Vart bosätter man sig om...

Jönköping med omnejd kanske?
Borås?
Vädret på västkusten tycker jag är toppen oavsett årstid, trots att jag numera bor innåt landet. :up:
 
@warg För att det inte går flyg till övre Norrland från någon annan flygplats än Arlanda i hela Sverige... Tåg går ju, om man har tid att lägga ett dygn på varje resa enkel väg. Inkl dagens förseningar i tågtrafiken får man väl lägga 2 dygn per väg...
Då flyger man Sturup-Arlanda och vidare. Det brukar dessutom för det mesta kosta ungefär samma som tåget eller mindre.
 
@warg För att det inte går flyg till övre Norrland från någon annan flygplats än Arlanda i hela Sverige... Tåg går ju, om man har tid att lägga ett dygn på varje resa enkel väg. Inkl dagens förseningar i tågtrafiken får man väl lägga 2 dygn per väg...

Nu vet jag inte vad du menar med övre Norrland men SAS kör från Kastrup till Kallax på oftast 3.45 inklusive byte på Arlanda.
 
Här i södra Dalarna är priserna låga, veterinärerna/hovslagarna MÅNGA, bra tränare och inte långt till t ex Strömsholm.
Tåg till Sthlm/Arlanda går varannan timme (ca 1,5 timme) och en BRA hästgård kostar mindre än en etta i Sthlm ;-)
Finns många uppstallningsmöjligheter på fina ställen med ridhus etc....
 
Halland!
Södra delen är nära till Helsingborg om Halmstad är för litet att jobba i, och norra delen nära till Göteborg. Finns hur mycket hästar som helst i länet, och både Falkenberg och Kungsbacka har ju kallats hästkommuner. Priserna är högre i kungsbackaområdet och precis längs kustremsan. En liten bit in eller längre ner blir det lite billigare.
Här finns kliniker, hovslagare, träning i olika grenar och nivåer och enkelt att transportera sig med e6an som går genom hela länet. Liten flygplats i Halmstad (som iaf innan flugit till sthlm) och annars tåg eller bil söderut eller norrut.
Fin natur med både strand, fält och skog (inte lika platt och blåsigt som Skåne ) och mysiga städer. Nära till allt och bra klimat...Men visst..Just nu är det en del lera, men det är det väl överallt i södra halvan av Sverige.
 
@athena Trodde du pratade om västkusten och lerfria ställen där :o

@warg Jo, jag menade bara att man måste förbi Arlanda i vilket fall som. Det kommer man inte ifrån.

@Bliss Halmstad borde duga ;) Jag har väldigt mkt för mig att jag tom spanat in deras motsvarighet till min arbetsgivare och det är tillräckligt stort. Ska spana in vad som finns i närheten om man nu inte vill bo vid kusten i blåsten.
 
... man vill ha följande:

*BRA förutsättningar för hästägande, träning och tävling. Dvs valmöjligheter vad gäller stall, aktiva tränare och tävlingar. Tillgång på veterinärer, hovslagare och allt annat man behöver använda sig av. Inom en tiomilsradie.

*Närhet till en lite större stad pga mitt yrke.

*Möjlighet att ha råd att bo och leva som ensamstående med två hästar.

*Hyfsat enkelt att resa inrikes med tåg/flyg.

Vet inte om jag har rätt, men jag uppfattar det som man får mycket för pengarna om man håller sig runt Östkusten och ganska långt ner, typ oskarshamn, kalmar, växjö, Ronneby eller liknande. Träningsmöjligheter vet jag inte hur det är riktigt, men helt klart är det billigare hästhållning där än många andra ställen i landet.

Resa med tåg och flyg så har väl alla dessa städer nämnda egna flygplatser och tågstationer.
 
... man vill ha följande:

*BRA förutsättningar för hästägande, träning och tävling. Dvs valmöjligheter vad gäller stall, aktiva tränare och tävlingar. Tillgång på veterinärer, hovslagare och allt annat man behöver använda sig av. Inom en tiomilsradie.

*Närhet till en lite större stad pga mitt yrke.

*Möjlighet att ha råd att bo och leva som ensamstående med två hästar.

*Hyfsat enkelt att resa inrikes med tåg/flyg.

Hörby/mellanskåne.

Tåg i Höör. Skåneexpressen (buss) trafikerar Lund och Malmö via motorvägen.
Flyg från Sturup, Everöd eller Kastrup.
 
Inte Skåne.
En nära vän till mig flyttade ner till Skåne för att hon fick höra att hästlivet var sååå bra i Skåne. Hon ångrar sig idag, för det är skittråkigt att ha häst i Skåne (iallafall där vi bor). Ingen skog, inga ridvägar, lera överallt, det blåser konstant och är snorkallt på vintern.

Skulle själv gärna lämna Skåne, men har en man som vill stanna.
 
Vi bor på landet utanför Strängnäs/Mariefred. 7 mil till stockholm, E4 hela vägen så går snabbt. 40 min till Strömsholm. Dryga timmen till ulltuna och Uppsala samt Arlanda. Västerås och Skavsta flygplats inom rimligt avstånd också. Mkt stall, spec sånna med ridhus och service. Mkt tävlingar och träningar i flera dicipliner. Flera större städer inom bra avstånd. Defintivt rimliga priser. Mkt fin natur. Mkt bra kollektivförbindelser, tågstation Läggesta, stambanan.
 
Östergötland.
Jag betalade 6000:- för båda mina hästar inklusive allt utom träning, tävling och utrustning. Dvs hälften mot vad du gör nu.
Utbildade tränare finns i varje buske, många anläggningar, tävlingar Varje helg under säsongen.
Vill du rida fälttävlan är det optimalt.

Jag har 30 minuter med bil till Linköping, då är det bra väg, ingen småländsk kringelkrok stig utan E4:an mestadels.
Kan också ta pendeln som går varje halvtimme. Bosätter du dig inte mitt i smeten runt Linköping och Norrköping så är priserna överkomliga.
 
Jönköpingstrakten och längre söderut..:heart
Klinik finns i Vaggeryd, flyg och tåg i Jönköping, många duktiga hovslagare, amazing ridterräng och MASSOR av hästmäniskor :banana: Finns nog hästar på var och varannan gård i Småland känns det som.
Och priserna på hästgårdar är väldigt humana.
 
Jag skulle också säga Östergötland. Är uppväxt i utkanten av Linköping och hade cykelavstånd (15-20 min) till typ 10 stall, har man bil finns det väl oändligt med alternativ . Finns både dyra och billiga stall, många tränare osv. Bodde själv ca 6 km från stadskärnan.
 
@warg För att det inte går flyg till övre Norrland från någon annan flygplats än Arlanda i hela Sverige... Tåg går ju, om man har tid att lägga ett dygn på varje resa enkel väg. Inkl dagens förseningar i tågtrafiken får man väl lägga 2 dygn per väg...

Jag har varit försenad engång när jag rest nattetid med tåg och det vara pga att någon tog en nattpromenad på tågspåret utanför Gävle.

Övre norrland är rätt stort, jag reser till Luleå med tåg från Västerås och det tar 16 timmar med byte i Stockholm. Rätt behändigt att kunna resa när man ändå sover tycker jag.
 
@ainasoja Grattis. Jag reste med nattåget de första 4 åren jag bodde där, eftersom jag hade hund och det var så krångligt att ta sig till Arlanda då man inte fick ta hunden på flygtransferbussarna. Jag fick alltid räkna med minst 3 tim försening, och har hört att det blivit värre på senare år. Blir ju större risk för försening om man dessutom har en sträcka på 60 mil extra som ska avverkas med tåg, på södra stambanan dessutom som är betydligt mer ansatt än norra.
Dessutom är det nästan lika dyrt med tåg som flyg numera så jag kapade gärna de där minst 12 timmarna extra i restid jämfört med flyget.
 
@ainasoja Grattis. Jag reste med nattåget de första 4 åren jag bodde där, eftersom jag hade hund och det var så krångligt att ta sig till Arlanda då man inte fick ta hunden på flygtransferbussarna. Jag fick alltid räkna med minst 3 tim försening, och har hört att det blivit värre på senare år. Blir ju större risk för försening om man dessutom har en sträcka på 60 mil extra som ska avverkas med tåg, på södra stambanan dessutom som är betydligt mer ansatt än norra.
Dessutom är det nästan lika dyrt med tåg som flyg numera så jag kapade gärna de där minst 12 timmarna extra i restid jämfört med flyget.

Jag brukar åka rätt billigt, bokar tidigt och får bra priser. Har också hund så jag åker tåg varenda gång jag ska upp eller hem.

Tråkigt att det inte funkat för din del.
 
@athena Trodde du pratade om västkusten och lerfria ställen där :o

@warg Jo, jag menade bara att man måste förbi Arlanda i vilket fall som. Det kommer man inte ifrån.

@Bliss Halmstad borde duga ;) Jag har väldigt mkt för mig att jag tom spanat in deras motsvarighet till min arbetsgivare och det är tillräckligt stort. Ska spana in vad som finns i närheten om man nu inte vill bo vid kusten i blåsten.
Runt Halmstad finns det många små ställen inåt landet med skog och sjöar om man inte vill bo precis vid havet. Nordöst tex Kvibille, Getinge.. Öster tex Oskarström, Åled, Simlångsdalen, Skedala, just öster om stan är det mycket skog och sjöar och Simlångsdalen är otroligt vackert!... Söder (lite mer slättlandskap men finns skog inåt där också), Mästocka, Veinge etc. Norr om stan är det ganska böljande landskap med en hel del skog så även om det ligger nära havet är det hyfsat skyddat från vinden om man inte bor alldeles strandnära, ex där Harplinge, Skintaby, Särdal, Ugglarp,
Haha märks det att jag är född och uppvuxen i Halmstad ;) Bor inte där längre utan i en annan del av Halland, men det finns verkligen något för alla här!
 
skåne eller halland tror jag på. I skåne så nordvästra delen eller kanske runt Höör. Jag bor i nordvästra skåne! Jättefin natur, kuperat om du bor runt någon av åsarna. Mycket hovslagare och många kliniker. Jag har typ 10-11 mil till Malmö, och jag vet inte hur många kliniker det finns inom den radien, men jag har 4 mil till Helsingborg, kanske 2 mil till Tornell, Ugglarp, Stenestad, knappt 1mil till Huntley.
Ängelholms flygplats typ 10 min att köra, till Halmstad har jag 4 mil.

Stallplatspriser är ju väldigt olika beroende på standard. Helinackordering runt 3-4000 kr per häst inkl ridhus har jag varit med om. Finns ju billigare (och dyrare) också men då ofta inte med ridhus/tjänster. Jag betalar ovanstående pris sammanlagt för mina två (inkl foder och strö,upplyst ridbana).

Jag är ensamstående med 2 hästar, jobbar dessutom på kommun (dvs inget höglöneställe). Dessutom pendlar jag nära 8 mil om dagen med en törstig bil.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 382
Senast: tuaphua
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 430
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
13 820
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Efter att min gamla hund gick bort för snart 2 år sedan har nu suget efter en ny hund infunnit sig. Jag hade tänkt att i god tid börja...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 206

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp