Vart bosätter man sig om...

... man vill ha följande:

*BRA förutsättningar för hästägande, träning och tävling. Dvs valmöjligheter vad gäller stall, aktiva tränare och tävlingar. Tillgång på veterinärer, hovslagare och allt annat man behöver använda sig av. Inom en tiomilsradie.

*Närhet till en lite större stad pga mitt yrke.

*Möjlighet att ha råd att bo och leva som ensamstående med två hästar.

*Hyfsat enkelt att resa inrikes med tåg/flyg.
Umeå då? Beror ju på vilken nivå du vill tävla men de har gott om tränare och aktiviteter.
 
@Jeps Umeå känns lite onödigt. Om jag ändå inte kan bo nära familjen, vilket var vitsen med att flytta hit upp, så kan jag ju lika gärna bo där det finns ett ordentligt hästutbud och där jag slipper åka så jäkla långt för allting. Det känns som att Umeå blir en kompromiss mellan båda delarna.
Min fd hovslagare (som bor vid Strömsholm) har en dotter har precis flyttat till Umeå. Hon tävlar på svår nivå i dressyr. Det ska bli mkt spännande att höra hur hon trivs efter ett år där. Om hon finner nån utveckling osv kan det ju inge hopp för en annan, betydligt mindre avancerad ryttare ;)
 
@Jeps Umeå känns lite onödigt. Om jag ändå inte kan bo nära familjen, vilket var vitsen med att flytta hit upp, så kan jag ju lika gärna bo där det finns ett ordentligt hästutbud och där jag slipper åka så jäkla långt för allting. Det känns som att Umeå blir en kompromiss mellan båda delarna.
Min fd hovslagare (som bor vid Strömsholm) har en dotter har precis flyttat till Umeå. Hon tävlar på svår nivå i dressyr. Det ska bli mkt spännande att höra hur hon trivs efter ett år där. Om hon finner nån utveckling osv kan det ju inge hopp för en annan, betydligt mindre avancerad ryttare ;)
Vi här i Piteå klarar oss ganska bra.:)
SM guld, två ryttare i landslaget och femma i Agriaallsvenskan. Ifjol SM-guld i lagdressyr. Det går men kräver mer i resor förstås.
 
@Jeps Ja det gör ju det. Vilket är en av bitarna jag vill slippa. Att ha 100 mil överallt ;) Tror dessutom att min ekonomi inte håller för att åka land och rike runt heller, eller jag vet att det är så om jag ska ha mina två hästar :o Framförallt saknar jag ett par bitar av de där landslagsryttarnas fördelar, hästfamilj tex. Jag vill ha ett liv som är smidigt att ro runt på egen hand. Det kräver lite lätthet runtikring tex korta avstånd, många alterativa stall osv vilket jag inte har här. Allt blir så himla tungrott.

Däremot tycker jag att det är ashäftigt att de finns de här uppe som verkligen lyckas. Det inger hopp. Speciellt viktigt är det för våra ungdomar som ser att man kan bo här Och tävla. Det går ju. Men jag har tyvärr blivit lite bortskämd med att ha en smidig hästvardag i Mälardalen, så det är svårt att nå upp till nåt liknande här vilket gör mig frustrerad...
 
Senast ändrad:
@Jeps Ja det gör ju det. Vilket är en av bitarna jag vill slippa. Att ha 100 mil överallt ;) Tror dessutom att min ekonomi inte håller för att åka land och rike runt heller, eller jag vet att det är så om jag ska ha mina två hästar :o Framförallt saknar jag ett par bitar av de där landslagsryttarnas fördelar, hästfamilj tex. Jag vill ha ett liv som är smidigt att ro runt på egen hand. Det kräver lite lätthet runtikring tex korta avstånd, många utbud av stall osv vilket jag inte har här. Allt blir så himla tungrott.
Visst blir det. Jag väljer ut nån långresa per år mer har jag inte råd med.
Har bott i Växjö och det var lite lättare men ändå inte så att jag skulle rekommendera det med dina krav.
 
Jag tycker ju iof att det är bra hästtätt här runt Enköping, men jag har inte så mycket att jämföra med.
Men det är gått om stall och ridhus. Större bra fungerande klubbar. En hel del tävlingar i olika dicipliner. Nära Stockholm/Uppsala/Västerås om man inte hittar jobb i Enköping.
Relativt nära Strömsholm, Ultuna och Mälarkliniken.
Sen beror det på om du vill köpa dig en hästgård och ha hästarna hemma, då behöver du säkert leta lite (men syrran köpte gård ca 2 mil från Uppsala, ensamstående med två hästar hemma och skiftarbete)

Annars finns det gått om mindre hus på landet att köpa eller hyra och ha hästarna inackorderade istället.
 
@aramis Enköping är högintressant. Sökte faktiskt ett jobb där i höstas men det tillsattes internt, de söker tyvärr inte folk heller speciellt ofta.

Hästgård i egen regi blir det inte. Det mäktar jag inte med. Men jag hade gärna hittat ett mysigt stall med bra hagar på ridavstånd till ridhus. Gärna kring Vela ;)
 
@aramis Enköping är högintressant. Sökte faktiskt ett jobb där i höstas men det tillsattes internt, de söker tyvärr inte folk heller speciellt ofta.

Hästgård i egen regi blir det inte. Det mäktar jag inte med. Men jag hade gärna hittat ett mysigt stall med bra hagar på ridavstånd till ridhus. Gärna kring Vela ;)

Min känsla är att det kan vara lite svårt att få jobb i just enköping, men det beror ju så klart på vad för jobb man söker. Men Uppsala är större och dessutom ger det bättre lön. :-)
 
Halland?
Borås? (Nära Landvetter där det finns både flyg och bra veterinärklinik. Är raka vägen på motorväg dit, billigt att ha häst utanför stan och mkt skog att rida i, finns en hel del ridhus med) lera finns det givetvis men en del har preparerat sina hagar och har man spolspilta och täckestork tycker jag det går bra.
 
Knivsta, mitt emellan Uppsala och Stockholm och nära till det mesta. Ont om gårdar till salu, men hus på landet finns. Det är ju ett hett område rent bostadsmässigt, men det kan bli billigare mot Rimbo till och där kanske det till och med finns gårdar. Gottröra-Uppsala tar 30 min med bil. Knivsta- uppsala tar 10 min med tåg eller 20 med bil (lite olika beroende på vart man ska så klart).
 
Inte Skåne.
En nära vän till mig flyttade ner till Skåne för att hon fick höra att hästlivet var sååå bra i Skåne. Hon ångrar sig idag, för det är skittråkigt att ha häst i Skåne (iallafall där vi bor). Ingen skog, inga ridvägar, lera överallt, det blåser konstant och är snorkallt på vintern.

Skulle själv gärna lämna Skåne, men har en man som vill stanna.

Då bor du på fel ställe och har dessutom mkt dålig koll på hur naturen är på olika platser i Skåne.
 
Hmm, bor i Höör i Skåne, och jag skulle inte flytta hit igen om jag kunde välja. Fin natur, men jag som vill stå på större träningsanläggning med helinackordering hittar inget vettigt här i trakterna. Det verkar som om alla anläggningar ligger "någonannanstans" i Skåne.
 
@warg För att det inte går flyg till övre Norrland från någon annan flygplats än Arlanda i hela Sverige... Tåg går ju, om man har tid att lägga ett dygn på varje resa enkel väg. Inkl dagens förseningar i tågtrafiken får man väl lägga 2 dygn per väg...

Det tar drygt två timmar med flyg från Sturup till Luleå. Mellanlandning i Stockholm.
 
Inte Skåne.
En nära vän till mig flyttade ner till Skåne för att hon fick höra att hästlivet var sååå bra i Skåne. Hon ångrar sig idag, för det är skittråkigt att ha häst i Skåne (iallafall där vi bor). Ingen skog, inga ridvägar, lera överallt, det blåser konstant och är snorkallt på vintern.

Skulle själv gärna lämna Skåne, men har en man som vill stanna.

Det beror ju på vart man bor och vad man vill ha. Du kan få skog i tex genarp, södra sandby mm. Vi har sandhagar utanför Landskrona. Blåser gör det. Åh andra sidan är sommarhalvåret länge
 
Det beror ju på vart man bor och vad man vill ha. Du kan få skog i tex genarp, södra sandby mm. Vi har sandhagar utanför Landskrona. Blåser gör det. Åh andra sidan är sommarhalvåret länge

Kl

Skåne består fakiskt av rätt mkt skog. Gamla Kristianstad län är skogsrikt och det finns flera stora skogsbeklädda åsar.
 
... man vill ha följande:

*BRA förutsättningar för hästägande, träning och tävling. Dvs valmöjligheter vad gäller stall, aktiva tränare och tävlingar. Tillgång på veterinärer, hovslagare och allt annat man behöver använda sig av. Inom en tiomilsradie.

*Närhet till en lite större stad pga mitt yrke.

*Möjlighet att ha råd att bo och leva som ensamstående med två hästar.

*Hyfsat enkelt att resa inrikes med tåg/flyg.

Borås ser du!
 
Inte Skåne.
En nära vän till mig flyttade ner till Skåne för att hon fick höra att hästlivet var sååå bra i Skåne. Hon ångrar sig idag, för det är skittråkigt att ha häst i Skåne (iallafall där vi bor). Ingen skog, inga ridvägar, lera överallt, det blåser konstant och är snorkallt på vintern.

Skulle själv gärna lämna Skåne, men har en man som vill stanna.
Det är fantastiskt bra. Finns det saker som är viktiga för en så tittar man ju självklart på det innan man flyttar. Där jag bor finns det massor av skog, ridvägar, tävlingar, hovslagare, veterinärer etc.
 
Skåne. Sjöbo, hörby, höör.
Häst tätt. Bra kommunikationer till Malmö nära till väldigt många bra veterinär kliniker och nära till tävlingar.
Beroende på var man bor så är det antingen jätte fin rid miljö eller platt och omringat av asfaltvägar. Men man har aldrig så långt till sjö eller hav där man kan bada med häst, finns inte så mycket rid slingor men man kan ju alltid parkera nånstans och skritta ut längst grusvägarna :).
Finns ridhus varannan kilometer och ridsport butiker var 5e km, samt överflöd av tävlingsplatsen och terräng banor :p.

Jag bor där det är platt och väldigt tråkig rid miljö. Men hade jag och hästen inte varit så jäkla fega för att rida ut själv så hade jag haft mycket fler vägar att rida på. Ingen skog men grusvägar duger det också :). Blåsten vänjer man sig vid eller så gömmer man sig i ett ridhus.
 
Jag har bott i Enköping med häst och tyckte det fungerade bra. Gott om stallplatser god tillgång till träning/tävling, och boende är inte så dyrt (beroende på vad man jämför med förstås). Dock är det väldigt platt, vilket åtminstone jag tycker är lite tråkigt ur ridsynpunkt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 382
Senast: tuaphua
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 430
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
13 820
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Efter att min gamla hund gick bort för snart 2 år sedan har nu suget efter en ny hund infunnit sig. Jag hade tänkt att i god tid börja...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 206

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp