag har 50-60 mil till dina trakter så för mig är det inte riktigt aktuellt att ta del av det utbudet :o Däremot hoppas jag att jag har ett ärende till Härnösand någon gång så att jag får se nya anläggningen. Tycker det är superhäftigt att det görs en sån satsning i nåt man inte anser är en hästregion.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 386
Senast: tuaphua
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 434
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
13 820
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Efter att min gamla hund gick bort för snart 2 år sedan har nu suget efter en ny hund infunnit sig. Jag hade tänkt att i god tid börja...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 206

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp